Klokkecafé – løst og fast om klokker

Er det noen som har erfaring med 20mm skinnrem på 19mm lug width? Blir det for tight?

Det varierer mye ifra produsent til produsent. Jeg har et ur med 19mm lug, der noe passer godt men andre blir for trangt.

Ett tips kan være å Google dette, sikkert noen der ute med tilsvarende spørsmål og svar til dette.

Er det noen som har erfaring med 20mm skinnrem på 19mm lug width? Blir det for tight?
Funket helt fint for meg. Husker ikke hvilken rem det var, men det var ikke mulig å se at det ikke var nøyaktig samme mål på lug og rem. Med det sagt kan det helt sikkert være stor variasjon både på merker og kanskje også enkeltremmer. NATO går til nøds, men ville ikke anbefalt det.

Apropos renhold av klokker. Broderen har en Longines Conquest som han virkelig bruker som beater. Vi snakket om klokker og renhold her om dagen, og jeg fortalte om mine rutiner med myk tannbørste, litt zalovann osv.

Broderen hadde en enklere løsning: "Jeg kjører klokka i oppvaskmaskinen. Legges i bestikkskuffen. Ca. 3-4 ganger i året...!" :eek::eek::eek: (Slapp av, han er ikke på TS :D)

Kjøpte meg en pakke med denne etter å ha tilbragt 15 min med leting på Clas og Ohlson.
Det var like gøy som at jeg må jobbe i påsken.
Spørsmålet er om jeg trenger å ta hensyn til noe eller nada før påføring? Noen med egne erfaringer på hva som funker og ikke?

Bruce Lee edit: Loctite skal brukes på lenke-skruer

Det takkes og ønskes glad påske videre!

913F9AC5-62A9-4C49-AA42-49A81E3FABAE.jpeg

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321
Kjøpte meg en pakke med denne etter å ha tilbragt 15 min med leting på Clas og Ohlson.
Spørsmålet er om jeg trenger å ta hensyn til noe eller nada før påføring? Noen med egne erfaringer på hva som funker og ikke?

Vis vedlegg 143369

Morsomt, jeg lette selv etter denne hos Clas Ohlson i dag. Ville spart tid om jeg visste at den lå i skrue-og-mutter-seksjonen, og ikke blant alle de andre typene med lim. :rolleyes:

Har lært på den harde måten at du ikke påfører dette på tuppen av skruen før du dytter den igjennom hylsen til leddet. Da risikerer du at limet gnis av i hylsen og at skruen limes fast i leddet.

Dytt skruen inn i leddet, påfør litt Loctite på en tannpirker eller lignende og påfør en liten dråpe inn i hullet til leddet. Skru så skruen inn og ut igjen et par ganger slik at gjengene blir godt smurt inn, før du til slutt skrur den stramt inn og tørker av restene. Husk: En bitteliten dråpe holder lenge!

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Preacher og titan

Vis vedlegg 143369

Er ikke rød loctite beregnet for å mer eller mindre permanent låse en skru, mens den blå er for å forhindre at skruer gjenges ut av seg selv?

Er ikke rød loctite beregnet for å mer eller mindre permanent låse en skru, mens den blå er for å forhindre at skruer gjenges ut av seg selv?

Det stemmer, og dette er den blå typen. Står på pakken at skruen skal la seg skru ut med vanlige verktøy. Dette stemmer nok så lenge man ikke bruker for mye over en stor overflate, som jeg gjorde (les tabben over).

Tenker at en loddebolt kan løsne opp limet om uhellet er ute. Skal testes i morgen. :)

• Liker
Reaksjoner: Lilac
Hehe!
Fant også ut at de selger gigantiske lyspærer, så jeg sklir nok innom igjen.
Jeg takker meget for tipset. Da vet jeg litt mer hvordan det kan gjøres, og jeg gjør slik du forklarer.

Ble litt nyskjerrig på prisen for disse lenke-skruer, noen som vet? -Rolex lenke.

Tusen takker og mange bukker @Kohe321!

• Liker
Reaksjoner: Kohe321
Jeg lurer også på hva disse skruene koster. Er redd skruen får hard medfart i morgen når jeg skal forsøke å separere disse to leddene som nå henger sammen.

Jeg vil tippe et par hundrelapper?

• Liker
Reaksjoner: titan