Arvingen (ni år) er på et romfartskick for tiden, utløst av at fruen kjøpte en Legomodell av Saturn V i julegave til nerden i sitt liv, meg. (En meter høy! Blir fantastisk på kontoret!)
Da passer det jo fint at julens armbåndsur er en Speedmaster, så jeg viste ham uret og sa at dette var akkurat samme som astronautene hadde med seg til månen (gi meg litt slack her - tror ikke en niåring ville verdsette de finere nyanser mellom en 105.012 (som vel var modellen som ble brukt i Apolloprogrammet) og min nyere 3572.50)
Uansett, han kikker fascinert på den, konstaterer at den jo var veldig fin - og hvor tøft er det ikke at de har brukt slike på MÅNEN!
Han lurer så på om ikke han kan få den når jeg en dag legger på røret.
Jo, det var nå planen, det - det er klokker nok til alle barn og barnebarn som måtte dukke opp, så dere får nå bare forsøke å bli enige om hvem som vil ha hva...
"Er det lenge til, pappa?"
Grynt. Mon tro om jeg burde skaffe meg munnskjenk?
Bilde!Her må det bilde til![]()
Vis vedlegg 127137
Bilde!
Fun fact - klammeret mellom Speedy, kapsel og Eagle er et rørklammer fra en av Rocketdyne F-1 motorene på nettopp Apollo 11s førstetrinn; det er et av mange som holdt på plass en bråte rør som sirkulerte parafin rundt munningen på motoren for å kjøle denne tilstrekkelig til ikke å fordampe før trinnet var utbrent; etter denne jobben ble parafinen sendt opp til forbrenningskammeret, mikset med oksygen og, vel, kaboom.
Grunnen til at denne ligger på spisestuebordet mitt? For noen år siden bestemte Jeff Bezos seg for at han ville ha en F-1 i resepsjonen; han ba en av mine kunder om å fiske opp en fra Atlanteren, og de trengte litt ingeniørbistand i forkant.
Da motoren stod på dekk -øh- ramlet noen deler av den, og en av disse dukket etterpå opp i posthyllen min som et takk for hjelpen.
Det var noe som endret seg på den lange veien fra Østfold til Manhattan...
Vis vedlegg 127765