Kabinkoffert

Så på Rimowa Classic på KaDWe i Berlin for et par uker siden, kostet 550 euro tror jeg det var, en slik skal jeg ha før eller senere. Greit nok at den er tyngre enn andre tilsvarende kofferter, og en god del dyrere, men innbiller meg? at kvaliteten oppveier for prisforskjellen. Designet er også helt innertier. Vekt på slike kofferter betyr jo mindre når det er snakk om en kabinkoffert, man fyller jo sjelden en slik koffert så mye at det blir mer enn 4-5 kg uansett så totalvekten blir aldri så høy at det er problematisk å løfte den. Annerledes når man fyller den store kofferten du sjekker inn for da kan vekten lett passere over vektgrensen, for ikke å snakke om at det er uhåndterlig når man skal bære den opp og ned trapper etc.
 
Jeg kunne også tenkt meg denne, men det var før jeg så den tyske testen referert til på dinside.no...

"DYR OG DÅRLIG: Denne kofferten fra toppmerket Rimowa falt igjennom i testen, selv om den var desidert dyrest med en prislapp på nærmere 6.000."

Se:
http://www.dinside.no/reise/koffert-til-under-tusen-kroner-er-like-bra/63954539 :confused:
 
  • Liker
Reaksjoner: UJU
Så på Rimowa Classic på KaDWe i Berlin for et par uker siden, kostet 550 euro tror jeg det var, en slik skal jeg ha før eller senere. Greit nok at den er tyngre enn andre tilsvarende kofferter, og en god del dyrere, men innbiller meg? at kvaliteten oppveier for prisforskjellen. Designet er også helt innertier. Vekt på slike kofferter betyr jo mindre når det er snakk om en kabinkoffert, man fyller jo sjelden en slik koffert så mye at det blir mer enn 4-5 kg uansett så totalvekten blir aldri så høy at det er problematisk å løfte den. Annerledes når man fyller den store kofferten du sjekker inn for da kan vekten lett passere over vektgrensen, for ikke å snakke om at det er uhåndterlig når man skal bære den opp og ned trapper etc.

En laptop, kanskje et kamera, et par ekstra sko med skotrær. Da blir det veldig fort litt kjipt med en koffert som veier 4,6 kilo, og f.eks. SAS sin grense på 8 kilo.

"Kvalitet" kan jo være så mangt, men om man f.eks. går for en Samsonite så er jo de laget for å tåle en del. Og en kabinkoffert er jo ordinært sett ikke akkurat så veldig utsatt for støt og røff håndtering, sammenlignet med innsjekket baggasje :)

Men skal man frakte verdisaker (kamerautstyr, klokker ++) og f.eks. har en spesialtilpassede innlegg til Rimowaen – da skjønner jeg det.
 
Kjære medjålebukker, jeg gir meg ikke så lett :D

Må først presisere at jeg snakker om den klassiske Rimowaen, Classic Flight, ikke Topas som i testen. Min CF i kabinstørresle er 3,7 på kjøkkenvekta. Har aldri tenkt på at den er tung og har i alle fall aldri opplevd sjekk av håndbagasjevekt, selv om det sikkert kan skje før jeg aner det. Jeg tar en hifi-tilnærming der jeg ikke bryr meg om tekniske data og egentlig ikke tester heller, men hvordan låter det egentlig i min stue? Har slept med meg mye rart og mer eller mindre vellykket bagasje opp gjennom og sitter igjen med følgende: Rimowaen er mer enn tett nok, den kan bli bulkete, men det er en del av sjarmen (regner med jeg har dere med der). Den har aldri sviktet meg og det er alltid en fryd å bruke den. Det er ikke så lett å sette fingeren på hvorfor, men som @thomask sier, det er ofte den du ender opp med å bruke selv om du har gode alternativer. Og ikke minst, (har dere vel med her også...?) den er så fin. Jeg blir alltid glad av å se på den. De andre blir pakket vekk etter tur, men disse blir ofte stående fremme en stund.

Moralen er: Vi kan godt være uenige og ha ulike prioriteringer, men ikke avskriv Rimowaen før du har hatt den i hånden og aller helst prøvd å pakke i den. Kanskje du blir forført?
 
Jeg kunne også tenkt meg denne, men det var før jeg så den tyske testen referert til på dinside.no...

"DYR OG DÅRLIG: Denne kofferten fra toppmerket Rimowa falt igjennom i testen, selv om den var desidert dyrest med en prislapp på nærmere 6.000."

Se:
http://www.dinside.no/reise/koffert-til-under-tusen-kroner-er-like-bra/63954539 :confused:

Ikke glem at en Sub i feile hender lett kunne fått dyr og dårlig som testkonklusjon. For ikke å snakke om en 5513. "Skranglete stålskrot til prisen av gull. Holder ikke tiden og dyrt vedlikehold. Terningkast 1" :p
 
Veiing av håndbagasjen har jeg aldri opplevd, så om kabinkofferten passerer 8-10 kg vil det uansett ikke være noe problem?
 
Veiing av håndbagasjen har jeg aldri opplevd, så om kabinkofferten passerer 8-10 kg vil det uansett ikke være noe problem?

Sannsynligheten er liten, men det forekommer.

For min del har jeg ofte ting i håndbaggasjen som jeg veldig gjerne vil slippe å sjekke inn eller få dyttet i cargo. Så da er det ikke noe jeg er interessert i å gamble på :)
 
Må nok skuffe flere her, det ble ingen Rimowa :p
Det endte med at jeg plukka opp en Samsonite Uplite til 1.200 kroner. En god deal som gjorde valget noe enklere:)
Gratulerer med godt valg! Hvor fant du den til 1.200kr forresten?
 
  • Liker
Reaksjoner: MrT
Rimowa Topas skal det være. Ja, 4 små hjul på brostein er noe dritt men det er likt for alle kofferter. På flyplasser glir den lydløst over gulvet, ulikt mange andre. Du kan sitte på den mens du venter, du kan pakke flytende i den og sjekke den inn bekymringsløst. Den tåler det meste.
Jeg var bagasjestuer i SAS i mine studiedager og da lærte jeg litt om pakking. Hvis du på død og liv må sjekke inn bagasje så er det Rimowa som gjelder.
Nevnte jeg den nydelige patinaen den får etter en del riper, småbulker og skraper?
Testen fra DinSide virker absurd. Må være prisen som har skremt panelet.
Jålete? Mulig det, men først og fremst deilig kvalitetsfølelse.
 
Samsonite Lite-Cube DLX er topp! Veier kun 2,3 kg og "ser ut som en Rimowa", med brune skinndetaljer. Kona har en blå og jeg har en slik (pris ca 4k) :
61242-1004_01_06.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher