Rolex 2022: Spådommer for årets nyheter.

Den nye gull legeringen er kanskje et rødt gull, med så mye kobber?
Da tror jeg kobberprosenten måtte vært høyere. Pd og Zn demper fargen av Au og Cu, så dette kan godt være en hvitt gull-legering.
liane-joaillerie_colors-of-gold_18k_750-1000.jpg

• Liker
Reaksjoner: Erik_SG

Kan det da tyde på revidert Milgauss? Den hadde vel noe grønnskjær i glasset. :unsure:

Bare jeg som synes helgull Explorer virker helt fjernt, altså?

Nå er jeg nok biased, ettersom jeg har en Explorer i stål selv.
Men hvorfor skal de pimpe opp det som muligens er den mest under the radar og tool watch modellen de har?
Det strider jo mot alt modellen står for.
Selv TT-utgaven ser jeg ikke poenget med, enda den var finere i virkeligheten enn på bilder.

Vil dere ha en 36mm helgull Rolex?
Da har jeg en helt vill idé til dere.
Day-Date heter den.

Så om det er noe jeg ønsker meg, så er det sort, plain og clean skive til Day-Date 36.

Redigert:
Kan det da tyde på revidert Milgauss? Den hadde vel noe grønnskjær i glasset. :unsure:
Kanskje, men dagens Milgauss har et gjennomfarget safirglass, mens dette patentet virker veldig generelt og beskriver transparente coatinger bestående av metaller, halv-metaller, ikke-metaller, oksider o.s.v, i flere farger, og utført med flere forskjellige teknikker: PVD, CVD, ALD, dip- og spin-coating. Om, og når, det noen gang blir tatt i bruk er ikke godt å si.

Rolex registrerer et titalls patenter hvert år, og det er vel mindretallet som dukker opp i produksjonsmodeller. I september publiserte de f.eks et patent på en krone og stem med begrensing av moment, og som skal kunne ha mange funksjoner:

La tige peut être classiquement une tige de remontoir et/ou de mise à l'heure. Additionnellement, cette tige peut être prévue
pour réaliser différents réglages de la pièce d'horlogerie, par exemple le réglage d'un calendrier, notamment d'un calendrier
annuel, semi-perpétuel, voire perpétuel. Alternativement, cette tige peut être prévue pour effectuer le remontage et/ou le
réglage d'un réveil ou d'une sonnerie de tout type. La tige peut encore être prévue pour activer toute autre fonction par
rotation autour de son axe.

https://www.swissreg.ch/srclient/loadPatDocPdf/C390F8F71AD793B24BD7A0B07F21CE6DFB5CB0FD

For de som er like lite bevandret i fransk urmakerterminologi som meg, anbefaler jeg http://fhs.swiss/berner/.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: havarduf
Skulle ønske at TT-versjonen av Submariner også hadde gul skrift på den samme linjen:love:

Hei
Støtter dette forslaget hadde så tøft med YM i Titanium i 40 eller 42 mm og hvit eller bright blue skive.
Venter spent på min YM 40 mm med bright blue skive i mellomtiden :)

• Liker
Reaksjoner: OBJ