Hvor nøyaktig er Patek Philippes urverk?

Jeg kan ikke skjønne at det er noen "sannhet" at Patek sliter med unøyaktige urverk. Hvis godfølelsen er så skjør at den rakner fullstendig fordi klokken går 5 sekunder for fort i døgnet, istedenfor feks 2 sekunder, så har man helt feil fokus. De fleste urverk kan for øvrig justeres.

Jeg kan ikke skjønne at det er noen "sannhet" at Patek sliter med unøyaktige urverk. Hvis godfølelsen er så skjør at den rakner fullstendig fordi klokken går 5 sekunder for fort i døgnet, istedenfor feks 2 sekunder, så har man helt feil fokus. De fleste urverk kan for øvrig justeres.

Riktig. Et Patek urverk kan reguleres til høy nøyaktighet.

Men hva er problemet med disse mennesker som for enhver pris skal ha et urverk som går bestandig med +1 eller 0 sekund per dag?
Uansett for å få det til, man må ofte spille med posisjonene for å balansere nøyaktigheten : på natten nå klokken hviler.
Har de ikke forstått at ALLE urverk går i minus med tiden??? Det ser sånn ut...
Stående eller brukt, skal oljen i delene tørke og dermed urverket skal bremses over tiden.
Det kunne vært unngått hvis alle deler va lagd av silikon : fordi silikon trenger ikke noe olje for å forbedre friksjonen.
Men ingen klokke har alle delene sine i silikon. Da er diskusjonen angående lang varig nøyaktighet, død.
Først og fremst: alt er også avhengig av temperaturene. Ikke bare posisjonene.
Holder en Rolex seg til 0 sekunder per dag i sommervarmen, skal den slett ikke holde seg på samme nøyaktighet i en lang "Kautokeino" vinter.
Også, pg.å oljen og slitasjen skal INGEN Rolex holde seg på 0 sekunder i 3 års tid: ingen. Da skal den gå i minus.
Skulle den gå hver 2 år i service da?
Og hva om hvis urmakeren får ikke å regulere klokken helt på 0 sekunder per dag?
Det der blir helt absurd.

Alt som er i "high-end" har vanligvis bedre "finish" på sitt urverk og har i mange år brukt teknologier som forbedre urverket på slitasje og nøyaktighet i magnetiske omgivelser.

Det nye Rolex 3255 finnes ikke i alle klokker hos Rolex og tydeligvis ikke enda i noen Submariner.
Hvorfor?
Vel, kort sagt, noen skrev en gang :
"Rolex is so big and produces so much that every new input that could disrupt the chain of production will be done at the last minute"
Og en andre også sagt noe som " As chief of the escapement production, I left Rolex because everything went too slow. Once, I asked to get my desk moved to the other side of the room and it took 18 months before someone came and did it."

3355 har bl.a et nytt anti-magnetisk "nickel‑phosphorus" hemverk og et nytt kulelager aksling på rotoren sin, akkurat som det ganske nye 4130 som er for kronometer som Daytona.
4130 var den først fra Rolex med kulelager.

Patek har lenge siden brukt et silikon fjær og hemverk (2005-2006)
De bruker også keramiske kuler i kulelageret sitt på rotoren: som Girard Perregaux og Jæger Le Coultre.
Disse keramiske kulelager holder seg mye bedre enn de som er i stål angående slitasje men Rolex bruker fortsatt stål kulelager i sitt nytt 3255 og 4130 (og ingen kulelager i de andre urverk.)
Hvorfor ingen keramiske kuler er brukt hos Rolex er også et mysterium for mange i bransjen.

Å mene at en Patek er bare dritt foran en Rolex fordi den går fire sekunder fortere per dag er absurd og tyder på folk som har ingen peiling i urverk eller teknologi.
Det er min konkludering.

Redigert:
Da stiller Patek eierne seg i kø hos Bjerke for å få den ukentlige mandags justeringen av klokken;)

Spøk til side, jeg tror årsaken er at Patek verkene er mye mer delikate, skjøre, og ikke like robuste i forhold
til feks. Rolex sine verk.

Ifølge Patek Philippe egne kvalitetskrav skal jo ikke Rolex være noe særlig mer nøyaktig. Forskjellen er ubetydelig, hvertfall i mine øyne.

"The rate accuracy of calibers with a diameter of 20 mm or larger must range within –3 and +2 seconds per 24 hours."

Jeg har ikke selv eid noen Patek, men en del Rolex har det blitt. De går godt de, men den mest nøyaktige klokka mi er Blancpain FF Bathyschape. Ikke målbart avvik før den har vært på armen i et par uker. Men igjen, det er jo en justeringssak. Det viktigste er at den går jevnt.

Hvis man er frenetisk opptatt av døgnnøyaktig på sekundet, er det selvplageri å i det hele tatt velge en mekanisk klokke.

Det er en ærlig sak å engasjere seg i kampen for nøyaktighet på sekundet eller mobilisere når logoen på skrukronen ikke ender "riktig vei" eller å føle og dele sin skuffelse når bezelinnlegget på dykkerklokka ikke linjer perfekt opp med en tilfeldig valgt nedsenking på ytterbezelen. Men igjen, da kommer klokkehobbyen til å bli en frustrerende affære.

Da stiller Patek eierne seg i kø hos Bjerke for å få den ukentlige mandags justeringen av klokken;)

Spøk til side, jeg tror årsaken er at Patek verkene er mye mer delikate, skjøre, og ikke like robuste i forhold
til feks. Rolex sine verk.

Mange Rolex kommer ut av boksen sin med en avvik som tilsvarer en Patek avvik : du må starte å lese på en del forum om hva folk sier om sine klokker.
Rolex har også "mandag klokker" som alle.

Først og fremst, en Patek er ikke noen "verktøy klokke" eller "bang-around" : de er ikke skapt for dette.
Men det holder en del generasjoner hvis du behandler de bra.
Rolex har levd i mange tiår på veldig enkelte urverk som fikk jobben gjort: akkurat som ETA.

Rolex sin prestisje og pris oppgang siden 70-80 tallene kan slett ikke sammenlignes med Patek P. sin prestisje og pris.
Problemet er at mange tror at Rolex er på samme linje som en high-end pg.a berømmelsen sin og prisene: de tar feil.
Rolex priset seg opp fordi de spilte på en "oppnåelse status" i 70 tallene: liksom, -fikk du det til i livet, må du kjøpe en Rolex.-
Men hvem startet dette? Ikke Rolex...
Min analyse på dette (ifra alt jeg kunne samle opp) er at hele greie startet fordi noen skitne "Texas cowboys" ble søkkrike siden tomtene sine var full av olje.
Da de kom til Wall-Streets verden i midt 70 tallene, hadde de sin favoritt "verktøy klokke" på seg: nemlig den populær solid Rolex.
De tørket seg med 1000$ sedler men holdt på sin "billig og solid" klokke, sine cowboy støvler og sin Stetson hat...
En cowboy forblir en cowboy: hele 80 talls "Dallas" TV serie handler om dette.
Derfra fikk Rolex status i denne business verden: Wall-Street era med alle "golden-boys" og den liksom kjent "Gordon Gekko" type.
Resten er historie med den største reklame budsjett evig brukt på et klokke varemerke og en smart politikk.
Uansett siden 80 tallene, alt som kommer fra USA ble presentert som "fremtidens smak" i vesten...

I 1975 kostet en Sub No-Date 355$ : tilsvarende av cirka 1600$ i 2017 (inflasjon inkludert)
Det betyr at en Sub kostet 12600 Nok av dagens penger i 75.
Hva har skjedd? Rolex fikk status og utnyttet det. Hvordan fikk de status?
Bare fordi urverket og klokken var "solide" ?
Hehehehe....
Hvis du vil vite hvorfor COMEX valgt Rolex SD foran Omega Ploprof 600 er det ikke vanskelig å finne ut: det handlet om prisen.
Mange dykkere foretrukket den Ploprof men COMEX tok en billigere kontrakt med Rolex.
En Ploprof kostet da tiden to ganger så mye som en SD og dykkerne måte da kjøpe sin Ploprof selv hvis de skulle ha den.

Rolex-Submariner-No-Date-Price-Increase-Chart-1.jpg

Redigert:
Noen føler seg truffet o_O

Alt skal for makten vite har jeg lært :)

Seriøst?
Jeg svarer til posten din som antyder noe du fant selv opp i din liten forvridd hode og du konkluderer med "Noen føler seg truffet" ? Du fikk svar til din antydning ja.
Du har tydeligvis ingenting å tilføre i denne Patek/Rolex tråden, da konkluderer jeg med at du bare kjeder deg bak skjermen din.
Jeg er faktisk litt vanskeligere å beseire enn Folarskardnuten...

• Liker
Reaksjoner: Ivar