Ukens stemmegaffel

Takk til dere som poster nydelige klokker

Takk til dere som svarer, jeg har lært mye om Phillips. Jeg burde vært mer presis, når jeg spurte om Phillips merket. Jeg tenkte mer på hvorfor merket var på denne klokka. Var det pr fra Phillips, var det gaver til ansatte og partnere, var det pensjonsklokka til Phillips. Kanskje den kommer fra norsk sokkel?

Phillips Petroleum Co, gitt til et engelsk klingende navn for «25 years service». Den har ligget i en skuff her i mange år. Mener å huske at jeg fant den på et lokalt loppemarked, så det er en kobling til Norge på et vis :)

• Liker
Reaksjoner: hen og Erik_SG
Husker jeg og kompisene mine ble rundspilt av Phillips Petroleum i -78/79. Da kom bedriftslaget deres med 5-6 amerikanere fra Stavanger til Kristiansand for å delta i Sørlandscupen i basketball.
De spilte fletta av de aller fleste spreke norske idrettsungdommer. Olje-amerikanerne var en håndfull 30-40 åringer, tildels overvektige og med dårlig kondis samt særdeles avslappede utenfor banen.
Men basketball hadde de peiling på!

Phillips Petroleum Co, gitt til et engelsk klingende navn for «25 years service». Den har ligget i en skuff her i mange år. Mener å huske at jeg fant den på et lokalt loppemarked, så det er en kobling til Norge på et vis :)

Det var jo Phillips Petroleum som fant Ekofiskfeltet i 1969, starten på oljealderen for gamlemor-Norge. De er fremdeles operatører for feltet (ConocoPhillips).
I 1969 og mange år fremover var der en stor amerikansk kontigent i Stavanger, så at klokken har en norsk forbindelse er vel meget sannsynlig. Kanskje en av de gutta jeg spilte basket mot på 70-80 tallet?

Eterna_sonic.jpeg

Eterna sonic

Nok en Eterna Sonic med Eterna kaliber 1550 (ETA-ESA 9162). Ubrukt/NOS fra nedlagt norsk urmaker. Kostet kroner 1217.- og siste tilbud i følge lapp på baksiden var en rabatt på 40% og kroner 730.- før den havnet i skuffen.....
Tilhører 1971 kolleksjon ut fra et kjapt søk.

A97725E0-C8F3-4A2F-A9C9-652A73CFCC11.jpeg

Fra internet, 1971 annonse
EDC2EF4B-48D8-4608-A3DF-3CD6DFF0D315.jpeg

Omega Constellation f300 er visst populær... Jeg er også med i klubben. Kjøpte denne på lokal auksjon for mange år siden. Den fikk en service av en kar i UK, «electricwatchguy». Hadde tenkt det skulle være et «17-mai og Juleselskap»ur. Dessverre har den ikke blitt brukt noe særlig, men artig ur.

Legger ved beskrivelsen av disse fra Omega-boken.
AEBDA84C-4A50-4758-9207-9CAB167FA189.jpeg
DD76DB6E-6CD7-4166-B1B2-7216C568C705.jpeg