Åpen vs lukket caseback

Det kommer nok også ann på 'hvor man er klokkeinteressen sin syklus'.

Min Tissot PRS516 har et temmelig straight ETA-urverk. Men det var (og er fortsatt) utrolig mye glede i å se mekanikken i tannhjul og svinge.

Jeg setter fortsatt stor pris på innsyn.
Nye PRS516 (0).JPG

Tissot PRS516 bakside med innsyn.

8

Selv om jeg i et tidligere innlegg sa at jeg ikke ser poenget med innsyn; er det egentlig noe negativt som følger av å ha solid caseback bortsett fra mulighet for gravering? Si det sånn, selv om jeg ikke er spesielt interessert i glass ettersom klokka er på håndleddet stort sett hele tiden, så vil jeg jo likevel foretrekke å ha muligheten til å kunne se urverket (om det ikke er andre negative ting som jeg ikke ser eller forstår meg på...).

• Liker
Reaksjoner: Bøygen
Jeg ga nevøen en Seiko 5 sports i 15-års gave nå nylig. Den har innsyn i urverket, ikke all verdens å se på, men absolutt kult. Fra før har han vist bra interesse for klokkene mine, og spesielt Paneraien som har innsyn. Han ble særdeles godt fornøyd med Seikoen, og brukte nok mesteparten av bursdagen på å se på urverket i klokka! Jeg tror innsyn til urverket er viktig når man «oppdager» klokker og da gjør det ingenting om det er et relativt enkelt urverk, det er kult og fascinerende uansett. For meg er det ikke spesielt viktig lenger, men om jeg kunne velge ville jeg nok - på manuelle urverk - valgt innsyn!

Hesalite er jo mest riktig sånn originalt sett, men det er ett pent verk til å være i den prisklassen. Jeg foretrekker den utsikten fremfor såpass fine verk som Zenith El Primero som jeg også har. Men det er klart det er ikke alle klokker det er vits i å ha åpen caseback. Feks skjønner jeg ikke hvorfor Orient og de rimeligere modellene til Seiko har det, for det er virkelig grått og trist. Det er jo selvfølgelig som nevnt forsiden av klokken man ser på mest. Men jeg synes åpen caseback gir litt ekstra, og velger det på de fleste modeller der urverket er vakkert.

zenith bakside.jpg

• Liker
  • Elsker
Reaksjoner: Grendel, UJU og OddE
Hesalite modellen er klokken som er godkjent as NASA og Roscosmos for EVA. (Extravehicular Activity).
Spørs om hvis du vil eie "the real deal" eller en "civilian version".
Safirkrystallen er litt skarp på kantene synes jeg, altså den har ikke samme avrundet form som pleksiglasset og safir gir en veldig kald svart farge på tallskiven.

Dessuten er ikke Hesalite utgave noe stygt å se på.
Fin rumpe.

Gjennomsyn på bakside på billige Seiko-verk er, som det er poengtert i tråden, ofte spennende når man starter med klokker. Min Seiko 5 var i alle fall en glede å se inn i! (Ikke like gøy nå, og jeg hadde foretrukket solid baklokk på min Seiko Alpinist).

Det sagt, Grand Seiko quartz med gjennomsyn -det er skikkelig kult!