Ny klokke? Valgets kval...

Medlem
5. feb. 2011
Innlegg
244
Sted
Oslo
Hei godtfolk! Jeg henvender meg hit siden jeg i altfor lang tid har grublet over et potensielt kjøp, men aldri kommer frem til noe. Da er det greit med litt bumps i den ene eller andre retningen fra kvalifiserte folk ;)

Utgangspunktet mitt er:
1) Har en Zenith Chronomaster T Open og en Corum Admirals Cup.
2) Har et altfor lite håndledd, så må også ha liten klokke. 42mm er absolutt maks. Har aldri forsøkt å måle håndleddet før nå og kom frem til 15cm i diameter. Om det gir noen mening..
3) Siden håndleddet er lite er også en del typer remmer problematiske. Zenithen med skinnrem fikk jeg laget to ny hull, men det kan ikke gjøres på alle typer remmer. På Corumen har jeg tatt av så mange ledd at den egentlig sitter skjevt (høres verre ut enn det er...)
4) Pris: et sted mellom 50.000 og 150.000
5) Ikke interessert i gull eller andre edle metaller
6) Ikke GMT-funksjon (meningsløs funksjon for min del)
7) Helst ny klokke, ikke brukt. (Kan vike fra denne..)

Så, hva er jeg ute etter? En klokke jeg kan bruke til alt, både sport (må tåle vann / bading) og fungerer med dress.

Steg to var å finne alternativer. Dette er det jeg har kommet frem til - og det er her jeg gjerne vil høre hva andre mener, både subjektivt og objektivt. En del av alternativene har jeg lagt litt fra meg, mens andre er veldig langt fremme i pannebrasken. Listen er *ikke* i prioritert rekkefølge!

1) Rolex Sub (116610LN) - Denne har jeg lagt litt fra meg, av tre grunner: Sub er blitt for "vanlig", det er to års ventetid og det er uaktuelt for meg å betale premium over listepris.
2) Rolex Explorer II (hvit skive) - I stor grad samme argumenter som over. Klokken er også hakket for stor.
3) Breguet Marine 5817 (stål-kasse og gummirem) - Denne kommer høyt opp. Dog har jeg ikke prøvet klokken så jeg er usikker på hvordan det fungerer med gummirem. Prismessig ser det for meg ut som at den faller som en stein fra ny til en lett brukt, det er mindre positivt. (140.000 til ca. 60.000/70.000?). Kjenner heller ikke til ventetid / produksjonstid?
4) AP RO 15400 (blå eller hvit skive) - Innenfor budsjett?? Usikker på hvordan det vil fungere med stållenke på mitt mini-håndledd.

Det er der jeg står nå. Jeg har tittet innom flere andre alternativer, men lagt det på hylla av smakspreferanser (eksempelvis alt av Hublot, Breitling, IWC er for store, mm.)

Som sagt, hadde vært gøy å høre hva andre mener, synes og tror er riktig vei å gå her!
 
Explorer 1 tikker de fleste bokser og fåes som kjent i både 39 og 36 mm. En av størrelsene burde passe deg fint. Den kan brukes til dress og badeshorts etter min mening, og har 100m WR.
Helt uvanlig er den ikke, men laangt mer uvanlig enn Submariner hvertfall.
 
  • Liker
Reaksjoner: HerrUr og Kohe321
Det høres ut som en Datejust dekker behovet ditt. Klassisk og anvendelig så det holder. Ikke er det venteliste på den heller.

Kanskje @Mysil eller @Consigliere kan komme med et par bilder til inspirasjon?
 
Forslaget om Explorer 1 støttes.

Man kan ramse opp flere grunner til at dette er en tilnærmet perfekt klokke, men bilder sier som kjent mer enn tusen ord:

13972204505_0a4338e026_b.jpg



13964989030_b95fe7816f_b.jpg


Når jeg blar i bildearkivet mitt og ser disse gamle bildene av den, så begynner jeg seriøst å tenke på å selge unna det jeg har, kjøpe den på nytt og bli "klokkemonogamist" som @Chronodiver. ;)
 
Redigert:
Mitt innspill blir å gå for en Jaeger-LeCoultre Deep Sea Chronograph (google hvis den ikke er kjent). Funker til absolutt alt, ser helt rå ut, 42mm kasse, vanntett til 100m (ikke en "dykker" per definisjon altså). Jeg hadde gått for en pent brukt en i så fall - disse faller i verdi når du går ut av lokalene til Bjerke.

Og jeg antar at du mener 15cm omkrets på håndledd.. Evt er du en gorilla på steroider :)

Gleder meg til å se flere innspill her!
 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann og Toland85
Slår også et slag for Explorer I. Her representer ved 214270 og 114270 39 vs 36, matt- vs glossy skive, lume i 9 og 3 (214270), plassering av tekst. Med 15cm håndledd ville jeg gått for 114270 (den er finere også imho)

52BD3990-0D7E-4243-9BED-4A5A06B34474.jpeg
 
En annen mulighet er Tudor BB 58. Den er vel også 39 mm og funker til absolutt alt (kanskje ikke smoking ;))
Den er vel til og med under budsjettet ditt, så da kan du la galskapen ta av og planlegge kjøp av enda en klokke :rolleyes:

Omega har vel også diverse stålmodeller på 40mm eller mindre.
 
Explorer 114270 er også helt fantastisk. Kanskje en smule mer balansert i proporsjonene enn den nye modellen etter min mening.

Eneste negative er selvsagt at hvis man vil ha denne, så må man kjøpe brukt.

8583238980_cdc7e2f44e_b.jpg



8497711129_6f6ab7ede6_b.jpg


8385976235_012ba14c0a_b.jpg
 
Mange gode forslag allerede. Både Explorer 1 (36 og 39), Datejust i 36 eller 41 og Tudor BB 58 i 39 mm er alle klokker som funker til hverdag og finstas. Omega Seamaster Aqua terra kommer både i 38 og 41 (evt. 38,5 og 41,5) og koster ca. 50k. uten noen som helst form for ventelister. Du har lagt fra deg Rolex Sub pga at den er vanlig samt ventelister. Hva med Rolex YM i 40 mm? Sub i «finstasen» og langt fra vanlig. Lettere å få tak i enn Sub, men lopper deg for drøyt 100k...:)
 
Jeg var innom Bjerke og så på Panerai.
Dette er vel noe som, for det meste, forbinnes med "tinntallerker", men de finnes jo også i mindre størrelser.

Ser du på Due-serien, så får du nydelige urverk, automatic, og tynne pene klokker.

Det er absolutt noe som bør vurderes.

Dessverre så kan jeg ikke bidra med (eget) bilde, og jeg er usikker på diameter på bildet nedenfor. Den jeg så, som hadde samme urverk) var 44mm. Men; nå hadde jeg begrenset mitt utvalg til 44-47mm. Som sagt; mindre finnes jo!

Pam677_Cat_Dett03_B.jpg



8
 
  • Liker
Reaksjoner: Run AC
Nok en stemme for Explorer I (med ditt håndledd ville jeg vurdert en 36mm, helt enig med en tidligere taler i at den er mest velproporsjonert!)

Problemet med prisfallet på Bregueten løses jo ved å kjøpe en brukt, finne ut om du trives med den på gummirem og, om du ikke gjør det - selg med minimalt tap.

Om du mener det funker? Vurder om du vil ha en ny eller om du lever godt med den brukte; om du vil ha ny, selg med minimalt tap og kjøp ny. Om du lever godt med den brukte? Ta deg en tur med The Blue Train eller noe slikt for pengene du nettopp sparte...
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321 og komodo
Her kom det mye bra forslag! Jeg hadde egentlig lagt fra meg Rolex generelt, men etter å ha tittet mer ser jeg at DateJust enten 41 eller 36 er snasne alternativer! Må prøve dem på armen for å se hva som passer best.
Explorer I er også et bra alternativ, dog litt mer variasjonsmuligheter med DateJust (farger, osv.).
Kanskje dumt spørsmål, men: tåler hvitt gull vann like godt som stål? (Ja, jeg fraviker "kravet" mitt om ingen edle metaller...:O )

Var ikke klar over at Panerai hadde 36mm eller tilsvarende, de hadde noen kule variasjoner av Due-kolleksjonen som også skal sjekkes ut nøyere!

Noen som har formening om AP RO'en?
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Hva med Rolex OP 36mm med blå «Explorer-skive». Pga lenka oppleves bærekomforten som mye bedre enn tilsvarende (36mm) Explorer. Du får en flett ny OP til samme prisen som en godt brukt Explorer 1.