Rolex 2021: Spekulasjoner

Tåler mindre enn stål. Vanskeligere å ripe opp, men kan knuse.

(y) kan knuses, kan ikke repareres og veldig dyr å erstatte.

eventuelle riper på stål påvirker egentlig ikke funksjonen ( skulle det bli tilfelle at ripene gjør at bezelen blir bortimot uleselig kan den byttes for en anstendig sum)
 
Syns uansett «toolwatch» er et upassende utrykk for klokker som koster over 100k og som de fleste tar av seg bare de skal klippe plenen.

Har sett folk spørre på forum »om det er ok å bruke tannbørste og oppvasksåpe» for å vaske Submarineren, som om den er noe av det skjøreste i hele verden... Kanskje ikke så rart når disse klokkene koster så mye?

Etter min mening er en "toolwatch" en klokke som koster så lite at det ikke er verdens undergang dersom man skulle være uheldig da man f.eks fallt av stigen og knuste klokka mot en murvegg. men klart, det finnes folk som bruker Rolex'en slik, men det er nok ikke mange.

Jeg har en Seiko som jeg kjøpte på 90-tallet, fungerer bra fremdeles. Hadde den på armen da jeg brukte en vinkelsliper med stålbørste der børsten plutselig tok tak i ermet på fleece jakka og snurret rundt venstre arm før den stoppet. Den skadet bezel og glass på klokka og det ble litt blod og blåmerker etc. Men forstod først etterpå at Seiko'en sannsynligvis hadde reddet større skader så da snakker man ekte toolwatch!
 
Redigert:
Spørsmålet blir vel litt hva man mener med "toolwatch". Om man tenker mest at det går på design og funksjoner så skjønner jeg at man ser på Submariner som en toolwatch, det er jo tross alt et "dykkerur". Da er det også greit å rynke på nesen av designelementer som ikke hører hjemme på en verktøyklokke, som f.eks. at den er i gull. Jeg er såpass purist på det at en jeg ser på en helgull Rolex Submariner som å gå med belte og bukseseler, det vitner om manglende forståelse for hva det er man har på seg. Jeg liker ikke lærremmer på dykkerur heller, av samme grunn.

Om man tenker at toolwatch kun skal bety at klokken er ment som et slags verktøy så er det vel bare å glemme alt av mekaniske klokker med en gang. Da holder det med gshock og en dykkercomputer av noe slag. Evt. gode gamle F-91W.
 
Spørsmålet blir vel litt hva man mener med "toolwatch". Om man tenker mest at det går på design og funksjoner så skjønner jeg at man ser på Submariner som en toolwatch, det er jo tross alt et "dykkerur". Da er det også greit å rynke på nesen av designelementer som ikke hører hjemme på en verktøyklokke, som f.eks. at den er i gull. Jeg er såpass purist på det at en jeg ser på en helgull Rolex Submariner som å gå med belte og bukseseler, det vitner om manglende forståelse for hva det er man har på seg. Jeg liker ikke lærremmer på dykkerur heller, av samme grunn.

Om man tenker at toolwatch kun skal bety at klokken er ment som et slags verktøy så er det vel bare å glemme alt av mekaniske klokker med en gang. Da holder det med gshock og en dykkercomputer av noe slag. Evt. gode gamle F-91W.

Når jeg ser en med Submariner på armen som ikke har minimum CMAS**/PADI DM og loggført 1500+ dykk blir jeg helt matt. Det vitner virkelig om manglende forståelse for hva man har på armen. Men sånn er vi purister:cool:
 
Toolwatch er den klokken en tar på seg og lever livet sitt uten at en må forholde seg til at den er på. Om den er i stål eller gull er fullstendig irrelevant. Og til de som måtte mene at toolwatch er quartz så er det noen millioner soldater opp gjennom årene som er av en helt annen oppfatning.

Hadde jeg hatt råd til å kunne kjøpe drømmeruret mitt i rødt eller hvitt gull hadde jeg gjort det tvert.
 
Fra Monochrome:
62996A17-BF4F-432C-93B5-0981C4649029.jpeg

 
  • Liker
  • Trist
Reaksjoner: Sub og Genta
Rolex Passion Report ute med noen spekulasjoner på Instagram. Han har vel en ganske god track record på akkurat dette. Må si jeg liker de Daytona variantene, men ikke like fan av den nye chrono modellen.
 
Rolex Passion Report ute med noen spekulasjoner på Instagram. Han har vel en ganske god track record på akkurat dette. Må si jeg liker de Daytona variantene, men ikke like fan av den nye chrono modellen.
Ikke akkurat mad skillz på photoshoppen her, men jeg tror også på større Daytona
 
Han har vel en ganske god track record på akkurat dette.

Har han/hun egentlig det?

Blir litt sånn som enkelte forvaltere av fond; starter 10 stk. og drar frem det ene eller to som gjorde det bedre enn snittet - og begraver de åtte andre man bommet på.

Samme som RPR, som pøser ut gjetninger - og misser på flere enn han/hun treffer på.
 
  • Liker
Reaksjoner: Zawatch
Skeptisk, og håper ikke.
@Rød men det var et veldig troverdig bilde av både katalog, hangtag, klokke... vanskelig å kopiere alle disse elementene - iallefall en stor innsats bare for å lure nerdene?

Derfor tror jeg denne kommer.

Liker ikke at klokkene blir så store, blir så flashy. Fargekomboen hadde, IMO, passet bedre til hvitt gull enn Stahl.
 
  • Liker
Reaksjoner: Rød