Siden du sier du ikke tenker på gjensalgsverdien så er det lurt å bruke litt ekstra tid. Du har fått mange gode tips her, og alle kan vel prøves i butikk. Så ta noen runder, gå innom forskjellige urmakere og prøv litt forskjellig i den prisklassen. Så, når du tror du har bestemt deg, vent en uke eller to til. Grusomt vanskelig, men jeg tror det er verdt det.
Så, tips nr 2: ikke tenk bare utseende. Les litt om produsentenes historie, prøv og finn ut hva aktuelle modeller "betyr" for deg, og om du liker navnet osv. Kan bety litt på sikt det. Liker du hestesport f.eks så er Longines verdt en ekstra titt. Omega er jo veldig kjent for måneferdene sine, og for meg er Tag Heuer mest forbundet med racing. Slikt betyr noe for meg i alle fall.
Og nr 3: bestem deg for om du vil ha en klokke andre folk kjenner igjen eller ikke (eller om det rett og slett ikke betyr noe for deg). Når en kollega eller bekjent spør deg om den, blir du flau eller stolt av å ha en klokke som blir gjenkjent som dyr? Tag Heuer f.eks er jo relativt kjent, og mange vet at de koster litt. Grand Seiko derimot vil vel vanligvis bli oppfattet som Seiko og dermed sett på som billig. Og Nomos har vel få hørt om, og har de det så vet du at de er bra folk.![]()
Hei,
Takk for mange gode poeng du tar opp.
Jeg merker at dette er et vanskelig valg.
2. Kult at du tar opp dette. Jeg er verken interessert i racing eller hest, men samtidig vet jeg at Tag Heuer er kjent for førstnevnte.
Jeg synes Longines flagship ser ganske smashing ut på side to. Usikker på prisen på den som er på side to. Ut fra hva jeg fant, rundt 10 000 bare.
3. Jeg synes jo det er gøy at man vet man har kjøpt en "dyr" klokke. Da er vel Tag Heuer valget å gå for av de som nevnes?
Seiko trodde jeg helt ærlig ikke fantes i denne prisklassen
Igjen er det viktig den brukes til hverdagen og det er nettopp her jeg sliter med å finne en klokke som ikke blir ALT for pen.