Basel 2016: Ny Rolex Daytona i stål, keramisk bezel

Er det virkelige så lange køer overalt med betalt depositum eller er det bare AD'ene i Norge som har valgt å gjøre den mer "ettertraktet" ved å si at det er laaaange køer? Flere som står på listen og har betalt depositum og kan si hvor i køen de er? ;)

Vurderer nemlig selv å legge meg i listen og betale depositum nå. :)
 
Køen er dessverre høyest reell, men det avhenger nok av hvilken AD du går til om de i det hele tatt vil sette deg på liste og om du evt. må betale depositum.

Jeg sto i lokalene til en AD under lanseringen, telefonen ringte i ett sett og det kom mange med mailer med bestilling av ny Daytona :D
 
Er det virkelige så lange køer overalt med betalt depositum eller er det bare AD'ene i Norge som har valgt å gjøre den mer "ettertraktet" ved å si at det er laaaange køer? Flere som står på listen og har betalt depositum og kan si hvor i køen de er? ;)

Vurderer nemlig selv å legge meg i listen og betale depositum nå. :)
Send en mail rundt og spør og så poster du ventelisteplassene her :D
http://www.rolex.com/rolex-dealers/dealer-locator/norway
 
Takk til dere begge for svar; @Consigliere og @Rød ... Regner det som en umulig oppgave å få en 116500ln i år da rett fra AD.. hehe.. :rolleyes:

Ser personlig frem til anmeldelsene av klokken når de aller første havner i hendene på de første kundene rundt om i verden. :D
 
Mulig jeg kaster stein i glasshus her men jeg forstår ikke helt den greia med at folk går bananas fordi Rolex putter et keramisk bezel på Daytonaen i stål. Såvidt meg bekjent så er det kun det som er nytt, nemmelig ett bezel på en allerede eksisterende klokke. Men nå er jeg kanskje litt for mye "vintage". om jeg kunne ha valgt..så hadde jeg heller puttet de 100 what ever tusen den koster å kjøpt meg en vintage submariner eller Gmt master som de faktisk ikke produserer lengere, som blir vanskeligere få tak på å ikke minst dyrere. Uansett hvor mange klokker Rolex klarer å spytte ut i året av denne typen, så vil den være tilgjengelig i uante år fremover..Nå er jeg født på 70 tallet å de fleste av oss som er født på 70 tallet husker sikkert hysteriet med "ball genseren" på 80 tallet..dette minner meg mye om det, men "what ever rock´s your boat"
 
  • Liker
Reaksjoner: daghoi
Mulig jeg kaster stein i glasshus her men jeg forstår ikke helt den greia med at folk går bananas fordi Rolex putter et keramisk bezel på Daytonaen i stål. Såvidt meg bekjent så er det kun det som er nytt, nemmelig ett bezel på en allerede eksisterende klokke. Men nå er jeg kanskje litt for mye "vintage". om jeg kunne ha valgt..så hadde jeg heller puttet de 100 what ever tusen den koster å kjøpt meg en vintage submariner eller Gmt master som de faktisk ikke produserer lengere, som blir vanskeligere få tak på å ikke minst dyrere. Uansett hvor mange klokker Rolex klarer å spytte ut i året av denne typen, så vil den være tilgjengelig i uante år fremover..Nå er jeg født på 70 tallet å de fleste av oss som er født på 70 tallet husker sikkert hysteriet med "ball genseren" på 80 tallet..dette minner meg mye om det, men "what ever rock´s your boat"
Den nye skiven mot ny bezel er lekkert, er nok derfor.
I mitt hode bruker jeg ikke vintage til bading og andre utsatte aktiviteter, vil derfor ha en så ny som mulig til dette. Valget var enkelt i år.

Jeg er enig med deg at det er mye flott innen vintage, men tror de fleste kjøpere av nye Daytona Ikke ville brukt 100K på en "gammel og stygg" SUB eller GMT, når de får en ny Daytona til samme pris ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
image.jpeg
image.jpeg


https://www.hodinkee.com/articles/the-new-rolex-daytona-reference-116500ln-details
 
The story goes that last time around, the waitlist on a new steel Daytona would run into the years – and based on these numbers, I would say that is a possibility again here. Stinks, I know, because the watch is so great, and priced so well, but Rolex knows what they're doing, and the last thing they want to do is flood the market.
 
  • Liker
Reaksjoner: Barry2812 og olem
Mulig jeg kaster stein i glasshus her men jeg forstår ikke helt den greia med at folk går bananas fordi Rolex putter et keramisk bezel på Daytonaen i stål. Såvidt meg bekjent så er det kun det som er nytt, nemmelig ett bezel på en allerede eksisterende klokke. Men nå er jeg kanskje litt for mye "vintage". om jeg kunne ha valgt..så hadde jeg heller puttet de 100 what ever tusen den koster å kjøpt meg en vintage submariner eller Gmt master som de faktisk ikke produserer lengere, som blir vanskeligere få tak på å ikke minst dyrere. Uansett hvor mange klokker Rolex klarer å spytte ut i året av denne typen, så vil den være tilgjengelig i uante år fremover..Nå er jeg født på 70 tallet å de fleste av oss som er født på 70 tallet husker sikkert hysteriet med "ball genseren" på 80 tallet..dette minner meg mye om det, men "what ever rock´s your boat"

Husker Ball-genseren ja:) Men tar ikke helt sammenligningen.

Stålbezel har fordelen av å tåle juling, men den ser ikke pen ut med hairlines som den får etter fire ukers kontorbruk. Så Daytoaner ser ofte mer slitt ut enn de er pga ripemagneten som stålbezelen er.

Keramiske bezler kan knuse (skjer ytterst sjeldent og ennå sjeldnere med normalt bruk), de riper eller falmer ikke, men ser for alltid nye ut.

Derfor ønsker jeg 116500 velkommen. Samtidig så har 16520/116520 allerede rukket å få kultstatus blandt klokker. Enn så lenge prefererer jeg disse fremfor 116500.

Til info: Eldre Daytonaer er for meg bare utopi og ikke med i denne morgenanalysen:)
 
Mulig jeg kaster stein i glasshus her men jeg forstår ikke helt den greia med at folk går bananas fordi Rolex putter et keramisk bezel på Daytonaen i stål. Såvidt meg bekjent så er det kun det som er nytt, nemmelig ett bezel på en allerede eksisterende klokke. Men nå er jeg kanskje litt for mye "vintage". om jeg kunne ha valgt..så hadde jeg heller puttet de 100 what ever tusen den koster å kjøpt meg en vintage submariner eller Gmt master som de faktisk ikke produserer lengere, som blir vanskeligere få tak på å ikke minst dyrere. Uansett hvor mange klokker Rolex klarer å spytte ut i året av denne typen, så vil den være tilgjengelig i uante år fremover..Nå er jeg født på 70 tallet å de fleste av oss som er født på 70 tallet husker sikkert hysteriet med "ball genseren" på 80 tallet..dette minner meg mye om det, men "what ever rock´s your boat"

Det ene utelukker ikke det andre vet du. Noen av oss eier allerede en vintage X eller Y, og ønsker nå en keramisk Daytona, fordi det er en fantaisk flott klokke, fordi den kler sort bezel bedre enn stål - imho - og fordi den i større grad enn 116520 drar veksler på historiske Daytonaer - igjen imho ;)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Preacher og Barry2812
Det ene utelukker i det andre vet du. Noen av oss eier allerede en vintage X eller Y, og ønsker nå en keramisk Daytona, fordi det er en fantaisk flott klokke, fordi den kler sort bezel bedre enn stål - imho - og fordi den i større grad enn 116520 drar veksler på historiske Daytonaer - igjen imho ;)

+ 1

Den nye 116500 har tydeligvis truffet mange med sine tydelige referanser til tidligere Daytona-utgaver, bare se på disse bildene;

6240
Daytona 6240.jpg


6224

Daytona 6264.jpg


16520

Daytona 16520.jpg


116500 er IMHO en perfekt blanding av de gamle referansene, med sort bezel og subdials med sorte ringer. Det er uansett lenge siden jeg har gledet meg så mye til å få levert en ny klokke :)
 
Redigert:
Nøkkelen er ingen polerte flater og helsorte subdials. Når 116500 mk2 kommer dit; I'll buy. Før det; not interested.

Dssuten så er den kjeramiske bezelen for tjukk. Ser ut som en alt for svært prestekrage, e.l. fra fortiden.

6992182482_da81ed3bd5.jpg


Hadde nesten vært kult å sende en 116520 til ABC watchworks og bedt de børste ned alle polerte overflater og laget helsorte subdials.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Må en nye være helt identisk med den gamle da? Syns den nye er rååålekker! Jeg som har bodd 3 min unna Daytona Speedway burde jo egentlig bare kline til! :p hehe
 
Det ene utelukker ikke det andre vet du. Noen av oss eier allerede en vintage X eller Y, og ønsker nå en keramisk Daytona, fordi det er en fantaisk flott klokke, fordi den kler sort bezel bedre enn stål - imho - og fordi den i større grad enn 116520 drar veksler på historiske Daytonaer - igjen imho ;)
beklager men jeg ser bare ikke den..nye daytonaen er ikke nærheten av de gamle klokkene, eneste tilnærmingen er farger, å der slutter det..
 
beklager men jeg ser bare ikke den..nye daytonaen er ikke nærheten av de gamle klokkene, eneste tilnærmingen er farger, å der slutter det..
Stemmer det!
Jeg liker også veldig godt den gamle, veldig!

Men kjøper ikke den nye fordi jeg ser likheter, men fordi jeg har elsket 116520 og nå med sort bezel mot ny skive, så var jeg solgt.
Tror det blir en innertier, for meg ;)