Knivtråden

jøss, en knivtråd her. Uten at jeg har lagt merke til det...

Jeg har de siste 3 årene hatt en voksende samling av kniver, og det er vel spesielt lommekniver som jeg har "oppdaget" i denne perioden, og kjøpt mest av. Samlingen bærer nok litt preg av at jeg er fersk i gamet, og mangler litt retning, men nå begynner jeg få en føling både med hva jeg liker og hva jeg trenger. 2020 blir nok ett interessant år med en del utskiftninger.

Mine vanlige kniver er ikke så veldig interessante, jeg har stort sett fokusert på brukskniver, så det meste der kommer fra Mora og Fällkniven, så for å begrense omfanget litt, tok jeg ett familiefoto av de lommeknivene som jeg har for hånden.
Vis vedlegg 174973

Noen er spredd litt rundt, så ikke alle kunne stille. Jeg ser at det i alle fall mangler Spyderco Spydiechef og Fox Suru CF, men mulig flere
Chris Reeve any day of the week.
 
Årets første
IMG_0256.jpg
 
Du er steike god til dette, stum av beundring!
Dette er absolutt en hobby jeg kunne tenke meg på sikt(når barna blir ekdre)....
Har du gått kurs?
Takker, ingen kurs. Kikket på et par youtube filmer. Ellers så går det på innfallsmetoden.
 
  • Liker
Reaksjoner: allak
Begynte å bruke speiderkniv i barnehagen i en alder av 4 år elns og den var god følgesvenn i mange år etter det. Skal jeg ha med kniv på tur i skogen tar jeg mye heller en god gammel tollekniv enn en foldekniv, bedre til slike formål og stort sett et par hakk tryggere. Selv om man nærmer seg 30 er man fortsatt like klønete og flink til å kutte seg :rolleyes:
 
  • Liker
Reaksjoner: MrFinale og andres
Jaggu var det ikke en knivtråd her også!! :D Jeg har lage ca 20 kniver over en periode på ca 8 år, men jeg greier ikke å treffe formen på Voldbakken knivene like godt som andres gjør. Kudos til andres! Har prøvd flere ganger, men mehh. Jeg har derfor laga en del sølvbeslått, westernkniver og viking inspirert.

En av de siste jeg laga, kan kalles en "Bird and Trout" en knivtype til fugl og ørret. Lagsmidd blad av 15N20 og filstål i hele 8 lag. Jeg var uoppmerksom og brant av halve emnet i essa. Skaft av teak eller noe, fra en båthavn, innlagt med messingplate og reinsdyrgevir, holk i messing. Slire i rårandslær med "mexicanbraid?" og ekstra dilldall på opphenget. Kniven blei laga for å prøve ut nye teknikker og ser litt sprø ut så vær snill i kritikken:D.

IMG_20170402_112406.jpg


"Mountain man" kniv smidd av en gammel fil med skaft av osage orange, en amerikansk tresort, slire i rå lær fra tyggebein til hund, med pilspiss i reingevir. Dette er faktisk en mer eller mindre historisk korrekt knivtype fra det ville westen.
IMG_20181107_211920.jpg


IMG_20181107_211949.jpg


Jeg har ikke så mye på denne pcen men hvis det er ønskelig kan jeg poste mer. Synes jeg må bidra litt siden jeg har så mye glede av dette forumet.
 
@andres og dere andre som lager selv:
Har dere noen tips til hvordan jeg kan få strammet opp slira? Den sitter litt for løst rundt kniven. Vis vedlegg 195161
Vis vedlegg 195162
Fukt den (legg nesten hele i vann) Og dra et lag gladpack rundt kniven før du setter den i den våte slira. Klem rundt og vent 2-3 dager. Holder sikkert å fukte kun der skaftet er, så ikke bladet ruster.
 
  • Liker
Reaksjoner: Pippen