Seiko-tråden – løst og fast om Seiko

SBGA291, limited edition (200 produseres).

bfe26ce0-22fd-4948-bb97-d2f44df6eb4d-png.950401
Jeg synes disse er velproposjonerte og ganske kule. Bare synd jeg ikke har bjørnelabber ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Matsmet og Kohe321
Jeg skulle til å si det samme. Ta bort 2 mm så har man den perfekte klokke!

Det rare er at de aller fleste i "klokkemiljøet" ser ut til å enes om dette. Slår nesten aldri feil, hver gang Seiko kommer ut med en ny modell (spesielt dykkere) så skulle alle ønske de bare var et par mm mindre. Så hvorfor hører ikke Seiko på entusiastene? Innser at oss som nerder på klokkeforum bare utgjør en liten fis av kundemassen til Seiko, men er det slik at folk flest som ikke er spesielt interessert foretrekker større klokker?

Et godt eksempel er MM300, hadde den vært litt slankere så hadde den vært heeeelt perfekt, dessverre ødelegges den også litt av tykkelsen. De presterte vel tilogmed å lage den enda litt tykkere med relanseringen?? :(:confused: Det samme gjelder egentlig alle de andre populære modellene, kanskje utenom SKX. Sumo? Kjempefin klokke med nydelig kasse, men fader så stor. Turtle? Originalen var perfekt, men de måtte skru opp størrelsen der og.. :mad:
 
Tusen Tikk i Bergen hadde fått inn nye MM300 i går. Enig med @sydvester. Uten å ha målt så virket den tykkere enn SBDX01. Syntes dybden i skiven hadde forsvunnet litt og.o_O
 
Det rare er at de aller fleste i "klokkemiljøet" ser ut til å enes om dette. Slår nesten aldri feil, hver gang Seiko kommer ut med en ny modell (spesielt dykkere) så skulle alle ønske de bare var et par mm mindre. Så hvorfor hører ikke Seiko på entusiastene? Innser at oss som nerder på klokkeforum bare utgjør en liten fis av kundemassen til Seiko, men er det slik at folk flest som ikke er spesielt interessert foretrekker større klokker?

Et godt eksempel er MM300, hadde den vært litt slankere så hadde den vært heeeelt perfekt, dessverre ødelegges den også litt av tykkelsen. De presterte vel tilogmed å lage den enda litt tykkere med relanseringen?? :(:confused: Det samme gjelder egentlig alle de andre populære modellene, kanskje utenom SKX. Sumo? Kjempefin klokke med nydelig kasse, men fader så stor. Turtle? Originalen var perfekt, men de måtte skru opp størrelsen der og.. :mad:

Hør hør!

3336B8F3-668E-4DB1-884B-6B30E9530843.jpeg
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Matsmet og sydvester
Det som er litt kjipt er at disse har tilsynelatende samme viserne som eks 1000m tunaene og andre dyrere modeller.. Og dermed nedgraderer disse litt?
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321
Det som er litt kjipt er at disse har tilsynelatende samme viserne som eks 1000m tunaene og andre dyrere modeller.. Og dermed nedgraderer disse litt?

Du har rett. Akkurat denne forflatningen av modellhierarkiet har Seiko holdt på med en stund nå. Fjerning av Marinemaster-skriften og introduksjonen av Prospex-logoen er vel det største eksempelet. Jeg liker det ikke, og lurer på om det kan ha noe å gjøre med et ønske om større differensiering mellom GS og Seiko, hvor de vil unngå at noen klokker som bærer det vanlige Seiko-navnet skal bli for eksklusive?

Jeg leser sikkert for mye inn i det nå. Sannsynligvis er det bare en "lur" idé fra markedsføringsavdelingen om å strømlinjeforme modellgruppene.

Uansett, her er litt flere bilder av disse nye Solar-tunaene fra bla. aBlogtoWatch og Hodinkee. :)

a763c8e2-31f1-4381-8c34-39411a843c7d-jpeg.956843


1f1611ea-eccc-46d8-b8d4-ab0ae8756a0f-jpeg.956844


5e120eb4-9a02-4dcd-9ed7-c3856b349305-jpeg.956845


3H0A9750.jpg


3H0A9728.jpg


3H0A9754.jpg


3H0A9780.jpg


Jeg digger den grå!
 
Redigert:
Jeg leser sikkert for mye inn i det nå. Sannsynligvis er det bare en "lur" idé fra markedsføringsavdelingen om å strømlinjeforme modellgruppene.

Det kan nok ha med å gjøre at Seiko ikke har lagt mye ressurser i produktutvikling for denne modellen og bare plukket litt deler her og der, forsåvitt greit nok.
 
Hva er spesielt med 1. generasjons Seiko Monster. Ser de kommer til salgs på Klokkeriet støtt og stadig til 3-4000,- Kostet ikke disse ca. 1500 ny for få år siden?
 
Hva er spesielt med 1. generasjons Seiko Monster. Ser de kommer til salgs på Klokkeriet støtt og stadig til 3-4000,- Kostet ikke disse ca. 1500 ny for få år siden?
De har steget ganske dramatisk i pris de siste månedene, av uvisse årsaker. Tror det kan ha noe med at SRP309, altså 2. generasjons Monster, går for 5-6k internasjonalt, fordi de ble produsert i en forholdsvis begrenset tidsperiode. Jeg lufta min 1. gen. litt halvhjerta på Klokkeriet sin Seiko-undergruppe nå i kveld til 3.500, og har fått et par henvendelser allerede, muligens fordi jeg lemper med en winder i pakka? :D
 
De har steget ganske dramatisk i pris de siste månedene, av uvisse årsaker. Tror det kan ha noe med at SRP309, altså 2. generasjons Monster, går for 5-6k internasjonalt, fordi de ble produsert i en forholdsvis begrenset tidsperiode. Jeg lufta min 1. gen. litt halvhjerta på Klokkeriet sin Seiko-undergruppe nå i kveld til 3.500, og har fått et par henvendelser allerede, muligens fordi jeg lemper med en winder i pakka? :D
Dette er jo versjonen med 7s26 urverket? Tror jeg fikk en 1000 lapp for min for to år siden, skulle latt den ligge en stund til:p
 
Dette er jo versjonen med 7s26 urverket? Tror jeg fikk en 1000 lapp for min for to år siden, skulle latt den ligge en stund til:p
Det stemmer. Ikke noe hacking eller håndtrekking her, men den går latterlig presist til å være 12 år og så vidt jeg vet aldri servet. Nesten litt flaut å legge den ut for 3k pluss, men jeg bruker den lite, kona hater fargen, og mitt siste dykk til 200 meter var aldri, så da kan en heldig invistor få lov til å ta en videre prisøkning. :D Når det er sagt, så er jeg villig til å lytte til fornuftige bud.
 
  • Liker
Reaksjoner: fredskijj
Det stemmer. Ikke noe hacking eller håndtrekking her, men den går latterlig presist til å være 12 år og så vidt jeg vet aldri servet. Nesten litt flaut å legge den ut for 3k pluss, men jeg bruker den lite, kona hater fargen, og mitt siste dykk til 200 meter var aldri, så da kan en heldig invistor få lov til å ta en videre prisøkning. :D Når det er sagt, så er jeg villig til å lytte til fornuftige bud.
Er bare å kjøre på hvis noen er villig til å betale, det blir ikke meg:p
 
Seiko Wena

Enkelt og greit en mekanisk klokke med "digital lenke" som kan kommunisere med smarttelefonen din, åpner for muligheten til å betale i butikk, loggføring av trening og andre ting. Seiko har tydeligvis inngått et samarbeid med Sony for å få dette til. Foreløpig er denne forbeholdt det japanske markedet, og flere av funksjonene vil sannsynligvis ikke virke her. Men det er en stilig idé.

Jeg håper flere klokkeprodusenter velger denne løsningen i tiden fremover etter hvert som smartklokker blir mer og mer populære. La selve klokkehodet forbli slik det alltid har vært, men gjør lenken (eller låsen) "smart" slik at man får det beste fra to verdener. Etter min mening burde lenkene bli en egen produktserie som man kan kjøpe separat, slik at man kan gjøre andre klokker i samlingen om til "smartklokker" om man ønsker det.

Denne første modellen er basert på designet til SKX007. Urverket som sitter i er et 4r35. Prisen blir rundt 7000-7500kr.

Konseptet har mye potensiale slik jeg ser det. Det første punktet som helt klart må forbedres er vanntettheten, som bare er oppgitt til 50m. Dette skyldes nok all den teknologiske innmaten i lenken. Prisen må også ned, og noe sprekere design for lenkeleddene hadde heller ikke skadet. Men å løsrive lenkene fra noen spesifikk klokkemodell, og heller selge dem separat som et eget produktkonsept, tror jeg blir det mest avgjørende punktet for at dette skal bli en suksess.

m-kv-jpg.957894


m-product_black-png.957895


m-product_silver-png.957896



img_pro_structure-pc-jpg.957890

kinou_pro-jpg.957891
 
Redigert: