Endgame

5711 Nautilus er fin den, men kanskje ikke endgame materiale. Personlig måtte det vært noe helt helt rått for at det skulle blitt endgame. En så Jækla fet, dyr og usalgbar FPJ at jeg ikke hadde hatt noe valg.
 
Redigert:
Få ur? Må jo være tusenvis av ur som umiddelbart møter kriteriene ;) Alle kan jo ikke eie Submariner og drømme om Nautilus :cool:

Det er vel akkurat det motsatte som er problemet.
Det finnes sikkert veldig mange ur som kunne fungert som endgame klokke, men overraskende få klarer 100m wr.
 
  • Liker
Reaksjoner: Tom Henriksen
Det er vel akkurat det motsatte som er problemet.
Det finnes sikkert veldig mange ur som kunne fungert som endgame klokke, men overraskende få klarer 100m wr.

Tja. Det blir jo veldig individuelt da, men objektivt sett er det jo en haug med klokker som oppfyller kriteriene i første post. Sannsynligvis oppfatter nok mange at Endgame-uret må være veldig dyrt, i såfall er jeg enig, da er det ikke like mange muligheter.

Hvilke alternativer har du på nåværende tidspunkt, @UJU?

5711 og? :rolleyes:
 
Hvilke alternativer har du på nåværende tidspunkt, @UJU?

5711 og? :rolleyes:

Alternativene mine ville vært:
VC Overseas. Personlig liker jeg den ikke så godt på lenke.
Breguet. Alt stemmer med denne unntatt rillene på kassen. Grøss.
Zenith El Primero. Fremdeles på listen.:)
Glashütte Original. Absolutt på listen, men Panomatic har ikke nok wr.:(
Blancpain FF. På listen. Alltid.

Noen flere jeg har glemt?
 
  • Liker
Reaksjoner: flyback
Alternativene mine ville vært:
VC Overseas. Personlig liker jeg den ikke så godt på lenke.
Breguet. Alt stemmer med denne unntatt rillene på kassen. Grøss.
Zenith El Primero. Fremdeles på listen.:)
Glashütte Original. Absolutt på listen, men Panomatic har ikke nok wr.:(
Blancpain FF. På listen. Alltid.

Noen flere jeg har glemt?
Hva med GO seventies panorama date?
Smak og behagelig om man liker formen, men ellers tikker den ganske mange bokser.
 
  • Liker
Reaksjoner: Vestante
En så Jækla fet, dyr og usalgbar FPJ at jeg ikke hadde hatt noe valg.

Har ikke alle FPJ disse egenskapene, bortsett fra kanskje den første?

flame.jpg
 
Har selv vært inne på denne tanken om å ha ett ur til alt og beholde det til det arves videre nedover.


Skal det brukes til alt så mener jeg uret bør ha:

- Min 100m WP
- Lenke. Funker ikke med lærreim til bading, trening osv. Gummi funker ikke til finere anledninger.
- Ikke dreibar bezel/dykkerbezel.
- Stålkasse. Ikke edelt metall, karbon, keramikk osv.
- 38-42mm
- Lite komplikasjoner, mindre ting som kan gå galt.
- Jeg må vite at klokka kan restaureres etter x år og x antall uhell. Kan ikke gå rundt å være bekymret for klokka resten av livet, hver dag :)

Mine favoritter så langt:

f8da0e4d300dc0f401d04f7eef9221e2.jpg


5711.

Tikker egentlig alle bokser.
Patek har cap på servicekostnader, så du vil ikke måtte ut med usannsynlig mye penger hvis det skulle gå ille.
Byttbar bezel, de laser-reparerer kasse, garanterer deler i all framtid osv.
Min mening er at denne passer til alt.
Finnes verre ting enn å ha en 40år gammel patek på hånda når man blir pensjonist :)


Rolex-Explorer-2016-214270-1.jpg


Explorer.

Digger denne klokka.
Kjempefordel at du kan putte på reim på denne kontra 5711.
Robust og tåler det meste, men funker også fint til dress.
Litt mindre spesiell enn 5711 og ikke samme status.
Minus for ikke dato.
Kunnet like gjerne satt inn både DJ og milgauss her, men explorer appellerer mest til meg.

RPR_IMG_7687.jpg


Daytona.

Har fint levd med denne også resten av livet, men minus for kronograf og at den ikke har dato.

Vacheron-Constantin-Overseas-Simple-Date-12.jpg


VC simple date.
Lenke, gummi og lær er kjempepluss.
Har hatt den forrige VC Overseas Chrono 3 ganger tidligere, likte den veldig godt men aldri helt venn med størrelsen som var litt stor ( samme som AP 15400 ). Denne er 1,5mm mindre og litt tynnere.

160119_Vacheron-Constantin-Overseas-Ultrathinn-8588.jpg


VC ultra thin.

Perfekt størrelse, men kommer så langt bare i hvitt gull.... Kanskje neste år ?

066e90d24764358320b365136a38bf25.jpg


AP 15202.

Igjen perfekt størrelse.
Her er service, holdbarhet på urverket osv. som holder meg igjen.
Dette og det veien AP virker som har tatt med alle rare klokkene siste årene gjør meg usikker, men kanskje den peneste klokken av dem alle.
Kom med et oppdatert urverk som overbeviser meg på holdbarhet og et langt serviceintervall så er jeg solgt :)


Det er så klart masse klokker der ute som slår disse både på utseende, eksklusivitet, komplikasjoner, osv osv.

Min evt. end game klokke må være med på badeferie, trening, konfirmasjon, bryllup, lek med ungen, skiturer osv osv. Dette kan dessverre ikke Lange, Glashutte, Journe og alle de andre dressklokkene med lærreim, ikke vanntetthet, edelt metall osv være med på.

Grand Seiko er også en klokke som har det meste av egenskapene jeg leter etter, men for meg appellerer ikke merket nok.

IWC Ingenieur har jeg ikke prøvd, men kan kanskje være et alternativ.

JLC sine lenker liker jeg ikke, så de faller igjennom.

Det er sikkert masse klokker jeg har glemt, men kombinasjonen av beater og finklokke er ikke enkel å finne.
 
Jeg ser mange her klager på at klokker ikke har nok WR i flere tilfeller. Tilfeldigvis er jeg utdannet dykker, og jeg undrer meg litt over hvor dypt enkelte av dere har tenkt dere? ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: 2JHead, Bjorn og UJU
Jeg ser mange her klager på at klokker ikke har nok WR i flere tilfeller. Tilfeldigvis er jeg utdannet dykker, og jeg undrer meg litt over hvor dypt enkelte av dere har tenkt dere? ;)

Jeg tenker at lærreim ikke fungerer i vann og at klokka bør ha 100m for å være på den sikre siden og slippe å være nervøs for å bruke den. Har lest at 30-50m klassifiserer til ikke mye mer enn å vaske hender med klokka på, men jeg kan ta feil ?

http://www.ablogtowatch.com/ask-watch-experts/explaining-watch-water-resistance-ratings-mean/
 
Jeg ser mange her klager på at klokker ikke har nok WR i flere tilfeller. Tilfeldigvis er jeg utdannet dykker, og jeg undrer meg litt over hvor dypt enkelte av dere har tenkt dere? ;)

100m wr betyr at du kan svømme eller fridykke med klokken.
For "normale" dykkedybder bør klokken ha 200m wr.
Ellers er det mange egendefinerte wr fra produsentene med mindre det er iht iso.
 
I mitt hode er 50 meter 50 meter. Og det er ingen spøk. Tilfeldigvis 6kg trykk per cm2. Hva betyr meter i klokkeverden dersom det ikke er meter? Fot? :D
 
  • Liker
Reaksjoner: Jørn
I mitt hode er 50 meter 50 meter. Og det er ingen spøk. Tilfeldigvis 6kg trykk per cm2. Hva betyr meter i klokkeverden dersom det ikke er meter? Fot? :D
I mitt hode er 50 meter 50 meter. Og det er ingen spøk. Tilfeldigvis 6kg trykk per cm2. Hva betyr meter i klokkeverden dersom det ikke er meter? Fot? :D

Hjelper dessverre meg fint lite når jeg står på en strand i Hellas med en gjennombløt Lange til 250k etter en svømmetur, derfor velger jeg å forholde meg til realiteten og velge en klokke som er merket 100m og har skrukrone. Hvorfor de klassifiserer klokker sånn, vet jeg ikke