Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

  • On the rocks

    Stemmer: 86 22,9%
  • Neat

    Stemmer: 289 77,1%

  • Antall stemmer
    375
IMG_20170609_172826_436.jpg
 
Joda, Diageo har da såpass flinke folk at de sikkert greier å klemme ut et bra destillat også fra det nye Port Ellen. Om de kommer til å velge ut noen fat som er spennende allerede i ung alder gjenstår å se, men i så måte så er det interessant at du nevner Ardbeg, iogmed at Ardbeg telte ned til lanseringa av sin nye 10-åring med å utgi en årlig serie med ventewhisky som ble ett år eldre for hvert år inntil 10-åringen kom. Først ut i denne venteserien fra Ardbeg var Very Young; en 6-årig på 58,9% som kom ut i 2003, og fortsatt er den beste unge whiskyen jeg har smakt (i sterk konkurranse med Kilkerran sin W.I.P venteserie dog). Det skal bli spennende å se hva som blir core-rangen til det nye Port Ellen; fra et bedriftsøkonomisk så gir jo en NAS kjapp ROI, samt at de i oppstartsfasen har grei tilgang på nettopp ung whisky ;) Hva enn de velger å flaske av nye Port Ellen så er ihvertfall en ting ganske sikkert; billig blir det nok neppe...

Hehe, å putte whisky i kjelleren mtp fremtidig økonomisk gevinst har vist seg å være en klok beslutning for øyboerene, all den tid at whisky-index'en har banket alle andre investerings-index'er de seneste årene, med unntak av ifjor da jeg mener å ha lest en plass at whiskyindex'en ble slått av luksusveskeindex'en.... Tror uansett jeg holder meg til whisky'en av de to :D

Jepp, i motsetning til på 80-tallet, hvor de la ned en drøssevis av whiskydestilleri, så har det jo virkelig tatt av med byggingen av nye destilleri de seneste årene, så gleder meg til å få prøvesmakt flere av disse nyskapningene etter hvert :)

Ja det dukker stadig opp nye destillerer, leste nettop at det nå skal bygges enda et nytt destilleri på Islay, nemlig midt imellom Port Ellen og Laphroig, de heter Elixir og er drevet av to indiske brødre, så da blir det hele fem langs kysten i sør, et fremtidig eldorado for whisky kjennere...
 
Redigert:
Arran med fornying av flaske og etikett, og innholdet bedre enn noen gang.
Fikk kjøpt en flaske til før det ble utsolgt.

Utvalget på bestillingslisten til polet ser for meg ut til å bli stadig dårligere, i hvertfall når det kommer til standartapninger. I tillegg er alt for mye utsolgt. Kjip utvikling.
IMG_4072.JPG
 
Arran med fornying av flaske og etikett, og innholdet bedre enn noen gang.
Fikk kjøpt en flaske til før det ble utsolgt.

Utvalget på bestillingslisten til polet ser for meg ut til å bli stadig dårligere, i hvertfall når det kommer til standartapninger. I tillegg er alt for mye utsolgt. Kjip utvikling.
Vis vedlegg 235083

Så den der komme tilbake inn i bestillingsutvalget denne uka. Hadde jeg ikke brent meg på Hazelburn fra spesiallanseringen hadde jeg nok bestilt denne. Med Ralfy-anbefaling står Arran høyt på må-prøve-lista, sammen med blant annet Deanston.
 
  • Liker
Reaksjoner: slobben
Arran med fornying av flaske og etikett, og innholdet bedre enn noen gang.
Fikk kjøpt en flaske til før det ble utsolgt.

Utvalget på bestillingslisten til polet ser for meg ut til å bli stadig dårligere, i hvertfall når det kommer til standartapninger. I tillegg er alt for mye utsolgt. Kjip utvikling.
Vis vedlegg 235083

Overraskende god. Selv nyter jeg denne. :love:

IMG_20210206_233515_020.jpg
 
Så den der komme tilbake inn i bestillingsutvalget denne uka. Hadde jeg ikke brent meg på Hazelburn fra spesiallanseringen hadde jeg nok bestilt denne. Med Ralfy-anbefaling står Arran høyt på må-prøve-lista, sammen med blant annet Deanston.
Takk for tips, ny flaske bestilt.
 
Noen som er kjent med Myken whisky? Har kjøpt noen flasker, men ikke fått smakt enda.
 
Når jeg kom tilbake til UK måtte jeg hente meg en Hazelburn 10 og Springbank 10, etter å ha prøvd førstnevnte i Norge gjennom den siste spesiallanseringen av Hazelburn 13 (passe omvent å prøve sherryutgaven først menmen) samt en Springbank 17 Madeira (for en fantastisk whisky) som jeg fant ut av det blå i en butikk her pluss den 'vanlige 15'. Fått veldig sansen for dette distilleriet. Veldig vanskelig å finne noe derfra i Norge, men heldigvis enklere i London.

Gikk også litt løpsk på en auksjon på slutten av 2020 og betalte over fornuften på en Daftmill 2008 summer.

Kom raskt gjennom en Deanston 12 hjemme i Norge og gikk litt på jakt etter andre highlandere som kun har ligget i ex-bourbon. Hadde opprinnelig tenkt på Deanston 18 men endte opp på ei lita Glencadam 21, med bonus Glen Scotia 15...


71344191-49DF-4338-9BFC-63CB2D9915B0.jpeg
61FA26E1-7E84-4E6F-80CF-474C57A6A887.jpeg
68312550-12F3-49D8-9596-05FF6AB2F302.jpeg
DC39C7DE-43C9-430D-8811-8FF827F94A88.jpeg


(aner ikke hvorfor bildene blir vendt når jeg laster de oppe...)
 
7008646C-7344-4F2B-901E-D5CB01378977.jpeg


Min første bourbon med fart i. Spent på hvordan den er sammenligna med Eagle Rare. Vet ikke om disse selges i Norge gitt at de alltid er over 60%?
 
  • Liker
Reaksjoner: UJU
Dette er på grensen til narkotika i henhold til norsk lov. Kan garantere at du ikke finner den på polet. ;)
Dette er bare vas, alkohol er ikke narkotika, uansett hvor sterk den er, og kommer heller ikke inn under narkotikalovgiving på noe tidspunkt. Men, alkohollovens § 8-13 har et generelt forbud mot omsetning (og import) av brennevin over 60%. Departementet kan likevel gi unntak fra dette, men det er antagelig en relativt seig prosess....
 
Dette er bare vas, alkohol er ikke narkotika, uansett hvor sterk den er, og kommer heller ikke inn under narkotikalovgiving på noe tidspunkt. Men, alkohollovens § 8-13 har et generelt forbud mot omsetning (og import) av brennevin over 60%. Departementet kan likevel gi unntak fra dette, men det er antagelig en relativt seig prosess....

Beklager at mitt forsøk på en humoristisk vri ikke falt i smak. Forhåpentligvis smaker drikkevarene bedre.