Reiseklokke

Har vært flere ganger i Sør Afrika, første gangen jeg skulle dit lurte jeg veldig på hva jeg skulle ha på armen.
Kom fram til at en ca. 3000 kroners Certina quarts var det beste valget, vanntett, nøyaktig og tåler mye juling.
Da hadde jeg en klokke som så grei ut, var driftssikker og nøyaktig, samt ikke krise om den skulle bli borte.
Hver klokke til sitt bruk og til og med et quartsur kan gjøre jobben, noen ganger bedre enn et mekanisk ur. (ref. f.eks. div. Seiko som henger seg opp etc.)
Trenger jo ikke klokke å bekymre seg over, blir nok fokus på helt andre ting.
Det har ihvertfall vært tilfelle for meg.
 
Dette synes jeg er et godt poeng, hvis det vises at klokken er dyr. Doxaen ser for et utrent øye ut som den kunne kostet en hundrelapp. Jeg har ingen ambisjoner om å flashe min relative "rikdom".
Som du sier, å reise med klokker skaper minner, det er derfor jeg har mest lyst å ha med Doxaen :)

+1:D
 
Vet ikke hva du har av reiseerfaring fra før, men som et generelt tips vil jeg advare deg mot at India definitvt er noe helt utenom det vanlige. Min første tur dit endte jeg opp som kidnappet i 7 timer første natta, og det var på tur med den "offisielle" taxien fra flyplassen. Folk følger etter deg på gata, og du våkner opp på tog med folk som stirrer deg rett i trynet på 5 cm. avstand. Skal du overleve greit må du nesten være kynisk, kjip og litt drittsekk med vilje. Er jo litt artig å tenke på at det er ca. 7 millioner turister som kommer til Norge hvert år, og til India kommer det ca. 1 million turister. Hadde man snudd det på hodet i forhold til befolkningstall, hadde det vært det samme som at det kun kom 4000 turister til Norge i året.. Ikke meningen å skremme deg, hehe, det er absolutt en opplevelse for livet når du kommer inn i det, men er ikke akkurat første plassen jeg ville dratt med lite reiseerfaring.. Men for alt jeg vet er du villeste globetrotteren :cool:
 
Vet ikke hva du har av reiseerfaring fra før, men som et generelt tips vil jeg advare deg mot at India definitvt er noe helt utenom det vanlige. Min første tur dit endte jeg opp som kidnappet i 7 timer første natta, og det var på tur med den "offisielle" taxien fra flyplassen. Folk følger etter deg på gata, og du våkner opp på tog med folk som stirrer deg rett i trynet på 5 cm. avstand. Skal du overleve greit må du nesten være kynisk, kjip og litt drittsekk med vilje. Er jo litt artig å tenke på at det er ca. 7 millioner turister som kommer til Norge hvert år, og til India kommer det ca. 1 million turister. Hadde man snudd det på hodet i forhold til befolkningstall, hadde det vært det samme som at det kun kom 4000 turister til Norge i året.. Ikke meningen å skremme deg, hehe, det er absolutt en opplevelse for livet når du kommer inn i det, men er ikke akkurat første plassen jeg ville dratt med lite reiseerfaring.. Men for alt jeg vet er du villeste globetrotteren :cool:

Takk for svar med førstehåndserfaring! Jeg er ikke så veldig bereist, men er forberedt på å gi slipp på både vanlig komfort og intimgrenser. En helt annen kultur blir veldig spennende :) Vet du om risikoen er stor for å bli bestjålet/ranet rundt om i India?
 
Takk for svar med førstehåndserfaring! Jeg er ikke så veldig bereist, men er forberedt på å gi slipp på både vanlig komfort og intimgrenser. En helt annen kultur blir veldig spennende :) Vet du om risikoen er stor for å bli bestjålet/ranet rundt om i India?

Jeg har intrykk av at risikoen er relativt liten, indere er så mangt og meget, men de vil heller lure deg med intrikate scammer for 500kr enn å drive med direkte lommetyveri og ran. I de tilfeller de skulle se en Rolex e.l. kan du være sikker på at de automatisk antar det er en fake du har plukka opp på nærmeste marked. Ha en spennende tur, plukk gjerne opp Lonley Planet India, der får du full oversikt over hva som er kult, og ikke minst hva du skal være på vakt for :)
 
Da var tiden kommet og jeg står på Gardermoen klar for å sjekke inn. Det ble Doxa på Isofrane som ble reiseklokken i denne omgang:)

b2e84505-a3c5-4e4f.jpg
 
Det er en herlig følelse å sitte på utenlandsterminalen å ta seg en øl. Og du skal til India? Fantastisk! Håper du tar noen episke WS der nede :)
 
India er helt utrolig. Landet er en opplevelse som er helt unik og på de fleste områder helt motsatt av Norge:) anbefales!
Har kjøpt indiske klær for å passe inn:)

7bee9aa7-b7fc-d7cd.jpg


Noen som legger merke til noe morsom på dette bildet?

7bee9aa7-b83a-4562.jpg


Og et lite bilde fra flyplassen i Delhi:)

7bee9aa7-b86b-6b5b.jpg
 
Noen som legger merke til noe morsom på dette bildet?

7bee9aa7-b83a-4562.jpg

Vet ikke om det er morsomt, men det er mye som tyder på at det indiske språket har sitt opphav i latin. I Norge kommer alltid adjektivet foran substantivet, mens det på latin er motsatt. Eks "fin bil" på norsk blir "bil fin" på de språk som har sitt direkte opphav i latin.

Er også litt usikker på om substantivet i dette tilfellet er i entall eller flertall. Er det ubestemt form flertall kan det være en nordnorsk latinvariant som er brukt (flere store hora). Er det entall kan det være en latinvariant av vestlandsdialekt (ei store hora).

Ettersom det finnes omtrent like mange språk som innbyggere i India tar jeg forbehold om at det er det offisielle språket Hindi med innslag av Sanskrit vi her snakker om. Hindi har sin egentlige opprinnelse i den arkaiske språkgruppen og skal ha liten eller ingen tilknytning til latin. På den annen side er Sanskrit et klassisk kulturspråk som i sin tid har vært brukt av "de lærde" på samme måte som latin ble det i vår del av verden. I og med at omtrent alt på latin er "bakvendt" er min teori at dette var noe de lærde fant på for at almuen ikke skulle forstå en dritt av hva de snakket om. Det samme kan dermed være tilfelle for Sanskrit og dermed kan nok skiltet i midten på bildet være grammatisk korrekt. Det kan selvsagt være morsomt for oss som snakker normalt å se slik surr med adjektivenes plassering i forhold til substantivet.

Nå er jeg litt usikker på om det var dette du siktet til i ditt spørsmål, men jeg har i alle fall svart etter beste evne - og vel så det :D

(Tror forresten det ble et par glass vin mer enn strengt tatt nødvendig i kveld)
 
Så hvis jeg forstår deg riktig tror du rett og slett at det er et bordell eksklusivt for Vest-Indias intellektuelle?

Tror jeg må begynne å ha med deg på tur; har ramlet inn på en god del horehus opp igjennom hvor jeg slettes ikke burde vært...
 
Takk for et informativt innlegg Minuteman!:) Hora Store var navnet på en liten kiosk som solgte dagligvarer og såvidt jeg vet betydde ikke navnet noe spesielt.
 
Så hvis jeg forstår deg riktig tror du rett og slett at det er et bordell eksklusivt for Vest-Indias intellektuelle?

Tror jeg må begynne å ha med deg på tur; har ramlet inn på en god del horehus opp igjennom hvor jeg slettes ikke burde vært...

Det kan skje den aller-aller beste. Har jeg hørt, altså.

Du drar allerede om et par-tre dager og det blir dessverre litt kort varsel for meg. Etter de siste dagers aktivitet på salgstråden vil jeg tippe at reisen går til Klokkeland og i så fall får du litt å bryne deg på.

I tillegg til italiensk, fransk og tysk har de et fjerde offisielle språk, Retoromansk. Skal du rope om hjelp må du dermed kunne disse fire glosene for å være på den sikre siden:

D: Hilfe !
FR: Au secours !
IT: Aiuto !
RO: Agid !

God ferie ønskes - eller som Hamsuns "August" ville sagt det om han ikke fikk være med: Lykke på reisen!

:D
 
Tenkte jeg skulle oppdatere denne tråden for de som skulle være interessert i det :)


Vi kom hjem fra India for to dager siden, og har hatt en fantastisk tur. Vi er tre studievenner fra Norge som ønsket å oppleve en tur utenom det vanlige. De siste dagene ble dog formørket av tragedien hjemme i Norge. Må si det føltes rart å lese om Norge og de grusomme hendelsene på forsiden av Indiske aviser.


Hva skal en si om India?

India er stort sett på de fleste områder den rake motsetningen til Norge. Maten, menneskene, kulturen, trafikken, klimaet og religion er så annerledes som en kommer. På godt og vondt ;)

Valget av reiseklokke endte på Doxa Sub på Isofrane-strap, en perfekt kombinasjon til reising. Bygd som en tanks og remen er komfortabel og perfekt for det varme og fuktige klimaet :)

P1000460.jpg


Vi startet turen i Delhi og alle de overnevnte elementene samlet seg til en eksplosjon av inntrykk som ikke bare var utmattende, men også utrolig lærerike. (Nå skal det også sies at som vi fant ut senere, er heldigvis ikke Delhi representativ for India generelt. En mer intens by tror jeg en skal lete etter).
Som nevnt i en post tidligere i tråden her må en være litt kynisk, kjip og drittsekk for å kunne reise rundt i India som hvit turist. En må bli meget tydelig på grensene sine. Hvis ikke en gjør det blir en spist opp av alle som vil selge deg noe, lure deg, tigge eller frakte deg et eller annet sted. Den høflige nordmannen må en bare legge igjen hjemme;) Når det er sagt traff vi i tillegg til mange trivelige indere, også mange hyggelige reisende fra hele verden med mange spennende historier å fortelle :)

Hvis jeg skulle skrevet om turen fra start til slutt kunne jeg like godt skrevet en bok, så jeg skal kun skrive kort om hva jeg har opplevd på turen :) Jeg er ingen god fotograf og hadde bare med et dårlig kompaktkamera
og Iphone, så bildene er deretter ;)
Etter seks dager i Delhi dro vi til Haridwar, en hellig by hvor de har et rituale i elven Ganges ved soloppgang og solnedgang.

P1000614.jpg


P1000646.jpg


P1000650.jpg



I India er kyr hellige og går fritt rundt overalt.

P1000637.jpg



Vi dro så til Rishikesh og Laxman Juhla, Yogahovedstaden i verden hvor Beatles i 1968 dro og skrev mesteparten av låtene til sitt White Album.

I tillegg til meditasjonskurs og massasjekurs leide vi scootere og utforsket fjellveiene i fjellene ved foten av Himalaya :)

P1000729.jpg


P1000709.jpg


P1000710.jpg


P1000677.jpg


P1000667.jpg


P1000688.jpg


P1000678.jpg





Når en reiser med tog i India står dørene åpne og det er da en helt spesiell opplevelse å sitte i døråpningen, høre på Cat Stevens - Peace Train, og nyte naturen som glir forbi :D

IMG_0532.jpg


IMG_0540.jpg




Vi reiste innom Kalka, Shimla, Manali, Mcleod Ganj og Amritsar før vi avsluttet turen i Varkala sør i India.

IMG_0590.jpg


IMG_0592.jpg


IMG_0593.jpg




Greit, jeg skal skrive litt om klokker og, så lesingen av denne tråden ikke er helt bortkastet ;)

India er ikke den beste plassen for klokkespotting. De fleste klokkene jeg så virket å være gamle og mekaniske, men jeg kjente ikke igjen så mange av de. Flyplassene var en annen historie. Der spottet jeg Submariner, AP Royal Oak på svart gummi, flere Panerai, Bvlgari, Rado og en hel masse andre klokker som jeg ikke kjente igjen, men som så meget eksklusive ut.

Budsjettet mitt rakk ikke til noe klokkekjøp på taxfreen, men jeg fikk kikket på noen klokker på flyplassen i Delhi.

IMG_0480.jpg


IMG_0609.jpg


IMG_0608.jpg


IMG_0605.jpg


Må si det var spennende å se og prøve Carl F. Bucherer!

Flyplassen i Moskva var (desverre) en WIS våte drøm. De hadde en drøss med klokkebutikker som jeg desverre måtte gå kjapt forbi pga dårlig tid :(


Siden budsjettet mitt var på backpakkernivå ble det ikke storhandling, men jeg kjøpte meg en vintageklokke til den nette sum av ca 40 kr :)

Jeg hadde aldri hørt om merket før. HMT - Hindustan Machine Tools ble etter det jeg har lest etablert i India i 1953 og lagde verktøy osv før de senere gikk over til å lage klokker, traktorer og diverse andre maskiner.

Klokken har plexi, er håndtrukket og har 17 juveler. Det er alt jeg vet. Hvis noen vet noe mer om merket eller klokken må dere gjerne komme met utfyllende info :)
Er dette sonens første? :cool:

IMG_0567.jpg



Turen har vært min hittil største reiseopplevelse og har ikke bare vært full av intrykk, opplevelser og erfaringer, men har også lært meg mye om meg selv som menneske.
Men materialistisk som jeg er var det likevel godt å komme hjem til en varm dusj, en god seng med rent sengetøy og ikke minst de andre klokkene mine ;)

IMG_0260.jpg
[/IMG]




Som om ikke det var nok bilder her, vil jeg avslutte med noen flere random bilder fra turen;)

Håper noen fant tråden interessant å lese, jeg syntes hvertfall researchen var meget givende :D


P1000609.jpg


P1000605.jpg


P1000600.jpg


P1000557.jpg


P1000545.jpg


P1000503.jpg


P1000498.jpg


IMG_0517.jpg


IMG_0557.jpg



Takk for oppmerksomheten!

PS. Ekornet er ikke dødt, det bare slapper av :)