Ny hverdagsklokke - vintage style

Medlem
30. sep. 2016
Innlegg
21
Sted
Arendal
Har brukt en Omega Speedmaster Pro som hverdagsklokke siden jeg kjøpte den ny nov. 2016. Den har vært helt perfekt for meg og jeg har likt den veldig godt. Riktig størrelse og den har en stil som jeg liker. Brukt den til alt fra dress, på kontoret og på jakt. Rett og slett perfekt.

Men for ett par uker siden begynte jeg å få litt problemer med den så den ble sendt inn på service. Resultatet var nedslående - det vil koste meg nærmere 9000,- for å få reparert den klokka!! Den er jo bare under 3år gammel, hvordan er det mulig. Garantien på 1861 verket er nå 5år, men den gang jeg kjøpte den var det kun 2år. Og siden den også er kjøpt i utlandet gjelder heller ikke kjøpsloven.

Uansett.. Jeg kan ha vært max uheldig med min klokke, men jeg kan ikke ha en klokke som jeg må regne med å bruke 10.000,- på reparasjoner hvert tredje år. Denne klokka må jeg kvite meg med!!

Jeg trenger derfor tips til valg av ny hverdagsklokke.
  • Den må tåle å bli brukt hver dag 365dager i året
  • Vintage eller klassisk utsende
  • Ikke plast. kun stål, titan, gull etc..
  • Ikke for store og klumpete.. Max 42-43mm
  • Max pris 30.000,-
 
Det er mye fint å få i prisklassen opp mot 30k og det første som slår meg er å se på pent brukte Tudor eller Omega.

Men hvis Speedmasteren er perfekt for deg så hadde jeg beholdt den! Hva får deg til å tro at problemene ikke blir løst etter servicen? Jeg har ikke noe inntrykk av at Speedmaster Pro er noe mindre driftssikker enn noe annet (snarere tvert i mot) og ikke så mye dyrere å serve heller. Uheldig kunne du nok vært med mange andre klokker også.

Skulle det imidlertid være flippefoten som slår inn så blir det noe annet. Jeg har solgt menge perfekte klokker jeg, inkludert Speedmastere av forskjellig slag;)
 
  • Liker
Reaksjoner: robert A og fredskijj
Driftsikkerhet var faktisk et av de høyeste kriteriene jeg hadde da Speedmasteren ble valgt. Valgte også Pro versjonen fremfor Co-Ax av samme grunn etter å ha lest mye brukererfaringer med begge. Det er jo lov til å tro at jeg bare har vært uheldig. En reparasjon til 9000,- gjør meg veldig usikker.

Jeg er ikke en som bytter klokker ofte om vi ser bort fra sports- og smartklokkene. Hverdagsklokka jeg hadde før Speedmasteren hadde jeg i over 20år.

Vurderer å ta mer i bruk IWC Portugieser klokka jeg har og heller senke lista til hverdags/fritidsklokka.
 
Dette må da være en reklamasjonssak. Drit i garantien og henvis til forbrukerkjøpsloven. Et ur i den prislappen er ment vare over 3 år. Her mener jeg du kan kreve reparasjon med med loven i hånd inntil 5 år.
 
Kjøpsloven gjelder ikke for varer kjøpt i utlandet. Den ble kjøpt hos urverket.no selv om de har norsk org.nr sier Protid at varen er å betrakte som kjøpt i utlandet.
 
Sannsynligvis har du hatt uflaks. Det er ikke vanlig med speedmaster eller andre kjente kvalitetsklokker å reparere de hvert 3. år.

Jeg ville reparert den og fortsatt å bruke den. Sjekk gjerne alternative urmakere for lavere pris.. ;)

Vurder å ta av klokken eller kjøpe en rimelig casio g-shock for de mest krevende aktivitetene (støt/slag/møkk/dykking osv).

Se gjerne på andre solide klokker, men da som et supplement til variasjon og glede, men ikke som erstatning...

Men det er en servicekostnad uansett på mekaniske klokker, kanskje 4k hver 5. år. Det kommer litt ann på bruken og når man velger å ta service, og hvor. Så om du vil ha minimalt med risiko og kostnader, kjøp en billig casio g-shock... :p

(@Ove, trådstarter har kjøpt den i utlandet, så det er nok litt vanskelig med forbrukerkjøpsloven. )
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Kjøpsloven gjelder ikke for varer kjøpt i utlandet. Den ble kjøpt hos urverket.no selv om de har norsk org.nr sier Protid at varen er å betrakte som kjøpt i utlandet.

Det stemmer ikke helt.. Så lenge urverket.no har et norsk orgnr og det fremstår som om man handler av en norsk aktør, så er du dekket av forbrukerkjøpsloven. Jeg ville kontaktet de og reklamert på basis av urmakers uttalelse om servicebehov innenfor normal reklamasjonstid. Det er ikke dermed sagt at det vil være enkelt eller rett frem (og de kan kreve at du sender fra deg uret til dem eller en urmaker de selv velger), men ingen norske bedrifter har anledning til å vri seg unna forbrukerrettigheter.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Det er absolutt verdt ett forsøk. All kommunikasjonen som var ifm kjøp og forsendelse er besvart med urverket.no. Det er selvfølgelig betalt moms for den.

Jeg tar kontakt med urverket og ber om et svar.
 
Urverket er kun en gråmarkedsforhandler.
De skaffer klokkene fra AD'er i andre land.
Klokken din er derfor mest sannsynligvis å regne som kjøpt i utlandet i ordets rette forstand, og da med de ulempene det medfører.
 
Det kan neppe være noen tvil om at urverket har ansvar under kjøpsloven for det de selger. De utsteder kvittering, står for salget, og er eneste kontaktpunkt for kunden.

Forbrukerrådet er på sånne saker, de brukte masse tid og ressurser på å denge klokkegiganten.no for meg da de prøvde å gjemme seg bak produsentgaranti. Jeg anbefaler deg å sende inn en formell klage til dem, så håndterer faktisk de saken på egen hånd og ber om input om det trengs.
 
Kjøpsloven gjelder for gråmarkedforhandlere også. Vi får la forbrukerrådet bestemme om de er underlagt den norske kjøpsloven eller ikke.

Jeg tror du misforstår poenget mitt her.
En norsk AD vil ikke fikse klokken din som en garantisak da garantikortet ganske sikkert er stemplet i utlandet.
At urverket.no har et ansvar er korrekt, men jeg tror du skal slite med å få noe ut av dem.
Her har du bakdelen med å spare noen kroner på å handle fra gråmarkedet i et nøtteskall.
Uansett, lykke til.
Hold oss gjerne oppdatert om saken.
 
Jeg vet faktisk ikke ennå. Ble kontaktet av Protid på fredag, men den jeg snakket hadde ikke så mye informasjon bortset fra pris. Har bedt om å få oversendt skriftelig pristilbud med beksrivelse av reparasjonen.

9000 er mye for service på en Speedy uansett hvilken del som er gått i stykker.
Uansett så er det en solid klokke. Etter service burde du være good to go i flere år. Jeg hadde beholdt den.
 
Her er tilbakmeldingen som jeg fikk.

- Synlige riper og spor etter støt
- Kassen er ripete
- Baklokket er ripete
- Bezelet er ripete/slitt

Uret trenger ett fullt ettersyn

Komplett service, med bytte av fjær hus med fjær, nye visere og fult pakningssett.
Pris 8 250.-
 
Redigert:
Jeg hadde min Speedmaster Pro på service etter 11 år. Det kostet 7500 for to år siden.
Men du sier du har brukt den til alt mulig, inkludert jakt. Meg bekjent er vel ikke rekyl fra gevær det beste for noen mekanisk klokke.
Sjansen for at den vil gå i stykker igjen er veldig små vil jeg påstå. Det er kjent for å være et pålitelig urverk.

Men for å svare på det du egentlig spør om, så er Tudor Black Bay 58 den perfekte klokka.

Den koster riktignok 31k, og kan være vanskelig å få tak i i Norge. Men andre steder er den tilgjengelig over disk.
Jeg fikk kjøpt min på Rabat i Barcelona for et år siden bare ved å gå inn fra gata.

Den ser ut som en vintage Submariner, med klassiske proporsjoner og god byggekvalitet.