Hva legger du i begrepet "skikkelig klokke"?

En skikkelig klokke bør etter min mening ha:
Historie. Enten vi snakker ekte "heritage" eller noe halveis oppkonstruert. Samme det. Type pilotklokker for eksempel.
Et merke med eget design. Dvs. ikke noe delvis kopidesign eller skamløs kopiering. Type Steinhart og dets like.
Merket bør ha noen nyskapende modeller. Ikke nødvendigvis avanserte saker, men nok til at et entusiasthjerte kan banke litt fortere. Her snakker vi alt fra JLC, Seiko, Zenith.

Makan til TULL!!!

Humor på internettet er vanskelig noen ganger gitt...

;)

jlc_5393776.jpg

• Liker
Reaksjoner: DoDe
Historie. Enten vi snakker ekte "heritage" eller noe halveis oppkonstruert. Samme det. Type pilotklokker for eksempel.
Et merke med eget design. Dvs. ikke noe delvis kopidesign eller skamløs kopiering. Type Steinhart og dets like.
Merket bør ha noen nyskapende modeller. Ikke nødvendigvis avanserte saker, men nok til at et entusiasthjerte kan banke litt fortere. Her snakker vi alt fra JLC, Seiko, Zenith.

Ja...særlig når det kommer fra slike DUTTE BASSER som ser på Bjerke som en gud. HALLELUJA.

• Liker
Reaksjoner: Longhairdontcare
Den skal gå riktig i mange år, jeg skal nyte synet av den på armen i mange år.........................og jeg skal ha råd til den:):p

• Liker
Reaksjoner: hakotorg
Jeg mener begrepet «skikkelig klokke» faktisk kan defineres ganske enkelt;

- Uret må ha et eget design, som for merket har en klar gjenkjennelighet.
- Uret må enten ha et eget produsert urverk av god kvalitet, eller inneha et COSC sertifisert 3dj. parts urverk.

Speedmaster Pro med sitt Lemania ikke COSC sertifiserte urverk passer vel ikke inn i denne definisjonen.

En «skikkelig» klokke gir DEG godfølelsen når DU har den på håndleddet.

Og så blåser du i hva andre mener om den. Om det er en Steinhart, Invicta, DW, Patek, Zenith, Tudor, Rolex, etc, etc, har ikke noe å si. IMHO.

For meg er "en skikkelig klokke" en klokke med et originalt design, som er fra et klokkemerke. Dette klokkemerket må gjøre noe in-house knyttet til den fysiske produksjonen. Dette noe må skje på en måte som er i tråd med "best practice" – altså utgår diverse mikromerker som gjør ditten og datten, uten å egentlig ha en anelse om hva de driver med.