Klokkecafé – løst og fast om klokker

Trodde du lå et sted mellom Herman Flesvig og Katarina Flatland på bjerkelista?

bye-obama.gif
 
Vis vedlegg 269935

Har akkurat gått til innkjøp av en relativt dyr klokkeboks, men den svarte ikke helt til forventningene og går i retur. Lurer derfor på om jeg skal gå for en av de som selges her på TS. Er det noen som har en slik og kan svare på disse spørsmålene?

1. Sitter putene "tight" i kammerne slik at de ikke rører på seg om man flytter på boksen?
2. Er taket høyt nok for de tykkeste klokkene? Har en klokke som har 20mm høyde og fikk ikke lukket boksen jeg kjøpte nå uten at det ble merket i taket.
3. Er kammerne dype nok slik at det er plass til en tykk spenne på reima?

På forhånd takk :)
Jeg har en slik med plass til 3 klokker og føler den innfrir alle de tre spørsmålene dine. Jeg vurderer å bytte min med en som rommer flere klokker. Send meg en PM om du er interessert i å overta min :)
 
Vis vedlegg 269935

Har akkurat gått til innkjøp av en relativt dyr klokkeboks, men den svarte ikke helt til forventningene og går i retur. Lurer derfor på om jeg skal gå for en av de som selges her på TS. Er det noen som har en slik og kan svare på disse spørsmålene?

1. Sitter putene "tight" i kammerne slik at de ikke rører på seg om man flytter på boksen?
2. Er taket høyt nok for de tykkeste klokkene? Har en klokke som har 20mm høyde og fikk ikke lukket boksen jeg kjøpte nå uten at det ble merket i taket.
3. Er kammerne dype nok slik at det er plass til en tykk spenne på reima?

På forhånd takk :)
Kjøpte en slik for 8 klokker for noen år siden. Helt perfekt og solid oppbevaring og møter dine kriterier. Eneste ulempen er et låsemekanismen, som er fjærbelastet, gikk i stykker ganske raskt (fjær og trykknapp falt ut). Spiller ingen praktisk rolle for oppbevaringen, så jeg bruker den fremdeles. Selve boksen har fått mange hakk og fliser langs kantene pga. hard bruk (var egentlig forventet for mitt bruk av boksen) - men klokkene oppbevares trygt. Greit og solid produkt for røff lagring og flytting.

Av mer flyttbar løsning, så er MLT sine klokkeroller helt perfekte.
 
Kjøpte en slik for 8 klokker for noen år siden. Helt perfekt og solid oppbevaring og møter dine kriterier. Eneste ulempen er et låsemekanismen, som er fjærbelastet, gikk i stykker ganske raskt (fjær og trykknapp falt ut). Spiller ingen praktisk rolle for oppbevaringen, så jeg bruker den fremdeles. Selve boksen har fått mange hakk og fliser langs kantene pga. hard bruk (var egentlig forventet for mitt bruk av boksen) - men klokkene oppbevares trygt. Greit og solid produkt for røff lagring og flytting.

Av mer flyttbar løsning, så er MLT sine klokkeroller helt perfekte.

.
 
Redigert:
Noen som føler kallet fra 60-tallet?
Vis vedlegg 267378
Jeg må si jeg føler litt på kallet, og vurderer sterkt å slenge meg på kampanjen.
Har ikke noe forhold til eller erfaring med Yema fra før. Er det noen som har erfaring, og har lyst til å snakke meg inn eller ut av dette?
 
Jeg må si jeg føler litt på kallet, og vurderer sterkt å slenge meg på kampanjen.
Har ikke noe forhold til eller erfaring med Yema fra før. Er det noen som har erfaring, og har lyst til å snakke meg inn eller ut av dette?

Ingen personlig erfaring her, men for hva det er verdt: de får gjennomgå for elendig kundeservice etter hva jeg har sett i kommentarfelt etc.
 
Redigert:
Ingen personlig erfaring her, men for hva det er verdt: de får gjennomgå for elendig kundeservice etter hva jeg har sett i kommentarfelt etc.
hmm, det er jo ikke akkurat noe som teller positivt, men det går jo alltids an å lukke øynene, holde seg for nesen og håpe at man ikke kommer i et situasjon der man trenger kundeservice :unsure:
 
  • Liker
Reaksjoner: speedieThomas
Jeg må si jeg føler litt på kallet, og vurderer sterkt å slenge meg på kampanjen.
Har ikke noe forhold til eller erfaring med Yema fra før. Er det noen som har erfaring, og har lyst til å snakke meg inn eller ut av dette?
Har ikke erfaring med Yema jeg heller, men de har stadig noe som frister. Hvilken frister mest? Det har vel vært et par med Yema Superman o.l. her, @Todda?
 
Hvilken frister mest?
Helt klart den beige adventurer.
Har ønsket meg en fieldwatchaktig klokke, og jeg synes denne har utseendet (og vanntetthet) med seg til det, samtidig som den antagelig funker til hverdagsbruk, typ bukse og skjorte.

At de beskriver den som en dressklokke, stemmer ikke helt i min bok. I alle fall ikke til blådressen, men kanskje fint til en sånn fin tweeddress til revejakten :)

Hadde den ikke hatt dato hadde jeg trykket på "kjøp" for lenge siden. Skjønner ikke hvorfor så mange på død og liv skal trykke det inn i alle klokkene... :cautious:
 
  • Liker
Reaksjoner: Bezel
Jeg må si jeg føler litt på kallet, og vurderer sterkt å slenge meg på kampanjen.
Har ikke noe forhold til eller erfaring med Yema fra før. Er det noen som har erfaring, og har lyst til å snakke meg inn eller ut av dette?
Yema sitt "in-house" mekaniske urverk er det samme som hos Yonger & Bresson og stammer fra Ambre selskapet.
Urverket er fabrikert i Kina og "montert" i Frankrike.
Ikke mye å skryte av.

Men jeg hørte mye nylig kritikk fra en urmaker om det siste Powermatic 80 urverk fra Swatch gruppen: ikke på høyde av et 2824-2 ETA angående pålitelighet og soliditet.
Nytt er ikke alltid bedre.
 
Podcastepisode som er verst å få med seg.
Kan røpe at det er en GG som er med i episoden ;)

Klokkemarkedet i Norge er på hundrevis av millioner, og de som trodde at smarttelefonen skulle erstatte behovet for å eie en klokke, har tatt feil. Klokker er for mange en gjenstand med betydelig emosjonell og økonomisk verdi. Vi har med oss Joakim Bjerke og Steven Widlic, noen av landets største eksperter og entusiaster for å forstå dette markedet.



1637054966767.png
 
Yema sitt "in-house" mekaniske urverk er det samme som hos Yonger & Bresson og stammer fra Ambre selskapet.
Urverket er fabrikert i Kina og "montert" i Frankrike.
Ikke mye å skryte av.
Til denne prisen trenger det jo heller ikke være så mye å skryte av, men det er jo en fordel om det ikke er direkte dårlig.
Personlig hadde jeg vært like tilbøyelig til å kjøpe om det hadde vært noe kjent som NE1A2B (eller hva de nå heter de fra Seiko) eller noe Miyota eller noe sånt.
 
Til denne prisen trenger det jo heller ikke være så mye å skryte av, men det er jo en fordel om det ikke er direkte dårlig.
Personlig hadde jeg vært like tilbøyelig til å kjøpe om det hadde vært noe kjent som NE1A2B (eller hva de nå heter de fra Seiko) eller noe Miyota eller noe sånt.

Kinesiske deler er ikke noe nytt eller et problem i seg selv når det gjelder urverk eller moduler.
Kina er kommet langt når vi snakker om maskinering av enkelte deler.
Problemet jeg kjenner kommer fra balansefjæren og sin komposisjon, fordi det er delen som er mest utsatt for stress, deformering og dermed den som avgjører mest på nøyaktighet og pålitelighet etter en del års bruk.
Når jeg hørte om dette, var ikke Kina på toppen når det gjaldt top kvalitets legering. Noe som gjør at en kinesisk balansefjær ble "slappe" etter 3 til 5 års tids bruk og derfra ble urverket veldig unøyaktig.
Jeg tviler på at Kina er plutselig blitt en top legering ekspert og balansefjær maker på linje som de tyske, sveitsiske eller japanske fabrikanter.
Derfor vil jeg påstå at du må forvente en lavere tids pålitelighet på et urverk som muligvis har en kinesisk balansefjær.
Jeg har en klokke med et 2824-2 ETA (Traktoren) jeg kjøpte snart 19 år siden og som fikk aldri service, men som holder seg fortsatt ikke over 10 sek./dag i avvik.
Slik pålitelighet tror jeg ikke du skal få med et kinesisk urverk og første og fremst på grunn av legerings kvalitet i balansefjæren.