Knivtråden

Fikk ånden over med i helgen, ble ny kniv


IMG_20190908_145655434.jpg
IMG_20190908_145613376.jpg
IMG_20190908_145545004.jpg
IMG_20190908_145507597.jpg
IMG_20190908_145450719.jpg
IMG_20190908_114757315.jpg
 
Klart å lese meg gjennom hele tråden i dag. Mange fine kniver.

Etter mange år uten noen fornuftig grunn til å eie en kniv fikk jeg en gylden mulighet da datteren min bestemte seg for å starte i speideren. Som gammel speideren selv følte jeg det nødvendig å anskaffe meg en kniv (, jakke og nye støvler) for å kunne være med ut på en dagstur...

Viste egentlig ikke hva jeg var ute etter, skulle jeg vært middels fornuftig hadde nok en liten spikkekniv fra Helle eller Mora vært valget. Isteden endte jeg opp med denne:
20190924_182903.jpg
20190924_182847.jpg


En Ontario 498. Hadde ikke hørt om den før, men kom over den til en god pris hos knivspesialisten.no. Har alltid synes KaBar umsc knivene har vært tøffe. Ontario var en av de andre og etter hva Google har fortalt meg den siste som leverte denne typen kniver til Amerikanske styrker. Finishen er noe røffere en KaBar men for de 400kr jeg betalte er det til å leve med.
20190924_182950.jpg


Kniven er produsert i USA i 1095 stål (Som ikke sier meg så mye annet en det jeg lest/sett på i div rewievs på nett og YouTube.

En tøff kniv som matcher klokka mi synes jeg

20190924_183056.jpg


Som med alt annet jeg leser meg opp på har jeg klart å bli bitt av basillen og må ha mer. I dag la jeg inn en bestilling på en Eka Sweed 10 wood, må ha en foldekniv også...
 
Dette er rått, hva med å lage en mere "Operativ" kniv, 3,5 - 4,5 tommer blad, mere tyngde fram og sikring av hånd? Jeg kunne glatt bestille en kniv av deg.
Alt er mulig, har fundert på å kjøpe et hunter blad bra Brusletto. Er jo hakket mer "operativt"
 
jøss, en knivtråd her. Uten at jeg har lagt merke til det...

Jeg har de siste 3 årene hatt en voksende samling av kniver, og det er vel spesielt lommekniver som jeg har "oppdaget" i denne perioden, og kjøpt mest av. Samlingen bærer nok litt preg av at jeg er fersk i gamet, og mangler litt retning, men nå begynner jeg få en føling både med hva jeg liker og hva jeg trenger. 2020 blir nok ett interessant år med en del utskiftninger.

Mine vanlige kniver er ikke så veldig interessante, jeg har stort sett fokusert på brukskniver, så det meste der kommer fra Mora og Fällkniven, så for å begrense omfanget litt, tok jeg ett familiefoto av de lommeknivene som jeg har for hånden.
20191223_103331.jpg


Noen er spredd litt rundt, så ikke alle kunne stille. Jeg ser at det i alle fall mangler Spyderco Spydiechef og Fox Suru CF, men mulig flere
 
jøss, en knivtråd her. Uten at jeg har lagt merke til det...

Jeg har de siste 3 årene hatt en voksende samling av kniver, og det er vel spesielt lommekniver som jeg har "oppdaget" i denne perioden, og kjøpt mest av. Samlingen bærer nok litt preg av at jeg er fersk i gamet, og mangler litt retning, men nå begynner jeg få en føling både med hva jeg liker og hva jeg trenger. 2020 blir nok ett interessant år med en del utskiftninger.

Mine vanlige kniver er ikke så veldig interessante, jeg har stort sett fokusert på brukskniver, så det meste der kommer fra Mora og Fällkniven, så for å begrense omfanget litt, tok jeg ett familiefoto av de lommeknivene som jeg har for hånden.
Vis vedlegg 174973

Noen er spredd litt rundt, så ikke alle kunne stille. Jeg ser at det i alle fall mangler Spyderco Spydiechef og Fox Suru CF, men mulig flere
Kult, likte spesielt nr. 2 på øverste rad fra høyre.
 
Kult, likte spesielt nr. 2 på øverste rad fra høyre.

Det er en Kizer Gemini, som igjen er produksjonsmodellen av Ray Laconico Jasmin.
Det er egentlig en kniv som ikke passer inn i samlingen, og som jeg har vurdert å selge mange ganger. Problemet er bare at den er så idiotisk bra skrudd sammen. Jeg har rett og slett aldri satt klørne i en flipper med så perfekt detent og mekanisme. Og noen har det jo blitt etterhvert.
 
Da har jeg brukt noen timer den siste uka på å lage en kniv.
Handlet inn knivblad og skaftemner på jakt og fiskedager på Elverum i høst og fikk endelig somlet meg til å sette igang nå.
Noen småting kunne vært bedre, men alt i alt ganske fornøyd med tanke på at forrige kniv ble laget som tenåring, for omtrent 20 år siden.
A2824458-B414-400A-8CCD-3F7B17DAED7B.jpeg