Ukens stemmegaffel

chronometer

Støttemedlem
Medlem
6. aug. 2010
Innlegg
1.945
Sted
Oslo Akershus
Påsken er tiden for ur med stemmegaffel ;)

Post ditt stemmegaffelur

Den amerikanske urfabrikken Bulova lanserte stemmegaffeluret Accutron i 1960. På 70 tallet ble urverk basert på denne patenten også benyttet av sveitserne før kvartsklokkene tok helt over. Accutron ble blant annet benyttet på Apolloferdene som instrumentklokker ombord.

Starter med min 70 talls Eterna med kaliber 1550 som tilsvarer ETA-ESA 9162 (Bulova patent)



D5B58D3F-99B4-4CFC-BD96-41AFA500C386.jpeg
 
Summer med 300 Hz når du legger øret inntil ..:)

Dagens er en godt brukt Bulova merket N5 (1975) gitt til Phillips Petroleum ansatt i 1976 for 25 års tjeneste. Bulova kaliber 2181. Dette tror jeg må være av de siste modellene før kvartsklokkene tok helt over
9A57B226-C289-419D-8A2A-F4D3F26FB7B4.jpeg

90C6446F-1D1C-4687-9A3D-0FF29794168F.jpeg
 
Redigert:
Takk til dere som poster nydelige klokker

Takk til dere som svarer, jeg har lært mye om Phillips. Jeg burde vært mer presis, når jeg spurte om Phillips merket. Jeg tenkte mer på hvorfor merket var på denne klokka. Var det pr fra Phillips, var det gaver til ansatte og partnere, var det pensjonsklokka til Phillips. Kanskje den kommer fra norsk sokkel?
 
Phillips Petroleum Co, gitt til et engelsk klingende navn for «25 years service». Den har ligget i en skuff her i mange år. Mener å huske at jeg fant den på et lokalt loppemarked, så det er en kobling til Norge på et vis :)
 
  • Liker
Reaksjoner: hen og Erik_SG
Husker jeg og kompisene mine ble rundspilt av Phillips Petroleum i -78/79. Da kom bedriftslaget deres med 5-6 amerikanere fra Stavanger til Kristiansand for å delta i Sørlandscupen i basketball.
De spilte fletta av de aller fleste spreke norske idrettsungdommer. Olje-amerikanerne var en håndfull 30-40 åringer, tildels overvektige og med dårlig kondis samt særdeles avslappede utenfor banen.
Men basketball hadde de peiling på!
 
Phillips Petroleum Co, gitt til et engelsk klingende navn for «25 years service». Den har ligget i en skuff her i mange år. Mener å huske at jeg fant den på et lokalt loppemarked, så det er en kobling til Norge på et vis :)

Det var jo Phillips Petroleum som fant Ekofiskfeltet i 1969, starten på oljealderen for gamlemor-Norge. De er fremdeles operatører for feltet (ConocoPhillips).
I 1969 og mange år fremover var der en stor amerikansk kontigent i Stavanger, så at klokken har en norsk forbindelse er vel meget sannsynlig. Kanskje en av de gutta jeg spilte basket mot på 70-80 tallet?