Hva leser dere om dagen?

Rosens navn leste jeg som 15-åring og syntes den var knallbra. 15 år senere prøvde jeg meg på Foucaults Pendel og la den vekk etter et halvt kapittel. Enten har jeg tapt meg noe alvorlig intellektuelt (ikke helt umulig), eller så er det snakk om to helt ulike bøker i språk og form. ;)
 
Rosens navn leste jeg som 15-åring og syntes den var knallbra. 15 år senere prøvde jeg meg på Foucaults Pendel og la den vekk etter et halvt kapittel. Enten har jeg tapt meg noe alvorlig intellektuelt (ikke helt umulig), eller så er det snakk om to helt ulike bøker i språk og form. ;)

To ganske forskjellige bøker ja, men jeg må innrømme at jeg elsket Focaults Pendel som 17-åring. Hvilket betyr at den antageligvis var unødvendig tung og pseudo-intellektuell :D Har forsøkt meg på senere romaner av Eco, uten å ha spesielt mye glede av det. På mange måter er vel FP nesten en genreroman på linje med The Illuminatus! Trilogy (som mange også mener han hentet inspirasjon fra).

Edit: Apropos graler, konspirasjoner og hemmelige maktstrukturer: jeg synes Focaults Pendel (og The Illuminati! Trilogy) er uendelig mye mer medrivende enn møl som Da Vinci Koden og dess like. Pføy. Eco har heldigvis tungen solid plassert in cheek, når han skriver om temaet.
 
Leser litt i en bok som heter "Norsk mafia".. Tar for seg organisert kriminalitet i Norge. Hver gang jeg hører en MC kryper jeg litt ekstra langt ned i stolen slik at jeg ikke blir sett..I ren frykt
 
Akkurat nå leser jeg "catch 22" igjen.....

denne tråden var perfekt å finne i dag da jeg må belage meg på endel lesing framover etter å ha blitt påkjørt av en rabiat hjemmesykepleier. Micraen så heldigvis verre ut en meg etterpå...

Vurderer å pløye gjennom knausgård, men er usikker på om jeg gidder. kan hende det heller blir å knekke meg gjennom de to metrene med clancy jeg fant på en bruktsjappe på klokkejakt
 
En sterk anbefaling fra meg idag. Leste akkurat ferdig Earth Abides av George R Stewart. Du verden! Jeg er en ivrig leser av SF, og spesielt synes jeg (post-)apokalypiske scenarier er interessante. På sitt beste ender det i dramatiske og svært lesverdige funderinger rundt "the human condition", som i f.eks. The Road. Eller som i den andre enden av drama-skalaen, Earth Abides.

Ikke noe nytt verk dette, skrevet i 1949. Men svært lite virker datert, dette er ikke en spekulativ fremtidsvisjon. Ingen zombier, ingen Mad Max, ingen desperat kamp om tilværelsen. Derimot er det en meditativ og medmenneskelig beretning om hvordan de siste menneskene etter en massiv epidemi ser restene av sivilisasjonen svinne hen mens de selv må finne tilbake til et enklere liv.

Les! :D

http://www.amazon.co.uk/Earth-Abides-Masterworks-George-R-Stewart/dp/1857988213

5155KDV3CGL._BO2,204,203,200_PIsitb-sticker-arrow-click,TopRight,35,-76_AA300_SH20_OU02_.jpg
 
En sterk anbefaling fra meg idag. Leste akkurat ferdig Earth Abides av George R Stewart. Du verden!

Skal jeg definitivt sjekke ut. Trodde bare det var jeg som var post-apokalypse-junkie.

Har du lest: "On the Beach" av Nevil Shute? Høres ut som det er noe i samme gate. Bra den også.

(On the Beach åpner med følgende sitat fra TS Eliots "The Hollow Men")
This is the way the world ends
This is the way the world ends
This is the way the world ends
Not with a bang but a whimper
 
Skal jeg definitivt sjekke ut. Trodde bare det var jeg som var post-apokalypse-junkie.

Har du lest: "On the Beach" av Nevil Shute? Høres ut som det er noe i samme gate. Bra den også.

Neida, vi er flere på den galeien :) "On the Beach" står på Amazon-wishlisten min, skal sørge for at den blir med neste gang jeg handler.
 
Nå leser jeg "Black Wind" (desverre på norsk) av Clive Cussler. Sykt spennende bok. Mange referanser til Doxa i boken også :)
 
Leser for øyeblikket litt faglitteratur, "Value - the Four Cornerstones of Corporate Finance". En del snodige vinklinger på ting (en del meningsløse fakta), men totalt sett en bra bok så langt. Kan anbefales for det som er interesserte i business og finans.

 
Akkurat nå er jeg i ferd med å avsutte Trygve Brattelis "Fange i natt og tåke", også skal jeg over på "Dambusters - the definitive history of 617 Squadron at war 1943-1945" av Chris Ward, Andy Lee og Andreas Wachtel.

Så får vi se hva det blir etter det.
 
Akkurat nå leser jeg "Selvmordsparadigmet".
Så venter "Superfreakonomics" på meg.
 
Bestialitetens historie av Bjørneboe.
Helt konge. Leser trilogien for andre gang.
 
Stor fan av J G Ballard, og da han gikk bort i 2009 kjøpte jeg nærmest hele bibliografien hans. I går kveld begynte jeg på "The Drowned World" fra 1962. Har ikke lest så mange av de tidligste verkene hans, men foreløpig ser det ut som at dystopien og hans fantastiske skildringer av menneskers psykologiske skyggesider var godt utviklet allerede da :) Dessuten er jeg en sucker for endetids-skildringer!

http://www.amazon.co.uk/Drowned-World-J-G-Ballard/dp/0007221835/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1301997971&sr=8-1

517VOY6xNEL._BO2,204,203,200_PIsitb-sticker-arrow-click,TopRight,35,-76_AA300_SH20_OU02_.jpg


I hylla står det fortsatt en halvmeter Ballard og venter på meg :D
 
Siden jeg ikke kan begynne å lese påskekrim enda, sitter jeg nå å leser "For crying out loud, the world according to Jeremy Clarkson" av Jeremy Clarkson. Helt hysterisk morsom!
 
Jeg er godt i gang med "Libanon farvel" av Odd Karsten Tveit.
Et imponerende og spennende stykke arbeid om svært aktuell samtidspolitikk.
I tillegg er den svært levende og spennende skrevet. :D
 
Marius T skrev:
Siden jeg ikke kan begynne å lese påskekrim enda, sitter jeg nå å leser "For crying out loud, the world according to Jeremy Clarkson" av Jeremy Clarkson. Helt hysterisk morsom!

Clarkson er en av de få menneskene jeg vet om som er like morsom i skriftlig form som muntlig. Han har flere samlinger av samme type som "For crying out loud", og de er like bra alle sammen.

Jeg er godt i gang med "Libanon farvel" av Odd Karsten Tveit.
Et imponerende og spennende stykke arbeid om svært aktuell samtidspolitikk.
I tillegg er den svært levende og spennende skrevet. :D

Enig. Selv om Tveits oppfatninger blir vel tydelige og ikke alltid like lette å tiltre, skriver han svært godt. Er du interessert i Israel/Libanon- konflikten anbefaler jeg også å få tak i Tveits "Nederlag" fra åttitallet. Den var nokså kontroversiell da den ble utgitt, men står vel i ettertid som en av de beste Midt-Østen-dokumentarer fra det tiåret. Den gjorde ihvertfall sterkt inntrykk på meg, men det var kanhende fordi jeg leste den på taket av en FN-leir med utsikt til flere av stedene som ble beskrevet i boken. :)

Beste bok lest siste måned: "True Grit" (eller "Et ekte mannfolk") av Charles Portis. Nok en fantastisk western gitt ut i serien med den lite salgsfremmende betegnelsen "Western Star", først i fjor og påny nå i vinter samtidig som Coen-brødrenes eminente film basert på boken ble sendt på kino. Foretrekker man krim er "Mørk kyst" av Peter Temple imponerende god. Anbefales!
 
Om noen har god til i sommer anbefaler jeg på det sterkeste Svermen, med sine 1000 sider en den ganske drøy, men klarer man de 100 første er de neste 900 en lek.

Jeg vurderer å lese den igjen i sommer.