Nei.Også, for min del og som et eksempel, skulle jeg avtale å møte deg for å selge deg en klokke og det finner seg at jeg liker ikke trynet ditt, jeg kan nekte å selge klokken og si det rett ut![]()
Nei.Også, for min del og som et eksempel, skulle jeg avtale å møte deg for å selge deg en klokke og det finner seg at jeg liker ikke trynet ditt, jeg kan nekte å selge klokken og si det rett ut![]()
Ok, men du kan da fort være i brudd med kjøpsloven, og de konsekvenser det måtte medføre.Nei hva?
Hvis jeg ikke liker oppførselen av kjøperen kan han bare dra hjem.
Hvorfor skeptisk? Penger er penger. Eller?
Ok, men du kan da fort være i brudd med kjøpsloven, og de konsekvenser det måtte medføre.
Det er vel individuelt hva den enkelte mener er shady og hvorvidt man som selger gidder å legge seg opp i det. Det er ikke automatikk i at man er kriminell selv om man vil betale cash.Min grense er 10k. Det er også Skatteetatens grense før det må oppgis.
Det er ikke noen grunn til å ta imot kontanter utover dette med mindre det er noe shady som foregår.
Ok, penger er penger og samme for meg hvor de kommer fra så lenge jeg får det jeg skal ha.Hvorfor skeptisk? Penger er penger. Eller?
Ok, penger er penger og samme for meg hvor de kommer fra så lenge jeg får det jeg skal ha.
Sånn utover det moralske aspektet, om disse større mengdene med kontanter skulle stamme fra noe snusk så blander du deg selv inn ved å ta i mot dem.
Det er helt korrekt. Så lenge jeg får den summen jeg skal ha for varen jeg selger så er jeg røskende likegyldig til hvor de kommer fra før de treffer lommeboka mi. Og jeg er ikke politi, den jobben får de ta seg av selv. Jeg kan ikke se at jeg kriminaliserer meg selv ved å ta i mot gangbar mynt for en vare. Jeg kan heller ikke forstå hvordan jeg blander meg inn i snusk ved å ta de i mot. Ikke min jobb å undersøke hvor folk får tak i pengene sine. Det er da virkelig ikke sånn at man er shady fordi man vil betale med penger.Ok, penger er penger og samme for meg hvor de kommer fra så lenge jeg får det jeg skal ha.
Sånn utover det moralske aspektet, om disse større mengdene med kontanter skulle stamme fra noe snusk så blander du deg selv inn ved å ta i mot dem.
Kjøpsloven gjelder mellom privatpersoner.Brudd på hva? Ingen har signert noen kontrakt som viser på at noe skal bli solgt.
Å møte en person som skulle se på en klokke for å kanskje gjennomføre en handel, er ingen kontrakt.
Handelen er ALDRI gjennomført før godene og betalingsmidlene er vekslet.
Jeg er ingen butikk heller.
joda. Men håbdverkergrensen gir visse føringer.Det er vel individuelt hva den enkelte mener er shady og hvorvidt man som selger gidder å legge seg opp i det. Det er ikke automatikk i at man er kriminell selv om man vil betale cash.
Kjøpsloven gjelder mellom privatpersoner.
En avtale er juridisk bindende når det er samsvar mellom tilbud og aksept (det er intet krav om noen signert avtale) , det spiller ingen rolle om avtalen ikke ender i handel, du kan fortsatt være i brudd med kjøpsloven.
Skremmende at du uttaler deg så sikkert om noe du tilsynelatende ikke har greie på.
Men du som snakker så varmt om de juridiske aspektene: forstår du at hvis du tar kontakt med meg på forum for å se en klokke jeg selger, og at jeg nekter å gjennomføre handelen etter en 5 mnt prat med deg, har du ingenting å gå på?
Det er mitt ord mot din og jeg lover ingenting før jeg har pengene i hånden.
Og hva faen skal du gjør? Skal du true meg med advokat og politi? Seriøst?
Det er skremmende at du tror på julenissen, fordi i en sånn situasjon hvor du kommer med sånne trusler, er det du som skal ha et problem og du kan tro på meg: ingen klokke kommer i hendene dine uansett hva du skal utløse.
Finn deg en annen måte å utpresse eller rane folk du![]()