Chronometere

Rolex Oysterquartz også chronometer sertifisert!
IMG_2043.JPG

• Liker
Reaksjoner: chronometer
Flott samling! @chronometer

Men Lagonda da, var det egentlig et ekte chronometer....?

Her er min;)

Hei
Det vil jeg tro. Hvis det står Chronometer og Swiss på vintage sveitsiske ur var de sertifisert av en av BOene (forutsetter at skiven er original).
Jeg finner dog ikke Lagonda i oversikten min over sveitsiske Chronometer produsenter, men det var ikke uvanlig å kjøpe sertifiserte verk fra ETA. Det var jo bare verket som ble testet før de så etterpå ble satt inn i en kasse hos produsenten.
I denne sitter det et ETA kaliber 2472 med 25 stener og en balanse med kompensasjonsskruer. Kaliber 2472 ble også benyttet av andre produsenter i forbindelse med chronometere. Denne har også inngravert et eget fire siffers serienummer som var et krav ved sertifisering.

Takk for utfyllende svar @chronometer

Jeg bare mener å huske at når jeg researchet min leste jeg om at noen
produsenter skrøt på seg sertifisering med mer eller mindre kreativ skrift
på skiven:)

IMG_2419.JPG
Det var jo luringer tidligere også @MINUTE_REPEATER , men sveitserne hadde rimelig kontrol. Bildet viser en berømt Rodilex...

Med et rimelig fransk ebauche verk har den nok aldri vært i nærheten av hverken et sveitsisk eller fransk sertifiseringsbyrå Ingen swiss made merking :)

IMG_2419.JPGIMG_2420.JPG

Redigert:
Kom over historien om John Harrisson og og oppfinnelsen av marine chronometeret og tenkte det er verdt en post her. Fascinerende historie om hvordan en snekker og selvlært urmaker for 240 år siden fant opp det marine chronometer som var nøkkelen til eksakt å beregne lengdegraden som igjen var nøkkelen til moderne navigasjon og sånn sett all verdens oppdagelser. Han ble latterliggjort av vitenskapen på sin tid men i 2015 ble det gjennomført en test som beviste av han hadde rett. Hans urverk konstruksjon hadde en nøyaktighet på under et sekund på 100 dager. Står mer her
CLOCK_B_5.jpg

Cyma cal. 787 i sølvkasse, trolig sent 1940/tidlig 1950 talls

Lommeur ble testet etter andre kritierier enn armbåndsur. Byråene som utførte testene (Sveits) delte testingen opp i kategorier (A-K). Eksempelvis ble Armbåndsur med urverk i størrelse 20,1-30mm definert som kategori B, mens lommeur opptil 50mm var kategori F.

Eterna chronometer lommeur fra ~1932, samme år ble også kravene for sertifisering endret, så jeg er usikkert på hvilke parametere den ble testet etter. Før 1951 kunne også produsentene utføre Chronometer testingen selv etter kravene satt av BOene.

1E03A847-3104-4279-B07D-4191E8AA1A23.jpeg

3C71A5F2-CDB4-4B28-9139-47C87D8B0374.jpeg

Redigert:
Kun noen få produsenter fikk sertifisert sine ur i et større antall. De største sveitsiske i perioden fram til begynnelsen av 70 tallet var
Bucherer-Credos, Eterna, Marvin, Mido, Nardin, Omega, Rolex og Zenith. Rolex og Omega var i en egen særklasse når det gjaldt antall.
Men det var mange flere produsenter som fikk sertifisert klokker. Osterhausen lister opp rundt 300 chronometer produsenter. Mange av disse sertifiserte bare noen hundre eksemplarer for å benytte dette i markedsføringen. Nedenfor har jeg et par eksempler. Et ultrasjelden Moeris ur fra rundt 1950 med et eget innhouse verk (caliber 13").
Doxa Chronometer er fra slutten av 60 tallet. Doxa caliber 35 med et lavt serienummer. Må vel nesten kalles inhouse, men er et resultat av et joint venture mellom Doxa, Eberhard, Favre-Leuba, Girard-Perregaux og Zodiac. Verket er basert på et manuelt AS verk med en egenutviklet automatmodul. Mest vanlig er GP og Zodiac modellene. Hurtigsvinger (36000 bph), hacking funksjon, glucydur balanse med Nivarox fjær, Inca Block og en spesiell reguleringsmekanisme.
Osterhausen, Ranfft

640D793B-CF82-4364-A2B8-487629165632.jpeg

214B3064-22A7-4681-9925-FE2EBA6B7A7E.jpeg

8C399C22-50F1-4090-A98D-C20D1BE95252.jpeg

32F5355D-8592-4672-ABF7-43BF04DE2816.jpeg

Redigert: