I kategorien "Klokker som gir mest for pengene"

Medlem
16. feb. 2020
Innlegg
210
Sted
Vestland
Jeg har nettopp registrert meg som bruker her på forumet, men har fulgt med både her og på Klokkeriet i lang tid.

Har selv vært innom en rekke forskjellige klokker på noen år, fra Seamaster 300M til Zenith Elite og mange andre mellom der, men er nok fortsatt et godt stykke under kunnskapsnivået hos mange av dere.

For en stund tilbake gikk jeg riktignok til innkjøp av en klokke som har imponert meg stort på mange måter, og jeg sliter med å finne noen klokker i denne prisklassen som gir like mye value for money.

Longines Hydroconquest lansert på Basel i 2018.

Hvorfor mener jeg dette er et godt kjøp?
  • Keramisk bezel
  • 41mm
  • Solid ETA-urverk eksklusivt laget for Longines
  • 64t gangreserve
  • 300m vanntett
  • Integrert lenke
  • Gjennomgående svært høy kvalitetsfølelse på hele klokken
Longines er som mange vet i tillegg en av verdens eldste produsenter av klokker.

Alt dette får man for under 15.000kr ny hos forhandler.

Det eneste jeg klarer å se som er negativt med klokken er lug width på 21mm som begrenser utvalget av nye remmer.

Hvilke klokke mener du gir mest for pengene i prisklassen under 15-20.000kr?

L-HC2.png
 
Redigert:
Jeg kunne ikke vært mer enig. Longines gir veldig mye for pengene, og etter min mening mer enn TAG Heuer som antakelig er i samme prisklasse. Swatch group's strategi de siste 15 årene eller så, har vært å flytte Omega opp en klasse (Rolex klassen), og la Longines fylle rommet Omega etterlater seg.
 
  • Liker
Reaksjoner: Catch22
Jeg kunne ikke vært mer enig. Longines gir veldig mye for pengene, og etter min mening mer enn TAG Heuer som antakelig er i samme prisklasse. Swatch group's strategi de siste 15 årene eller så, har vært å flytte Omega opp en klasse (Rolex klassen), og la Longines fylle rommet Omega etterlater seg.

Veldig interessant, det gir god mening det du sier når man ser prisutviklingen hos Omega de siste årene også. Synes ikke Hydroconquest står noe tilbake fra den forrige versjonen av Seamaster 300m med cal. 2500 som jeg hadde tidligere, og den kostet da 35.000kr fra AD.

Takk for hyggelig svar!
 
  • Liker
Reaksjoner: JonasV

Kjekt å få tilbakemelding fra dere som sikkert kan mye mer enn meg om dette. Jeg hadde faktisk en Aikon med sort skive for en stund tilbake, og Captain Cook ser helt fantastisk ut uten at jeg har prøvd den selv. Liten tvil om at det er mange sterke kandidater i denne prisklassen.
 
  • Liker
Reaksjoner: UJU
Squale? De er innen prisklasse og specs, men personlig er jeg litt usikker på kvalitet opp mot foreks. Oris. Har ikke så mye erfaring med Squale utover 1545 (sub kopien) som kosta rundt 6k ny. Eta verk, 316 stål, keramisk bezel, god kvalitetsfølelse. Mye for pengene.

Den Hydroconquesten er bølletøff! :) @hardangervidda
 
Squale? De er innen prisklasse og specs, men personlig er jeg litt usikker på kvalitet opp mot foreks. Oris. Har ikke så mye erfaring med Squale utover 1545 (sub kopien) som kosta rundt 6k ny. Eta verk, 316 stål, keramisk bezel, god kvalitetsfølelse. Mye for pengene.

Den Hydroconquesten er bølletøff! :) @hardangervidda
Jeg har eid flere Squale og de har vært særdeles bra, med tanke på prisklasse og kvalitet. Jeg har fortsatt en 1521.
Dog - Squale har gitt sitt "gode navn og rykte" til ur tiltenkt marked i Asia. Dette gjelder 1541. Omtaler av disse er ikke særlig gode, med mye slapp QC.
 
  • Liker
Reaksjoner: hardangervidda
Klokken som gir deg mest for pengene må jo være den som gir deg mer penger i andrehåndsmarkedet enn du betalte for å få den ut fra butikk. #nøffsaid

Ellers er jo flere av Sinn klokkene legendarisk kule ca sub 15k :)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: hardangervidda
Gratulerer med flott klokke! :)

Har tidliger hatt en Oris Aquis date, og jeg tror ikke jeg har funnet noe med den kvalitetsfølelsen og flott design (med eget særpreg), i den prisklassen. Jeg er ikke i tvil om hva jeg ville valgt i 15-20k kategorien;


733_7652_4135mb.jpg


Kunne fint levd med den som eneste klokke...
Eneste ulempe for noen er begrensningen i egen innfesting av reim, men man kan få laget custom reimer om det er viktig. Men lenken er fantastisk, det samme er gummiremmen.
Kanskje litt dumt at den kun kommer i 43 eller 39mm, skulle helst hatt 40-41 (39mm blir litt rart proporsjonert ift. høyde).
 
Redigert:
Hvorfor ønsker du å bytte til reim på Hydroconquest? Den er jo den perfekte allrounderen i dette segmentet.
Det er absolutt mulig å finne reimer på 21 mm, men mer begrenset enn 20 mm.
Kjøp denne og vurder et rimelig alternativ på sikt, der diverse reimvalg er enklere.
Du er uansett «solgt», skjønner jeg - så spent på boksen din om 2-12 mnd :mrgreen:
 
Det er vanskelig å finne noe som matcher Longines på pris/kvalitet.
Oris er kanskje, i tillegg til de jeg nevte tidligere, en av de få som klarer det.

733_7720_4055rs_1.jpg

Oris har mye spennende som kan være fristende å prøve. Liker spesielt godt at flere av modellene er under 40mm også. Skulle ønske de hadde en forhandler i Bergen, selv om det sikkert ikke ville vært bra for lommeboken.
 
Certina PH200 for under 5K er jo mulig å finne. Men Longines gir mye value det.

Har denne selv og er storfornøyd! Helt enig i at den bør inkluderes på listen, men kanskje på mest klokke for pengene under 10k? Selv om jeg liker PH200M godt føles det som å gå noen divisjoner opp med Hydroconquest. :D

Her bør i grunn jubileumsmodellen DS-1 Big Date 60th anniversary inkluderes også.
 
Glemte jo Sinn.
Muligens litt over budsjett, men det er jo en god tradisjon her på TS. ;)

xU1.jpg.pagespeed.ic.XFzNNJUhIL.webp

Må garantert forsøke en Sinn i løpet av året, mange som skryter av disse. Synd at verken Sinn eller Oris er å oppdrive hos noen av forhandlerne her i Bergen. Hva pleier de meste populære modellene fra Sinn å gå for på annenhåndsmarkedet?
 
Squale? De er innen prisklasse og specs, men personlig er jeg litt usikker på kvalitet opp mot foreks. Oris. Har ikke så mye erfaring med Squale utover 1545 (sub kopien) som kosta rundt 6k ny. Eta verk, 316 stål, keramisk bezel, god kvalitetsfølelse. Mye for pengene.

Den Hydroconquesten er bølletøff! :) @hardangervidda

Med de specsene du beskriver der virker jo det som et veldig godt kjøp, og til nesten 1/3 av prisen til Hydroconquest. Har ikke kjennskap til merket fra før av, så det skal sjekkes ut.

Tusen takk! :D