Seiko-tråden – løst og fast om Seiko

Bottom line er i hvert fall at oppgraderingene er meget fornuftige.

En klokke i denne prisklassen fortjener en skikkelig bezel, den forrige i aluminium med lakk (!) var ikke akkurat solid :eek:

Var det slik at disse nye MM30 modellene var hakket høyere enn de gamle med hardlex og lakkert bezelinsert?
Mener at SLA019 bygget litt ekstra.

Ser det ligger en SLA025 på finn for 35K nå. Må jo nærme seg et røverkjøp!

Selv som enorm Seikofan, så er prisene på disse blitt latterlig høye. Kjøpte 2 sbdx001 i sin tid, den ene fra England for ca 7000 og den siste i norge for rundt 10 og solgte for rundt det samme. Internasjonalt lå de priset relativt likt med Orient Saturation Diver 300 på den tiden. Nå går de for 3-4 ganger prisen? Oppgraderingene er betimelige, men stusser på at verkene kommer uregulert fortsatt. Begge mine lå på ca -10 sek om dagen noe som ble grunnen til at jeg solgte de.

9f2e5c8a12ceb9ef916a377df5bf9621.jpg
Var det slik at disse nye MM30 modellene var hakket høyere enn de gamle med hardlex og lakkert bezelinsert?
Mener at SLA019 bygget litt ekstra.

Ser det ligger en SLA025 på finn for 35K nå. Må jo nærme seg et røverkjøp!

Bezel-ringen på SLA019 ser ut til å være litt høyere enn på SBDX-modellene Man ser det tydelig på serateringen. Mulig Seiko har gjort dette for å sørge for at ringen bygger høyere enn bezelinserten for å beskytte den. SBDX har en beze-insert som bygger høyere enn bezelringen. Kommer ikke så godt frem på bildet (hentet fra nett), men jeg er rimelig sikker på dette...

Redigert:
Første skikkelige bilde av nye SLA021!

20181023_162719-jpg.946144

Rått!

Synd at det ikke står Marinemaster lenger, samme kjipe lenka og de at de har droppet perla i bezel..

Tror jeg beholder min SBDX017 litt til.. :)

Enig med @eazy123. Synes i tillegg at prospex-logoen knytter den for mye opp til «billigmodellene», samtidig synes jeg ikke at oppgraderingene av glass og bezel rettferdiggjør prispåslaget. +1 på å beholde 017 :)

Jeg må si meg enig her mtp. prisøkningen. Den lakkerte bezelen på min sbdx001 holder utrolig bra stand mot alt den blir utsatt for, og hardlexen ligger som kjent nedsenket og godt beskyttet for omgivelsene, så keramikk og safir klarer jeg meg uten ;)
Men en oppgradert lenke hadde jeg satt stor pris på.

Er helt enig med @eazy123 @Koffen og @seikoskar

Om noe skulle blitt prioritert, så burde det vært lenka. Den nye skiven har mistet noe av sin gammeldagse sjarm, og safirglass er ikke nødvendigvis en oppgradering når glasset er så godt beskyttet som det er. Har noen små merker i bezelen på min sbdx017, men det gjør ikke noe på en slik klokke synes jeg. Stor tommel ned til "oppgraderingen". :p

Savner også marinemaster-teksten på skiven, men jeg liker den godt for det. Det er subtile endringer i proporsjonene som følge av den nye bezelinserten og de nye "gripetennene" på siden som jeg synes er positive, og jeg liker sekundviseren i gullfarge.

Men prisøkning er litt i drøyeste laget, ja. Jeg vil nok si at den fremdeles er verdt pengene, men man kan kanskje ikke si at den gir "mye klokke for pengene" lengre. Sånn sett kan man jo argumentere for at den har vært noe underpriset tidligere, selv før oppgraderingene. Seiko så at den solgte som varmt hvetebrød, og merket seg nok at tonen på entusiastforumene nesten utelukkende var at folk syntes den gav overraskende mye for pengene, og la to og to sammen...

Enda et bilde (trykk for å forstørre).
attachment.php

Den nye bezelen har en litt mer vertikal profil.

O5Ug04lr4g6I7IPG9j7HsawqAj0gKKlh7YEtWiCRkar97AmEcKEnGgcfVGF2RYRSH_ERmCoYwPh2d1Hh_HIBuii1Ln5bJ-o_ug80njLaerzF7wjKpvvBNKSo3b6XLfH17p8Re4zrt7yunA0=s0-d-e1-ft

Redigert:
Den nye keramiske bezelen er den eneste endringen jeg liker på denne. Det er noe som skurrer litt med lakkert bezel på en tool watch. Syns bruksmerker kan være kledelig, men ikke riper i lakken :confused: