Tykke lugs, chamfers, bevels og laser welding. Neste steg?

Medlem
10. aug. 2009
Innlegg
2.175
Sted
Bergen
De siste årene er Rolex vintage markedet blitt forsynt med ufattelig mange sportsmodeller med fete lugs og såkalte chamfers som utrolig nok har overlevd 40 til 60 år med bruk. Mange nye eksperter og overeksponering på IG eller lignende har fått mange til å ha totalt urealistiske forventninger til hvordan en vintage klokke skal se ut. For de som husker hvordan et pent brukt 4sifret eksemplar så ut for bare 10 eller 15 år siden er det ikke tvil om at den utømmelige kilden heter egentlig laser welding. I dag er det utenkelig ( kostnadsmessig) for vanlige aktører å bruke avanserte skannemetoder til å fastslå at en kasse er blitt tuklet med men er ikke det rimelig å tenke at om bare noen år er den teknologien tilgjengelig?
 
Litt mye hysteri rundt akkurat dette. En ting er å hevde at klokken er upolert og orginal, en annen er å restaurere en klokke tilbake mot orginalstand. Dette med Laserwelding er også noe som kan gjøres, men er nok litt oppskrytt. Jeg har pratet mye med LA watchworks, som er kanskje de beste i verden på vintage. Det er ikke mulig å fylle på lugs eller generelt gjøre de feitere. Det brukes for å tette dype hakk eller liknende. Jeg har hatt 2 klokker nylig inne til å gjenvinne gammel storhet og ser ingen problemer med det. Det er snakk om å ta en feilpolert klokke å gjøre den så bra og tett mot orginalen som mulig. Det innebærer å tynne ned på metallet for å få symmetriske og rette lugs med skarpe kanter og de riktig vinklene og størrelsene på bevels. Så får folk gjøre og mene hva de vil:)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: olem
Litt mye hysteri rundt akkurat dette. En ting er å hevde at klokken er upolert og orginal, en annen er å restaurere en klokke tilbake mot orginalstand. Dette med Laserwelding er også noe som kan gjøres, men er nok litt oppskrytt. Jeg har pratet mye med LA watchworks, som er kanskje de beste i verden på vintage. Det er ikke mulig å fylle på lugs eller generelt gjøre de feitere. Det brukes for å tette dype hakk eller liknende. Jeg har hatt 2 klokker nylig inne til å gjenvinne gammel storhet og ser ingen problemer med det. Det er snakk om å ta en feilpolert klokke å gjøre de så bra og tett mot orginalen som mulig. Det innebærer å tynne ned på metallet for å få symmetriske og rette lugs med skarpe kanter og de riktig vinklene og størrelsene på bevels. Så får folk gjøre og mene hva de vil:)

D7E0A72F-50D2-42E0-AF01-3A7DB3C81461.png


Si hva du vil. Heller en ærlig klokke som er litt herjet enn en liksom-NOS for min del.
 
Vis vedlegg 143269

Si hva du vil. Heller en ærlig klokke som er litt herjet enn en liksom-NOS for min del.

Hver sin mening. Men å polere en klokke en siste gang, og den gangen skikkelig, for å gjøre den mer korrekt er det jeg ønsker å gjøre. Altfor mange amatører som har ødelagt masse flotte kasser opp igjennom. Blir som å restaurere en rusten Porsche fra 60-tallet, rette ut bulker, lakke den på nytt og source orginale deler. Helt innafor imo.
Men er klokken tilsynelatende i fin stand og kanskje tiom upolert og pent herjet gjennom sitt liv stiller jeg meg ganske anderledes. Mine var desverre ganske nylig polerte og ikke etter min smak. Nå skal de aldri poleres igjen og alt av riper er mine:)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: emptybrainjacks
Hver sin mening. Men å polere en klokke en siste gang, og den gangen skikkelig, for å gjøre den mer korrekt er det jeg ønsker å gjøre. Altfor mange amatører som har ødelagt masse flotte kasser opp igjennom. Blir som å restaurere en rusten Porsche fra 60-tallet, rette ut bulker, lakke den på nytt og source orginale deler. Helt innafor imo.
Men er klokken tilsynelatende i fin stand og kanskje tiom upolert og pent herjet gjennom sitt liv stiller jeg meg ganske anderledes. Mine var desverre ganske nylig polerte og ikke etter min smak. Nå skal de aldri poleres igjen og alt av riper er mine:)
Å pusse opp en Porsche 356 er en betydelig mer krevende prosess dersom man skal bruke orginale deler enn det er å lasersveise 304-stål;) Det vil også forringe verdien betydelig å omlakkere en slik med mindre man bruker orginal lakk og farge.

Gamle klokker har verdien i all hovedsak pga sentimentale verdien. Det er klokker fra når menn var menn. Fra når klokkene var en app på håndleddet og ikke integrert i en testikkelkoker i bukselommen, og det er derfor vi liker dem.

En gammel sub som ser ut som den er eid av en sittepisser passer ikke inn. Tenk en strøken vintage ploprof? -Må være verdens teiteste klokke å jakte etter. En herjet sak derimot. oh thats a thrill and a pickle of mind.

Vi er sikkert ikke enig, men utbredt lasersveising vil true etterspørselen av gamle klokker, og spesielt rolexer. I et marked der genuitet er viktig, er dette maks usjarmerende selvom Rolex hadde gjort det selv.
 
Jeg håper i vert fall at framtidens klokker viser at den har levd et skikkelig liv fremfor lever et «strøkent» liv på Instagram. Jeg heier på riper og hakk over en lav sko! (Og trolig blir urmakeren flinkere med pussen selv om i dette forumet har vi sett et skrekkeksempel.)
 
Redigert:
Å pusse opp en Porsche 356 er en betydelig mer krevende prosess dersom man skal bruke orginale deler enn det er å lasersveise 304-stål;) Det vil også forringe verdien betydelig å omlakkere en slik med mindre man bruker orginal lakk og farge.

Gamle klokker har verdien i all hovedsak pga sentimentale verdien. Det er klokker fra når menn var menn. Fra når klokkene var en app på håndleddet og ikke integrert i en testikkelkoker i bukselommen, og det er derfor vi liker dem.

En gammel sub som ser ut som den er eid av en sittepisser passer ikke inn. Tenk en strøken vintage ploprof? -Må være verdens teiteste klokke å jakte etter. En herjet sak derimot. oh thats a thrill and a pickle of mind.

Vi er sikkert ikke enig, men utbredt lasersveising vil true etterspørselen av gamle klokker, og spesielt rolexer. I et marked der genuitet er viktig, er dette maks usjarmerende selvom Rolex hadde gjort det selv.

Enig i Lasersveiseing. Og selvom de kloke hodene her inne tror det er like lett som å pisse i buksa, så tror jeg resultatet bli dårlig og lett å spotte i lupe. Men å polere noen runde skjeivslipte lugs og gjøre den mer orginale med chamfers osv. Det er deilig det❤️ Gjøre opp for alle de ræva håndverkerne som aldri har lagt sjela si i den jobben.
 
  • Liker
Reaksjoner: Entropy
Enig i Lasersveiseing. Og selvom de kloke hodene her inne tror det er like lett som å pisse i buksa, så tror jeg resultatet bli dårlig og lett å spotte i lupe. Men å polere noen runde skjeivslipte lugs og gjøre den mer orginale med chamfers osv. Det er deilig det❤️ Gjøre opp for alle de ræva håndverkerne som aldri har lagt sjela si i den jobben.

Måtte bare spør M. Young for å avslutte spekuleringene...

Q: ....Are they any chance or possibility of discoloration or porosity into the added layers of welding ?
In any case, it could slightly show even after polishing.

A: ....That is exactly what happens to repairs in some cases and makes it tricky to rectify when issues arise.
We do use a neutral gas during the laser weld. But when we deliver we make sure there is close to no porosity on the case.

Have a great day!

Cheers


Michael Young
Co-Founder

www.classicwatchrepair.com

Jeg må bare si at Michael Young var veldig rask, nøye og ærlig på svarene.
Ikke alt kom frem på TS men jeg tok delene som var mest relevante for dere.
Svarene kom innen 8 timer etter hver mail (han er i Hong-Kong) og jeg tror at alt er klar og tydelig for alle nå, spesielt for trådstarteren som kanskje fikk seg noe å tenke på.

Vis vedlegg 144293

Stoler mer på Michael Young enn noen av oss synsere her inne.
 
Neste gang denne selges, så selges den som upolert....
42EF81CB-1329-4D5E-9D7D-A240ECB3A322.png
 
Jeg trodde poenget med et 56 år gammelt armbåndsur var nettopp det jeg, at det skulle vise at det var 56 år gammelt? Det var mye finere før den herjingen.. Trist utvikling.

Samme trodde jeg. Slik som med Ol´Zillas gamle Speedy som jeg arvet.
Denne har tonnevis med bruksmerker. Dings og andre arr som bare viser at den har vært med på mye moro.
Lasersveising slik som man ser på denne GMT´n blir litt som plastikkirurgi gone wrong.