Kjøp av Porsche

Medlem
6. sep. 2015
Innlegg
512
Sted
Trøndelag
Gents
Jeg har lenge tenkt at jeg bør kjøpe meg en Porsche før jeg legger på røret. I og med at det er få av oss som vet når den tid kommer, så tenkte jeg at det kan være lurt å starte prosessen så tidlig som mulig og realisere drømmen i løpet av et års tid.

Jeg har sett en del på 911 og liker i grunn linjene, design og motor på 996, men er åpen for forslag på andre modeller. Ser for meg en med manuellgir og 3,6 motor(leser at det er noen svakheter på 3,4 liters). Jeg har et håp om å holde budsjettet under 500k.

Har dere noen forslag på modeller som kan holde seg noen lunde i pris? Og hva bør man se etter i forhold til vedlikehold og oppfullende problematikk?
 
  • Liker
Reaksjoner: Ove og Grendel
Jeg har ikke hatt Porsche selv, men vurderte en stund å kjøpe meg en 996, men etter å ha lest en del rundt på nett så slo jeg det fra meg. Som du nevner er det nok best å styre unna 3,4’en, og jeg biter meg merke i hvor mange som har fått utført reparasjoner/bytte av motor/gir/clutch av bilene som ligger ute til salgs.
997 tror jeg er veien å gå, og så ser de jo litt penere ut(?) ;)

Ellers er det sikkert mye interessant å lese her:
https://www.tidssonen.no/forum/threads/fallgruver-ved-kjøp-av-porsche.33553/
 
Det første du burde gjøre er å melde deg inn i Porsche klubben, da får du tilgang til nettforumet som har masse nyttig informasjon. Med det budsjettet og ønske om 996, så burde du få en fin bil som har fått gjort en rep og fiks av de kjente motorproblemene på M96 (både 3,4 og 3,6literen) hos Knut Grave, (det er en jobb som koster rundt 130’) da skal du ha en rimelig skuddsikker motor som tåler å bli brukt.

Ellers i den prisklassen lukter du på 996 turbo, den har meztger-motor, som stiller i en helt annen klasse enn M96 motoren. Turboen har vel noen få kjente feil, uten at jeg husker helt spesifikt hva det er, tror det er noe kjølerør som kan løsne, men veldig mange har fikset dette også på bilene sine. Men les deg opp ihvertfall. Tror det første du burde gjøre er å melde deg inn i Porscheklubben, og lese såpass at du føler du har kontroll over hva du burde vektlegge når du skal handle bil.

Lykke til med jakten.
 
Det er alltid greit med klubbene. Som @olem skriver så er det mye kunnskap der. Jeg har også snust litt på Porsche. Det ansees som gode biler, men holdes nok også bedre og av entusiaster.

Viktigst: snakk med fagfolk.

8
 
997 kom jo i 2005, men er kjent for de samme motorsvakhetene som 996 helt frem til 2008.
Har selv hatt 964 og 993, og anbefaler heller en av disse klassiske luftavkjølte Porschene - fantastiske biler.
Disse holder seg mye bedre i pris også, sammenlignet med vannavkjølte modeller.
 
997 turbo eller 991 turbo . Skulle eg hatt en supersportbil som tåler kverdagsbruk så er det en slik. I 996 er det gt3 som gjelder for min del , men får du tak i en gt2 så er dry berre å dra kortet ;)

993 er en fin bil men den er litt tung og kanskje ikkje so fin som en 964. Her har du en optimal "eldre" 911 ;)
 
Kjøp gjerne 996. 3,4 eller 3,6 er likegyldig ifht til de problemene du adresserer.
Men om du enten kjøper en som har forsterket problemet eller gjør dette selv har du kjøpt deg en meget billig 911. Snakker da om IMS og for veldig få biler slitasje på noen sylindre. De kan slites ovale.
996 er milevis mer moderne/effektive enn 964 og 993 og kjørefølelsen er mye bedre. Ser du bort fra lyktene er dette den beste 911 du kan kjøpe av design/kjørefølelse /pris.
Jeg har selv eid 996 2004 C4S. Jeg oppgraderte IMS til en kostnad av 15K. Det gav meg en følelse av trygghet og det var en investering for videresalg.
Motoren maler som en sint katt om du også bytter ut noe med eksosen.
Kjøper du 996 turbo har du alt i en pakke, samt at de har annen skuddsikker motor. Metzger.
 
Takk for gode innspill og tips gents. Jeg vil nok bruke litt tid på å sondere markedet for å finne ut hvilken modell og utfordringer de enkelte har. Samt hvordan prisbildet er på de enkelte. Jeg må nok starte med å melde meg inn i Porsche klubben for å komme i kontakt med nerdene. Det er vel litt som med klokker vil jeg tro. Jeg liker looken 996 har og ser den får mye skryt for egenskapene på veien. Manuellgiring er ikke noe must, men ser for meg at det er noe mer riktig på en slik bil. Dog ingen showstopper.

Det skal bli interesant å se hvordan regjeringens avgiftpolitikk på eldre biler importert fra utlandet slår ut. Det er vel sagt at man slipper engangsavgiften på 20 år gamle biler og trenger kun å betale mva. Kanskje dette påvirker prisene her hjemme?
 
Takk for gode innspill og tips gents. Jeg vil nok bruke litt tid på å sondere markedet for å finne ut hvilken modell og utfordringer de enkelte har. Samt hvordan prisbildet er på de enkelte. Jeg må nok starte med å melde meg inn i Porsche klubben for å komme i kontakt med nerdene. Det er vel litt som med klokker vil jeg tro. Jeg liker looken 996 har og ser den får mye skryt for egenskapene på veien. Manuellgiring er ikke noe must, men ser for meg at det er noe mer riktig på en slik bil. Dog ingen showstopper.

Det skal bli interesant å se hvordan regjeringens avgiftpolitikk på eldre biler importert fra utlandet slår ut. Det er vel sagt at man slipper engangsavgiften på 20 år gamle biler og trenger kun å betale mva. Kanskje dette påvirker prisene her hjemme?
Ved å melde deg inn i PCN får du tilgang til kjøpsguider for de ulike generasjonene 911 (og andre modeller også), der står det gjerne litt om kjente problemer, "må ha"-utstyr, osv. Anbefaler deg også å bli med i PCN-gruppa på Facebook, der kan du stille spørsmål om bilkjøp, få andres vurderinger av biler som er til salgs, og gjerne få litt mer oppdatert informasjon om svakheter med motorer eller andre ting som har dukket opp etter at kjøpsguiden ble skrevet. Ulempen med research på internett er som kjent at man kun leser om de som har hatt problemer, og kan derfor få et skjevt inntrykk av hvor utbredte enkelte problemer egentlig er.

Med ditt budsjett bør du kunne få deg en fin manuell Carrera 4S, tenker jeg. Når det gjelder kjøp fra utlandet så kan du f.eks. lete litt på Mobile24.no og se på hvor prisnivået ligger for variantene du er interessert i - mitt inntrykk fra å ha sett en del på 997 der er at prisnivået her i landet er rimelig konkurransedyktig. Så jeg tviler egentlig på at bortfall av engangsavgiften (på f.eks. 1999-modell C4S er denne rundt 60-65 000 kr) vil slå noe særlig ut på de norske prisene. Selv på GT3 mk. I er prisene i Norge rimelig greie - den lavest prisede GT3-en fra 1999 på mobile24.no havner på ca. 830 000 kr momset inn (eks. engangsavgift), mens du kan få kjøpt en GT3 Clubsport hos Porsche Center Bergen til 750 000 kr. I god Tidssonen-ånd så vil jeg også opplyse om at du har 996 turbo innen rekkevidde hvis strekker budsjettet litt;) (evt. tar til takke med høy km).
 
996 er en fin-fin bil. Selv har jeg en C4S og er strålende fornøyd. Det er ikke den raskeste bilen, men den går mer enn fort nok for meg :)
Porsche-klubbens kjøpsguide som er nevnt over her er veldig bra.
Sørg for å få tilstandsrapport fra et Porsche-verksted før kjøp. Be dem sjekke sylindervegger med kamera. I følge det som skrives rundt om på nettet så er ikke slitte sylinderforinger veldig utbredt, men nok til at det må sjekkes før kjøp. 997.1 med 3,8l motor er visstnok mer utsatt for dette pga tynnere sylindervegger.
Lykke til med kjøpet :)
 
  • Liker
Reaksjoner: JonasV
Takk for gode råd @bartejoker . Hvis noen i trøndelag innehar en 996 og kunne tenkt seg å vise den litt frem og slå av en prat, så ta kontakt.
996 er en fin-fin bil. Selv har jeg en C4S og er strålende fornøyd. Det er ikke den raskeste bilen, men den går mer enn fort nok for meg :)
Porsche-klubbens kjøpsguide som er nevnt over her er veldig bra.
Sørg for å få tilstandsrapport fra et Porsche-verksted før kjøp. Be dem sjekke sylindervegger med kamera. I følge det som skrives rundt om på nettet så er ikke slitte sylinderforinger veldig utbredt, men nok til at det må sjekkes før kjøp. 997.1 med 3,8l motor er visstnok mer utsatt for dette pga tynnere sylindervegger.
Lykke til med kjøpet :)
 
  • Liker
Reaksjoner: bartejoker
Som CAR Magazine sa det: «911, If you can then you must»
;)

Screenshot 2019-05-29 at 17.50.41.png