Jakt

Browning er, som Beretta, generasjonsvåpen. Bunnsolid kvalitet. Jeg synes det er finere treverk i Browning relativt til Beretta i sammenlignbare modeller og kunne like gjerne valgt en av de. Kolben på Beretta passet meg bedre mtp. siktebildet. Kan ikke trå feil om man vurderer en av disse to produsentene, uansett.

@Audjoh Konklusjonen må være, som vanlig på TS, å øke budsjettet litt:cool:

Takker for input! Det gikk som fryktet;) Jeg ser absolutt fordelene ved å gå for noe over innstegsmodellen. Ender opp på samme sted uansett og dette vil kanskje spare meg for noen handler på veien. Det er vel bare å komme seg på butikken.

Skal ta en titt på Browning og Beretta.
 
Takker for input! Det gikk som fryktet;) Jeg ser absolutt fordelene ved å gå for noe over innstegsmodellen. Ender opp på samme sted uansett og dette vil kanskje spare meg for noen handler på veien. Det er vel bare å komme seg på butikken.

Skal ta en titt på Browning og Beretta.
Tror du bør kunne få de nye til rundt 17000. Lykke til!
 
  • Liker
Reaksjoner: Audjoh
Noen dager er bedre enn andre dager

953B8EF9-ABD4-44DD-BCEC-DA4BD267162B.jpeg
 
Sendte blomster i god tro, men ser ut som jeg fortsatt må vente i 12 uker i Øst Politidistrikt. Sjuk behandlingstid på våpensøknad etter nye reformen.
 
  • Wow
Reaksjoner: Steiniz
Jeg ville aldri kjøpt hagle i nymarkedet i november.

Hvis du ser i bruktmarkedet er det utrolig mange pene hagler til svært lav pris. Styr unna tyrkiske hagler; noen er veldig gode mens mange andre er mest til frustrasjon og plage.

For eksempel kan du få en Sauer 100E til 4500 kr:

Eller en Merkel 200E til 7500:

Eller en Miroku (dvs Browning) til 7k:
https://www.finn.no/197784466

Eller, om du skal være riktig sær, en Toz 34 til 12k:

Det lå ute en SKB til røverpris men den er borte, og i vår solgte Landrø en demobrukt Rizzini BR440 til 25k.
 
  • Liker
Reaksjoner: Slettet bruker 2577
Jeg er klar over at dette ikke er en kjøp- og salgsside, men det passer nok best her likevel: En bekjent har en Arrieta modell 557 (12/70) SS som han tenker å selge. Den ble kjøpt ny i 2008 og er bare brukt en gang, på en fasanjakt i DK samme år.

Jeg tror ikke 557 lages lenger, men den var innstegsmodellen Til Arrieta i mange år. Jeg mener det er samme 5-pins sidelås som dagens 578, kun forskjell i gravyre og treverk. 578 er en noe oppgradert modell. Nypris på disse husker jeg ikke, men da jeg engang kjøpte en 578 mener jeg den var ca 10% dyrere enn 557. En ny 578 idag koster 50-55k

Han ser vel for seg å selge for rundt 25, men er åpen for bud. Er noen interessert, kan jeg formidle kontakt.

37B5001C-3982-4085-9BFA-8D5A35474020.jpeg
5C946628-942D-443A-B8F9-7A9271496C9E.jpeg
 
B5A970AF-4A64-4FB6-A2FF-3BB05E911E6C.jpeg

Spennende å høre flere er i samme båt som meg! Hadde første sesong med hagle i fjor og håper på rådyr- og beverjakt i år. Bildet fra innskyting tidligere i dag.
 
  • Liker
Reaksjoner: Thomas84
Da var bukkejakta trolig over for min del.

Første i Sørkedalen, på introjakt med Njff. 24-25 meter. Perfekt lungeskudd, men løp allikevel 50-100 meter. Alt kjøttet ble godt bevart.

1628593996250.jpg

Denne tok jeg i dag, mellom Snippen og Sinober.
Hjerter i tusen knas fra 10 meters hold, men også en del beinsplintrer i bogen, så noe kjøtt blir vanskelig å tilberede.
20210812_054359.jpg


Hadde et kikkertsikte på 3-12x56, men oppgraderte til 1.8-14x50. På så klosse hold jeg fikk så var det bra med 1.8. Fungerer utmerket i skumringen også :)

Håper det blir noe mer i Valdres.
 
Et skudd i mørket, men jeg forsøker.

For 3 år siden kjøpte jeg et større jaktterreng på Hardangervidda.
Har vært litt på utkikk etter andre potensielle eiendommer.
Fikk et tips om denne i dag:

Noen her som har litt lokal kjennskap til området?
Send gjerne en PM om du har noe informasjon som kan hjelpe.
 
Et skudd i mørket, men jeg forsøker.

For 3 år siden kjøpte jeg et større jaktterreng på Hardangervidda.
Har vært litt på utkikk etter andre potensielle eiendommer.
Fikk et tips om denne i dag:

Noen her som har litt lokal kjennskap til området?
Send gjerne en PM om du har noe informasjon som kan hjelpe.

PM sendt :)
 
Et skudd i mørket, men jeg forsøker.

For 3 år siden kjøpte jeg et større jaktterreng på Hardangervidda.
Har vært litt på utkikk etter andre potensielle eiendommer.
Fikk et tips om denne i dag:

Noen her som har litt lokal kjennskap til området?
Send gjerne en PM om du har noe informasjon som kan hjelpe.
Jeg jakter på naboterrenget. Sender PM
 
  • Liker
Reaksjoner: Entropy