Hvor kjøper man en god, tilpasset dress?

speedieThomas

Støttemedlem
Medlem
15. mars 2017
Innlegg
1.446
Sted
Utenfor Oslo
Går sjelden i dress men jeg trenger en ny mørkegrå allrounder nå.

Jeg har lyst på en bra opplevelse denne gangen (service/tilpasning/skredder) og jeg ønsker en dress som er klassisk stil, skikkelig godt tilpasset min kropp, og robust konstruert.

Har foreløpig pristak på kanskje 10-15k men går høyere hvis det gir lineært høyere kvalitet/resultat.

Hvis man tenker i forhold til klokkers branding vs "bang for buck": Patek er utenfor min sfære, jeg gidder ikke kjøpe Rolex fra AD eller gråmarked, men jeg elsker Grand Seiko. Hvilke dressforhandlere i Oslo passer en som meg? :)
 
Redigert:
Går sjelden i dress men jeg trenger nå en ny mørkegrå allrounder nå.

Jeg har lyst på en bra opplevelse denne gangen (service/tilpasning/skredder) og jeg ønsker en dress som er klassisk stil, skikkelig godt tilpasset min kropp, og robust konstruert.

Har foreløpig pristak på kanskje 10-15k men går høyere hvis det gir lineært høyere kvalitet/resultat.

Hvis man tenker i forhold til klokkers branding vs "bang for buck": Patek er utenfor min sfære, jeg gidder ikke kjøpe Rolex fra AD eller gråmarked, men jeg elsker Grand Seiko. Hvilke dressforhandlere i Oslo passer en som meg? :)
Jeg sverger til Cavour, og du får ikke bedre bang for your buck enn det. Håndsydd i Italia med stoff fra de aller beste produsentene og ikke minst ekstremt kunnskapsrike. Disse gutta er "nerder" i ordets beste forstand, så der er du i de beste hender. Spørsmålet er jo om det passer off the rack. De tilbyr også målsøm, og såvidt jeg forstår gjøres det av Atelier Munro som er de samme som gjør målsøm for Ferner Jacobsen og nye Mond. Altså får du i teorien det samme om du går til èn av de tre hvis du skal ha målsøm, og prisene er ikke helt ulike mener jeg.

Sjekk ut:
Cavour.co
Mond.no

Skulle jeg selv hatt målsøm ville jeg gått for Cavour, utelukkende fordi jeg stoler på de og vet at jeg får den oppfølgingen jeg trenger i etterkant. Man må stort sett alltid gjøre småendringer når dressen er ferdigprodusert, og Cavour har en helt rå skredder som jeg stoler på kan gjøre det som trengs. Det har helt sikkert Ferner eller Mond også, men det kjenner jeg ikke til.

Andre alternativer:
L'Escalier
The Player
Gunnar Øye (målsøm, men tipper en del over budsjett)
Follestad (vet ikke om de har målsømsprogram)
Høyer - har ikke målsømsprogram, men han som jobber på Skøyen har sitt eget merke han tilbyr målsøm gjennom.

Jeg ville også kanskje vurdert Il Pantheon i Bogstadveien. De har jeg ikke prøvd selv, men eieren går vel for å være den virkelige nestoren innen dress/herremote i Oslo og (hvis jeg forstår riktig) er mannen "alle" de andre snakker med for å få tilgang til produsentene i Italia.

Det er en haug med produsenter som tilbyr online målsøm. Hvis du får til å måle skikkelig, og da mener jeg skikkelig, så er det et godt alternativ. Jeg kjøpte en tilpasset dress fra Suitsupply for noen år siden og det var noe annet enn off the rack. Sys i Kina, så håndverket er ikke like bra, men bra stoff og god kvalitet. På nett kan du legge inn dine egne mål helt ned på millimeteren for absolutt hele konstruksjonen.

Lykke til og fortell hvordan det går!
 
  • Liker
Reaksjoner: speedieThomas
Hadde kontaktet Andreas Feet som er dommer i symesterskapet! Sist jeg pratet med han jobbet han i dressavdelingen til Retro i Bergen men jobber mye for seg selv ved siden av dette. Andreas har jobbet mange år i Saville Row i London og har en utrolig kunnskap om klassisk herrestil og målsøm.

www.andreasfeet.no
 
Bruker selv dress 300 dager i året og har prøvd det meste. Personlig har ekstremt dårlig erfaring med Cavour målsøm hva gjelder kvalitet og service. Dressene off the rack deres er bra bang for the buck på halv pris hvis du er under 185cm (hvilket de er 2-3 ganger i året), men målsøm på rundt 12k synes jeg var begredelig - dårlige sømmer og dårlig kvalitet på stoff, og dårlig service/opplevelse. Flere av mine kollegaer sverger til Skabo - bestilte to stk der tidligere i uken og venter spent på resultatet. Service/opplevelse var bra så langt, og gode priser (samme som Cavour).
Hvis du har nogenlunde standard kroppsfasong, evt kjøp off the rack og ta med til Oslo Skredderstue i Kirkeveien - magiker til ok pris.
 
Slenger meg på med en anbefaling på Skabo. Har både dress, smoking og en jakke derfra, veldig fornøyd med alt - litt mer ambivalent til skjortene jeg har kjøpt derfra.
Eieren er en trivelig og ærlig type, plusspoeng for Panerai på en lanke som tåler det.
 
  • Liker
Reaksjoner: speedieThomas
Takk for alle svar!

Prøver ut målsøm hos Mond i Prinsens gt 14 i denne omgang.

Var innom der idag og konstruerte/speccet opp dressen. Hyggelig og detaljert prosess! Tok vel en drøy time. Første gang jeg har fått 3d scannet kroppen min. :)

0C4E4119-08FF-4140-B9A5-2C82A943AB0F.jpeg
4F22D3E8-6FD0-492C-8E95-FD81B9228A03.jpeg
 
Redigert:
Takk for alle svar!

Prøver ut målsøm hos Mond i Prinsens gt 14 i denne omgang.

Var innom der idag og konstruerte/speccet opp dressen. Hyggelig og detaljert prosess! Tok vel en drøy time. Første gang jeg har fått 3d scannet kroppen min. :)

Vis vedlegg 279557Vis vedlegg 279558
Vurderer Mond selv! Hvordan var utvalget av stoffer og tilpasningsmulighetene, for ikke å snakke om pris og leveringstid? :)
 
Vurderer Mond selv! Hvordan var utvalget av stoffer og tilpasningsmulighetene, for ikke å snakke om pris og leveringstid? :)

Disclaimer: husk at det er første gang jeg går for målsøm og at jeg sjelden handler ny dress, så jeg har ikke så mye erfaring på feltet.

Det sagt: det var mange valg å ta om snitt/stil/farger/søm underveis, og prosessen tok en drøy time totalt. Antall stoffer jeg så på var ikke enormt men det var fordi A) jeg kom med noen klare parametre ut av porten om at jeg trengte klassisk stil, mørk grå, noe tungt/kraftig stoff, matt og ikke glatt type tekstur, ikke mønster/striper etc. Ut fra det så vi f.eks på 6-7 stofftyper han anbefalte.

Likte at de hadde digitale verktøy for å lagre valg/mål etc i en online profil så man ikke må starte på nytt ved neste veiskille (jeg startet seansen med å lage meg en profil på websidene deres)

Jeg endte på omtrent 16k totalt (dress + vest). Aner ikke om det er under/over snitt fordi jeg tenkte ikke så mye på pris underveis da vi tok valgene. Tror de har prislister på basis dresstyper online da.
 
  • Liker
Reaksjoner: Golfballen
Disclaimer: husk at det er første gang jeg går for målsøm og at jeg sjelden handler ny dress, så jeg har ikke så mye erfaring på feltet.

Det sagt: det var mange valg å ta om snitt/stil/farger/søm underveis, og prosessen tok en drøy time totalt. Antall stoffer jeg så på var ikke enormt men det var fordi A) jeg kom med noen klare parametre ut av porten om at jeg trengte klassisk stil, mørk grå, noe tungt/kraftig stoff, matt og ikke glatt type tekstur, ikke mønster/striper etc. Ut fra det så vi f.eks på 6-7 stofftyper han anbefalte.

Likte at de hadde digitale verktøy for å lagre valg/mål etc i en online profil så man ikke må starte på nytt ved neste veiskille (jeg startet seansen med å lage meg en profil på websidene deres)

Jeg endte på omtrent 16k totalt (dress + vest). Aner ikke om det er under/over snitt fordi jeg tenkte ikke så mye på pris underveis da vi tok valgene. Tror de har prislister på basis dresstyper online da.
Sounds good. Eneste erfaring jeg har er mtm smoking fra Skabo. Er ikke 100% fornøyd så tenkte jeg skulle prøve noe annet når jeg skal ha en dress som er steget opp fra mine daily beaters fra Suitsupply!
 
Disclaimer: husk at det er første gang jeg går for målsøm og at jeg sjelden handler ny dress, så jeg har ikke så mye erfaring på feltet.

Det sagt: det var mange valg å ta om snitt/stil/farger/søm underveis, og prosessen tok en drøy time totalt. Antall stoffer jeg så på var ikke enormt men det var fordi A) jeg kom med noen klare parametre ut av porten om at jeg trengte klassisk stil, mørk grå, noe tungt/kraftig stoff, matt og ikke glatt type tekstur, ikke mønster/striper etc. Ut fra det så vi f.eks på 6-7 stofftyper han anbefalte.

Likte at de hadde digitale verktøy for å lagre valg/mål etc i en online profil så man ikke må starte på nytt ved neste veiskille (jeg startet seansen med å lage meg en profil på websidene deres)

Jeg endte på omtrent 16k totalt (dress + vest). Aner ikke om det er under/over snitt fordi jeg tenkte ikke så mye på pris underveis da vi tok valgene. Tror de har prislister på basis dresstyper online da.
Husk bare å legg til en dressklokke i budsjettet ;)
 
Sounds good. Eneste erfaring jeg har er mtm smoking fra Skabo. Er ikke 100% fornøyd så tenkte jeg skulle prøve noe annet når jeg skal ha en dress som er steget opp fra mine daily beaters fra Suitsupply!

Hva var det som ikke funket på smokingen? Bestilte som sagt selv forrige uke, litt spent.
 
Hva var det som ikke funket på smokingen? Bestilte som sagt selv forrige uke, litt spent.
Jeg tror det rett og slett bare er jeg som ikke helt passer deres house cut og ikke fulgte helt med i timen. Synes buksene er litt for smale og ett eller annet med kragepartiet jeg ikke helt klarer å sette fingertuppene på. Fikk smokingen 1 uke før bryluppet mitt, så fikk ikke tid til å få gjort nødvendige justeringer da.
Når det er sagt så var jeg ekstremt fornøyd med servicen og oppfølgingen jeg fikk fra Henrik, og synes kvaliteten på smokingen er veldig bra!
 
  • Liker
Reaksjoner: Talisker
Jeg tror det rett og slett bare er jeg som ikke helt passer deres house cut og ikke fulgte helt med i timen. Synes buksene er litt for smale og ett eller annet med kragepartiet jeg ikke helt klarer å sette fingertuppene på. Fikk smokingen 1 uke før bryluppet mitt, så fikk ikke tid til å få gjort nødvendige justeringer da.
Når det er sagt så var jeg ekstremt fornøyd med servicen og oppfølgingen jeg fikk fra Henrik, og synes kvaliteten på smokingen er veldig bra!
Hvilken leveringstid må en regne med fra Skabo?