Moore's samling

:eek:

Den siste utviklingen i Moore-tråden har gått meg hus forbi. Har ikke lest om en slik i Norge siden Harry Hole kastet sin Lange 1 Tourbillon i platina ut av soveromsvinduet i 2005...

Verdammt, ist das heiß! :D
 
Oj oj vilken meget kul Lange! Gratulerer til en riktig kunst perle og håper se mer av den!
 
:eek:
Den siste utviklingen i Moore-tråden har gått meg hus forbi. Har ikke lest om en slik i Norge siden Harry Hole kastet sin Lange 1 Tourbillon i platina ut av soveromsvinduet i 2005...

Verdammt, ist das heiß! :D

Thanks, JoLu!
Veldig hyggelig å høre den faller i smak.
Jeg kan jo ikke - hvorenn lite beskjedent det måtte oppfattes - si annet enn at jeg er veldig enig.
A. Lange & Sohne har på en måte en helt særegen "aura" over seg. Nå er det liksom Grand Lange 1. Og så de andre urene. På en måte.;)

Spenstig litteraturreferanse, forresten.
Forhåpentligvis forblir det utelukkende i lektyren man utsettes for sådanne scener. Sannelig om ikke Mr Nesbø burde få en tilbakemelding på den der.
;)

Oj oj vilken meget kul Lange! Gratulerer til en riktig kunst perle og håper se mer av den!

Stor takk, KarlFr!
Den er i sannhet "a true piece of art", og jeg skal prøve finne ånden og gripe tak i den når den passerer for å knipse noen flere bilder. Det er bare "stay tuned", så dukker det nok opp noe - enten her... eller på side 66/73.
:cool:
 
Forhåpentligvis forblir det utelukkende i lektyren man utsettes for sådanne scener. Sannelig om ikke Mr Nesbø burde få en tilbakemelding på den der.

Det var flere artige klokkereferanser i "Frelseren". Jeg husker jeg sendte Nesbø en SMS om at boka var bra, men om han kunne forklare sekvensen med en mekanisk Rolex (edit: eller var det en Lange? Uansett.) som fortsatt tikket etter å ha ligget urørt i dagesvis? Han svarte noe sånt som at urmakerkonsulenten hadde glemt å nevne begrepet gangreserve. Og tenkte vel at herrejemini for noen tullinger som leser bøkene mine. :D
 
Det var flere artige klokkereferanser i "Frelseren". Jeg husker jeg sendte Nesbø en SMS om at boka var bra, men om han kunne forklare sekvensen med en mekanisk Rolex (edit: eller var det en Lange? Uansett.) som fortsatt tikket etter å ha ligget urørt i dagesvis? Han svarte noe sånt som at urmakerkonsulenten hadde glemt å nevne begrepet gangreserve. Og tenkte vel at herrejemini for noen tullinger som leser bøkene mine. :D

Vakkert initiativ, JoLu!
Det virker da særdeles betimelig med tilbakemelding til ham, når sådanne mangler på presisjonsnivå oppdages.
Min erfaring med forfattere er forøvrig at man liker svært lite å bli pirket i hva angår "faktafeil", da en umåtelig stor del av jobben nettopp består i research. Disse menneskene har jo selvsagt en viss (yrkes)stolthet,.... ikke ulikt de fleste av oss andre, - så det faller vel derfor Mr Nesbø helt naturlig å sende den saken med adresse til sin såkalte urmakerkonsulent.;)

Uansett; - jeg har ikke lest den boken (hvilket jeg etter dine opplysninger vil sørge for å gjøre snart), men generelt skal vel Forfatter Nesbø være svært så happy med "tullinger" som oss, da vi jo tross alt bidrar pent på bunnlinjen når det store bildet skal tegnes....
;)
 
Ai ai ai, hadde ikke fått med meg nyeste skuddet på stammen her. Hva kan man si som ikke er sagt ?

Gratulerer så mye i hvert fall, fantastisk klokke du har fått deg :)
 
Ai ai ai, hadde ikke fått med meg nyeste skuddet på stammen her. Hva kan man si som ikke er sagt ?

Gratulerer så mye i hvert fall, fantastisk klokke du har fått deg :)

Stor takk, ChristianN!
Og ja, den er et vakkert stykke ur, ingen tvil om det. Jeg oppdager stadig nye forførende sider ved det.
Legger ved et par tre tusen ord....;)

58df74e5.jpg


2c7e3bf9.jpg


8ddac165.jpg
 
Forførende er ordet, Moore.
Bildene inneholder nok til en hel serie romaner om skjønnhet og estetikk.
Jeg synes urmakerne som har kreert dette uret virkelig har mestret å forene kunst, håndverk og vitenskap på en helt sjelden måte. På en måte oppsummerer dette kunststykket alt det vi hungrer etter når det gjelder ur.
 
Hva er forresten synet dit på spennen Moore? Jeg reagerte litt, men ikke så mye, at det ikke er foldespenne på et ur som dette..
 
Forførende er ordet, Moore.
Bildene inneholder nok til en hel serie romaner om skjønnhet og estetikk.
Jeg synes urmakerne som har kreert dette uret virkelig har mestret å forene kunst, håndverk og vitenskap på en helt sjelden måte. På en måte oppsummerer dette kunststykket alt det vi hungrer etter når det gjelder ur.


Thanks, Frodo!
Et elegant ur gir mange vakre assosiasjoner, ingen tvil om det. Kanskje særlig melder det seg et par lekne metaforer man kunne tatt i bruk - sånn cirka fra "mineralriket" til "planteriket" - men jeg tror jeg holder meg til uret.
Enn så lenge.

Det er vakkert å føle når et ur treffer deg, og man ikke finner noe ved det man kunne tenke seg annerledes. Det store lille ekstra som gjør det unikt.
Quite thrilling.
Så ja, enig; - en estetisk skjønnet av et kunstverk. Som ikke bare har et fancy ytre, men så til de grader et eksellent urverk innenfor.

:cool:
 
Hva er forresten synet dit på spennen Moore? Jeg reagerte litt, men ikke så mye, at det ikke er foldespenne på et ur som dette..

Interessant spørsmål, Marius T!
Den problemstillingen har jeg ikke viet en tanke før du nevner det. Spesielt fordi Lange 1/Grand Lange 1 leveres utelukkende med pin buckle. Og det har ikke falt meg inn å vurdere annen løsning.
Men jeg forstår tanken bak spørsmålet, og muligens kan en pin-buckle kanskje virke "kjedelig" eller "snaut".
Etter litt refleksjon; - jeg holder fast ved "Less is more"-prinsippet.

For å ta det estetiske først, så er jo dette et ur som er så klassisk og elegant, at det eneste logiske er den gode gamle pin buckle´n. En clasp fremstår kanskje hakket mer sporty, det er en ting.
En annen er at en clasp er noe kraftig, og med det vil bidra til at uret ikke vil ligge så tight på hånden som med en pin buckle, der kontakten mellom hånd og ur går via remmen rundt hele håndleddet.
På et såpass dressy ur er nok pin-buckle det eneste riktige.

Et annet moment er selvsagt også pris-/kostnadselementet.
Uret vil åpenbart fremstå adskillig dyrere med en clasp i 18k WG, istedetfor den eksisterende pin-buckle i tilsvarende materiale. Det er jeg i tvil om markedet - og A. Lange & Sohne - ville synes var god value-for-money.
(Og når det er sagt; - å vurdere løsning med stål i en clasp til dette uret er selvsagt et ikke-tema).

Et tredje moment er design.
Jo mer jeg betrakter uret, jo mer kan jeg si jeg ser konturene av en helhet i det - og da konkret samspillet mellom uret og låsen. Dette virker så definitivt ikke tilfeldig.
A. Lange & Sohne får på en utsøkt måte kassens linjer videreført inn i låsemekanismen. Designet gir inntrykk av det. Det er pent.
Jeg har prøvd å visualisere dette på bildene nedenfor.

Så derfor - bottom line; - foldespenne på dette uret? Nope.
:cool:


45185628.jpg


23ea66d6.jpg


53aed062.jpg


56c282c3.jpg
 
Jeg har sett mindre forseggjorte pin-buckles ;)

Gratulerer fra meg også! Et ur etter min smak. Litt ute av mitt prisleie, men det blir nok noe tysk high-end på meg også en gang, sannsynligvis GO som jo har et visst estetisk slektskap. Regner med du savner din litt? Eller kanskje ikke akkurat nå :D

I mellomtiden koser jeg meg med dine utsøkte bilder.
 
Nok en gang; Gratulerer med en fantastisk klokke.

Jeg får vondt i kredittkortet av dine flotte bilder. Uten tvil sonens beste tråd.
 
Jeg har sett mindre forseggjorte pin-buckles ;)

Gratulerer fra meg også! Et ur etter min smak. Litt ute av mitt prisleie, men det blir nok noe tysk high-end på meg også en gang, sannsynligvis GO som jo har et visst estetisk slektskap. Regner med du savner din litt? Eller kanskje ikke akkurat nå :D
I mellomtiden koser jeg meg med dine utsøkte bilder.

Thanks, Tore!
Hyggelig at bildene faller i smak.

Speaking of pin-buckles; - jeg har et par andre ur i samlingen med buckle, og er så ubeskjeden å si at hverken min IWC eller Officine Panerai har en så gjennomført linje som i denne.
Når det er sagt; - jeg forventet egentlig ikke noe annet...;)
Glashütte Original skal inn på et eller annet tidspunkt. Jeg har stor sans for PanoMatic Chronograph.

Nok en gang; Gratulerer med en fantastisk klokke.
Jeg får vondt i kredittkortet av dine flotte bilder. Uten tvil sonens beste tråd.

:oops:
Stor takk Mathfjeld!
Du er raus.

(I mangel på større utvalg av smiley´s måtte det bli den lett rødmende, smått brydde "oops"-versjonen)
:grin:
 
Jeg liker svaret ditt, Moore. I Forsvaret lært jeg "Keep it simple stupid" Det ordtaket passer spennen perfekt. Har ikke sett bilder av spennen før nå og jeg kan si at den er alt annet enn stygg :)
 
Hei.

Artig og lese hvordan du promoterer denne låsemekanismen fremfor foldespenne på en slik måte at jeg faktisk endrer synspunkt underveis....Det syns at du snakker fra hjertet,samt at måten du fremlegger dine synspunkter på er med så stor troverdighet at jeg "kjøper" historien.

Når jeg visualiserer dine synspunkter,samt kryssjekker mot dine utsøkte bilder er jo svaret egentlig gitt.

Mvh
Timebandit;)
 
Hei.
Artig og lese hvordan du promoterer denne låsemekanismen fremfor foldespenne på en slik måte at jeg faktisk endrer synspunkt underveis....Det syns at du snakker fra hjertet,samt at måten du fremlegger dine synspunkter på er med så stor troverdighet at jeg "kjøper" historien.

Når jeg visualiserer dine synspunkter,samt kryssjekker mot dine utsøkte bilder er jo svaret egentlig gitt.
Mvh
Timebandit;)

Takk for den, Timebandit!

Ur er... passion.
Da går det på autopilot. :cool:
 
Dette er noe av det flotteste jeg har sett, Moore, om ikke det aller flotteste. Til og med kjerringa måtte innrømme at dette hadde vært noe for meg. Hun tror sikkert at det koster et par lapper:D

Jeg får aldri nok av de flotte bildene du legger ut, enten det er av L&S eller noen av de øvrige kunstverkene du har i din samling. Føler meg nesten privilegert som er så heldig å få oppleve dine og andres flotte ur her på TS.

Gratulerer!!
 
Dette er noe av det flotteste jeg har sett, Moore, om ikke det aller flotteste. Til og med kjerringa måtte innrømme at dette hadde vært noe for meg. Hun tror sikkert at det koster et par lapper:D

Jeg får aldri nok av de flotte bildene du legger ut, enten det er av L&S eller noen av de øvrige kunstverkene du har i din samling. Føler meg nesten privilegert som er så heldig å få oppleve dine og andres flotte ur her på TS.

Gratulerer!!

Stor takk for dine ord, Minuteman!

Veldig hyggelig ur og bilder faller i smak. Jeg skal prøve supplere. "Kjerringa" skal du bare hilse og si har god smak. Hun ser åpenbart de samme tiltalende og forførende trekkene i et ur som vi gutta gjør. Bra egenskap. ;)