Vis oss din Seiko!

Seiko SRPC25. Skiven må bare oppleves.
B8013B1C-12B3-4D7D-BE65-21DE647CD324.jpeg
 
Her er min nye SKX009 som jeg kjøpte fra Longislandwatch.com for et par uker siden. På tilbud til 207$, medberegnet 40$ i ekspressfrakt og 650kr i moms, må dette kunne sies å være en hyggelig pris fra en autorisert forhandler.

Den har nå satt på armen i en drøy uke, og jeg blir rett og slett paff over hvor mye klokke dette er for pengene. Ja jeg vet det, og er helt enig: dette er en setning som begynner å bli klisjépreget og noe som gjentas til det kjedsommelige i omtaler av innstegsmodellene til Seiko, men det er fremdeles sannhet i det. Det er unektelig mye klokke for pengene. Man får altså en ISO-sertifisert dykkerklokke med in-house urverk, mye historie og et legendarisk design til rett over 2500kr. Da er det vanskelig å bruke andre ord.

Men det må sies: et problem flere opplever med Seiko i denne prisklassen, og faktisk i prisklassen(e) over, er at den interne ringen med sekundmarkører ikke alltid er helt sentrert på skiven. Seiko har med andre ord en litt for drøy produksjonstoleranse på disse. Før bestilling sendte jeg derfor en mail til Marc, som driver butikken, og spurte om det var mulig å plukke ut et godt eksemplar til meg. Han svarte at jeg bare kunne legge ved en kommentar i bestillingen, så skulle han gjøre hva han kunne. Da jeg pakket den opp kunne jeg med glede notere at ringen var 100% sentrert i skiven. Det som også er litt morsomt er at den er den mest nøyaktige mekaniske klokken i samlingen for øyeblikket, med et konsekvent tidsavvik på bare -2 sekunder i døgnet.

Jeg har faktisk opplevd denne typen nøyaktighet fra et 7s26-verk før, da fra min aller første mekaniske klokke: en SKX779 Black Monster. Denne ble bestilt fra Longislandwatch i 2008, helt i starten før de ble en autorisert forhandler, og hadde også et avvik på bare et par sekunder i døgnet. Merkelig nok har altså noen av de mest nøyaktige mekaniske klokkene jeg har hatt båret det rudimentære traktorverket 7s26... :D

Jubilee-lenken synes jeg faktisk er kjempegod, og jeg kan ikke forstå at så mange misliker den. Den er lett og superkomfortabel på armen, og jeg har ikke opplevd at den lugger særlig med hår, noe jeg har lest at enkelte opplever. Det er klart, skal jeg drive med vannsport eller dykking vil jeg nok sette den på en høykvalitets gummirem eller nato, da lenken ikke virker som den mest solide konstruksjonen i verden - kanskje spesielt festepunktet til spennen. Men til helt vanlig bruk er den mer enn adekvat, og etter min mening et bedre valg enn den stive gummiremmen man ellers kan velge.

Kunne altså ikke vært mer fornøyd med klokken, eller servicen fra Marc hos Longislandwatch!

41720645761_4a0dfe7f1e_b.jpg
 
Redigert: