Ny klokke (Alpinst)

Medlem
18. mai 2009
Innlegg
575
Jeg har lenge gått og siklet på denne, men det har altid falt seg slik at det har endt opp med en ny "Sveitser"
Gleden og spenningen var stor da denne kom med den hyggelige postmannen :D
IMG_3557.jpg


Det som ventet meg var:
-Inhouse verk (automatisk)
-50 timer gangreserve
-Antimagnetisk urkasse
-Antishock
-Safirglass
-Manual winding and hacking function (hva heter det på norsk :oops: )
-Vanntett 200m
Noen som har gjettet hvilke ur det er?






Vel nå noen bilder :D
DSCN0060.jpg

DSCN0061.jpg


Finish på kassen holder meget høy standard :eek:
DSCN0067.jpg


Lugsa er børstet perfekt og innsiden og utsiden har en polert kant: Perfekt :D
DSCN0085.jpg


Safirglasset er hevet et par mm over bezelet
DSCN0082.jpg


Signert krone
DSCN0078.jpg


Gravert baklokk med Alpinist logoen
DSCN0074.jpg



Uret heter Seiko Alpinist SARB017 og det sitter et 6R15 urverk på innsiden.
Urverket er basert på Seiko`s robuste og pålitelige 7S26 verk og det har
hacking og manual winding, gangreserven er på solide 50 timer :)

Og nøyaktigheten???
Jeg hade lest om at uret var endel bedre enn 7S26.
Første måling ble foretatt etter 25 timer, resultatet ble -2 sekunder :eek: :eek:
Det betyr at jeg har fått et nytt Chonometer i samlingen :mrgreen:

Alpinist er Seiko`s første sportsur og ble introdusert i 1961 så dette er et ur med lange tradisjoner.
I likhet med Rolex Explorer har denne modellen også vært med til toppen av høye fjell.
Fjellklatreren Ken Noguchi hadde med seg Seiko Alpinist til de 7 høyeste toppene i verden i
forbindelse med en ekspedisjon som skulle sette fingeren på forsøpplingen av fjellene.
Alpinisten greide seg bra og ekspedisjonen returnerte med 8 tonn søppel :eek:

Nok prat, heller noen flere wristshots :D
DSCN0083.jpg

DSCN0084.jpg

DSCN0086.jpg


Takk for oppmerksomheten :D
 
En flott presentasjon / review av et flott ur,- med en særdeles flott finish, IMO !
Dette er forøvrig en modell jeg ikke kjenner fra tidligere.

Kos deg med den ! :D
 
Veldig flotte bilder av et ur jeg liker veldig godt! Som Seikofan har jeg savnet en 6R15 i samlingen, og har hatt antenner ute etter denne tidligere. Det har imidlertid aldri passet seg slik at det ble realisert.

Din flotte presentasjon gjorde Alpinist med ett mye mer aktuell!
 
Bare vent, tombs, når du har båret uret i nogle uger, så vil jeg vædde på, at det går spot on ! :D 8) Jeg er stor fan af 6R15 værket, som jeg synes har imponerende out of the box praktiske specifikationer. På papiret, der lyder det ikke prangende med +25/-15, men i praksis, der kører det utroligt præcist !

Til lykke med klokken ! Jeg synes den er ualmindeligt velskabt, og finishen sætter langt dyrere ure til vægs, vil jeg påstå ;) Dine billeder af uret er super flotte 8)

Hvis man ønsker at dykke lidt ned i Alpinist historien, så er der en glimrende side her:

http://www.gmtplusnine.com/2009/02/14/t ... -branding/

Hvis du nogensinde vil af med uret, så lov mig, at du lige sender mig en PB ... ;) :roll: :oops: :D
 
Gratulerer med ny klokke tombs !
Den grønne Alpinisten er lekker ;) .Skal kjøpe en selv.
Fra før har jeg den med beige urskive pluss en av de siste modellene.
Ser at du kjøpte hos Seiya. Jeg kjøper mine ur hos Katsu, en annen
japansk forhandler.

mvh
norsman
 
Pent! Hva er dimen på den? Den så rimelig stor ut, har pislete håndledd, så kanskje ikke noe for meg! Men veldig flott! Pen God finish også!
 
Den måler faktisk kun 38mm u. krone, såvidt jeg lige husker. Lug to lug målen er lidt lange, så uret syner større :)
 
Takk for alle hyggelige tilbakemeldinger :D
Uret er 38mm men det føles absolutt ikke for lite på armen( min er 19-20cm i omkrets)
Den føles som en 40mm klokke, kanskje pga den ekstra kronen og det relativt tynne bezelet.
Nøyaktigheten overrasker fremdeles etter 50 timer har den kun sakket 4-5 sek :eek: :eek:
Satt i et møte idag og flere trodde jeg hadde dårlig tid,da jeg stadig så på klokken :D
 
Et forsøk på lumeshot :oops:
DSCN0140.jpg

Lumen er som vanlig på Seiko meget bra og holder natten igjennom :D
 
Finnes det noe som er helst helt likt denne klokken bare litte granne større? Synest denne er utrolig pen men den blir nok litt liten til meg
 
Et veldig fint ur tombs, gratulerer! Sjelden man ser grønn skive, fint med noe litt anderledes.
Hvorfor ser man aldri mekaniske ur fra Seiko i butikkene her i landet? Eller er det bare jeg som ikke har sett godt nok etter?
 
Et veldig fint ur tombs, gratulerer! Sjelden man ser grønn skive, fint med noe litt anderledes.
Hvorfor ser man aldri mekaniske ur fra Seiko i butikkene her i landet? Eller er det bare jeg som ikke har sett godt nok etter?

Takk HerrUr:)
Seiko har desverre valgt å kunn selge sine mer kostbare automatiske ur i Japan og noen utvalgte land i østen:(
Det lanseres imidlertid en ny modellserie (Ananta) ifra Seiko i disse dager og denne serien vil også bli tilgjengelig i Vesten:mrgreen:
Her en link di kan kose deg med:cool: http://www.seiko-ananta.com/#/collection
 
Når jeg fikk min Alpinist like før jul fulgte det med en Japansk Seiko katalog for 2010.

Klokker opp til 40' - NOK'er altså. Og et bredt utvalg av mekaniske ur - samt utrooolig mange "billige" klokker.

:eek:

Har du noe mer info om Alpinisten? Ekte Croco-strap eller bare mønster?

Erfaringer med Seiya? Leveringstid? Måtte du fortolle pakken eller gikk den "rett gjennom"?
 
Jeg har ikke erfaring med Seiya, men har bestilt fra Higuchi i Japan. Han var "behjelpelig" med tollklareringen, selv uten at jeg ba om det. Pakken ble sendt med Express Mail Service (EMS), og kom på under en uke.
 
Seikos svar på Explorer I fra Rolex? Historie og robusthet i et utrolig stilfullt ur uten komiske proporsjoner... Seiko er sensasjonelt gode til å lage ur som flyr under radaren :D

-V
 
Bedre sent......

Seikos svar på Explorer I fra Rolex? Historie og robusthet i et utrolig stilfullt ur uten komiske proporsjoner... Seiko er sensasjonelt gode til å lage ur som flyr under radaren :D

-V

Lenge siden det har vært aktivitet her, men ønsker å bidra likevel.
Har hatt denne et halvtårstid og liker den veldig godt, skulle ønske den var 42mm og ikke 38 men....
Har også tenkt at det er Explorer I preg over denne, bare mye vakrere! :)
Kjøpte den fra Seiya hvor service var helt topp!
Når jeg fikk den gikk den ca -20sec pr. døgn, tenkte at denne er jo såpass rimelig at jeg kan teste litt på egenhånd. (lot den først gå slik 1 mnd. tid i fall det skulle endre seg)
Forsøkte å justere og ble overrasket over hvor utrolig lite som skal til før det gjør store utslag, gikk vel +7sec i timen ved første forsøk. (selv ved utrolig lite justering)
Nå går den +0 - +2sec i døgnet og jeg er superfornøyd!

 
Redigert:
Utrolig lekker klokke! Hvis jeg skulle kjøpt en klokke under 40mm som ikke er vintage, er nok dette en av svært få som ville kommet i betraktning.