Hvordan sette sammen en samling?

Gin

Medlem
27. aug. 2012
Sted
Ingensted
Det er alltid interessant å lese de trådene hvor det blir presentert medlemmers samlinger her på sonen.

Disse er satt sammen ut fra ulike kriterier, noen ganger bevisst og målrettet - andre ganger mer tilfeldig.
Noen samler ulike ur innen et spesielt bruks segment, andre samler ur av samme produsent og noen samler i ulike materialer osv..osv..

Selv har jeg kommet frem til at følgende behovskriterier er det jeg søker å fylle i min lille samling av ur:

1) Jobb/hverdags ur, pr. i dag er dette Omega Speedmaster
2) "Dress Down" / fritids ur, pr. i dag er dette Panerai Radiomir
3) "Dress Up" / fritids ur, pr i dag er dette Rolex Daytona
4) "Beater", pr. i dag er dette Tissot T-Touch Titan.
5) "Dress-ur", pr. i dag har jeg ingen slike ur, siden jeg sjelden går i dress.

Så spørsmålet til dere er, hvordan setter dere opp deres egne kriterier for en mindre eller større samling av ur?

• Liker
Reaksjoner: lommebok og Preacher
Jeg tenker nok langt mindre "kategori" enn deg. Etter noen år i gamet har jeg innsett at sportsur er det som fenger og blir brukt, og det speiler klokkene jeg har. Jeg bruker stort sett alle til alt, dog slik at det som er eldst/vintage unngår de våteste jobbene. :)

Jeg tenker nok langt mindre "kategori" enn deg. Etter noen år i gamet har jeg innsett at sportsur er det som fenger og blir brukt, og det speiler klokkene jeg har. Jeg bruker stort sett alle til alt, dog slik at det som er eldst/vintage unngår de våteste jobbene. :)
Sportsur segmentet er også en kategori ;)

Jeg har også kategorier, og har etterhvert landet på 5:

Beater/hverdagsur: Her legger jeg pengene, siden den får mest bruk. Chronometer-sertifisering er en viktig kvalitet, og ikke for oppsiktsvekkende slik at den drar til seg uønsekt oppmerksomhet. Men gjerne noe som får "kjennere" til å si "A-ha" :)
Fritids/ferie/badeklokke: Her kjører jeg en rimelig asisatisk dykker. Fungerer fint med en mengde forskjelliger reimer også.
Dressur: Brukes ikke så ofte, men er viktig når dressen kommer på. Fin kategori for å holde noe vintage.
Kronograf: Til de gangene det trengs en tidtaker.
GMT: Kjekkt å ha når jeg reiser. Viktig at den ikke er for flash, og tiltrekker seg uønsket oppmerksomhet.

Nå går disse kategoriene litt over i hverandre (det er med vilje) og jeg har flere ur i noen av kategoriene. Og GMT er i øyeblikket tom, driver å leter etter en Alpina eller SINN til riktig pris.

Min drømmekvintett: Tudor North Flag / Oris Sixty Five / Montblanc Heritage Ultra Slim / Tudor Heritage Chrono Blue / SINN 856 UTC

Ikke enorme verdier, men klokker som jeg ville tørre å bruke uten å være redd for å få hakk eller riper. Ur er tross alt en bruksting.

-frank-

Redigert:
Har i likhet med flere andre her inne en genfeil som gjør at jeg er dårlig på å selge klokker, men har grublet mye over om det går ann å sette sammen en samling etter en viss logikk, mål, kriterier eller egne "regler". Og jeg har absolutt ikke klart det - her har det gått i hva jeg har hatt lyst på i kombinasjon med hva som har dukket opp på bruktmarkedet (og hva jeg har fått lyst på når det dukket opp på bruktmarkedet).

Men noen kategorier/prinsipper/teorier har jeg da startet å fundere på mange ganger..
Likte forøvrig Gin's dress up/ dress down kategorisering!

Her er en kategori liste som jeg mer eller mindre har jobbet noe ut fra:
  1. Pen dykker og første klokke (les: Sub)
  2. Beater da pkt. 1 er for pen/dyr. (f.eks. Sinn eller Oris)
  3. Tøff allrounder (F.eks. speedmaster, Explorer II)
  4. Pen allrounder (F.eks. Aqua Terra/Railmaster/Explorer 1)
  5. Dressy klokke med hvit/lys skive (f.eks. IWC Portuguese)
  6. Vintage (f.eks. sub)
Når man så har anskaffet en ny klokke som man fikk lyst på fordi det var "hull" i samlingen, så finner man ut at den passer jo faktisk i flere kategorier.. Det betyr også at enkelte kategorier i praksis kan strykes da de dekkes av klokken fra en annen kategori - for eksempel er en sub til for å brukes, og man trenger kanskje ikke en egen beater. Eller at en vintage sub faktisk kan brukes til de fleste anledninger, den har stil, den tåler å brukes, og passer til både formelle og uformelle anledninger..

Men på den andre siden, så oppdager man nye "hull" i samligen og nye (under)kategorier:
  • En sommerklokke/badeklokke med hvit skive trenger man jo på våren
  • En klokke med blå detaljer eller blå skive må man jo ha
  • Hva med en sort/coatet klokke (keramsik eller DLC/PVD)
  • Titanklokke er jo high tech og behagelig
  • En Pilotklokke må man vel egentlig også ha...
Og så begynner man å tenke litt historie og merker, så da får man jo fort en liste over endel merker og modeller som man jo helst må ha i samlingen (man må ikke ha alle, men finner sine favoritter), for eksempel:
  • Rolex Submariner
  • Omega Speedmaster
  • Zenith El Primero
  • IWC
  • Jaeger
  • Blancpain
  • Panerai
  • Kanskje noen av de små, men anerkjente merkene, eller helt nye microbrands..
For ikke å snakke om når man oppdager alle flotte vintage-modeller man bare MÅ ha...

På toppen av dette kan (bør!?) man lage noen egne kjøreregler for kjøp/salg/budsjett/maks antall i boksen osv...

Til slutt vurderer trolig en av de "tre store" (eller tilsvarende) dyre high-end klokker, og man lurer på om man skal selge hele samlingen for å finansiere en eller to. Nesten som å rykke tilbake til start, for jeg tror ikke karusellen stopper etter det...

Uansett - All honnør til de som klarer å finne en strategi og bygge opp samlingen sin etter denne! :)

Som struktur- og ordensmenneske skulle jeg gjerne hatt en plan eller oppskrift for hvordan «samlingen» skulle foregå – men jeg kjøper klokker etter innfallsmetoden, uten noen større mål og mening annet enn at jeg kjøper det som interesserer meg mest.

Det eneste kriteriet jeg har er at klokken skal kunne brukes til «alt», og det er nok derfor jeg ennå ikke har funnet meg til rette med noe typisk dress-ur – selv om Daytona gjør jobben foreløpig. Ellers er jeg ikke så nøye på «antrekk» hva gjelder klokker, jeg bruker Sea-Dweller til dress og trives med det :D

Jeg har også gjort meg følgende, enkle erfaringer så langt;

- rimelige beatere blir dessverre stort sett liggende fordi det er noe mer spennende i boksen. Skal jeg være hobbymekaniker eller herje i hagen tar jeg heller av meg klokken…
– typiske dress-ur får lite armtid fordi jeg synes de er for «fine» til vanlig bruk, de fungerer på kontoret – men havner i skuffen med en gang jeg kommer hjem og i helgene
- blir en klokke lite brukt over tid er det rett ut

Redigert: