Lampetråden

Jeg får bidra til å holde liv i denne tråden jeg også.

I mitt hodet er valg av lamper estetisk vel så viktig som resten av møblementet i et rom - det er lampene som gir "prikken over i-en"

Her kommer et utvalg av hva vi har i kåken - det vil si det som er fint å se på.. Har i tillegg noen Flos Globall og Foscarini Gregg - som lyser bra, men som er relativt anonyme utseendemessig..

Enjoy!

Panthella - Har både nye og gamle versjoner (de med bryter i foten)


PH80 - Den orange toppskjermen gir en fin varme i lampen


ARCO - Må jo være en av de kuleste lampene som er laget? Massiv marmorsokkel


PH Kongle i kobber - 48cm


PH 3,5/2,5 pendel - Jubileumsutgave fra 2014


Mer kobber - PH 3,5/2,5 bordlampe - Var for salg 3 måneder i 2015


Enda mer kobber - PH Kongle i kobber - 60cm


Flos Skygarden i gullfarge - 60cm


Fantastiske detaljer åpenbarer seg når man kikker opp i denne


Toio - Samme designer som Arco


PH 2/1


Foscarini Cabouche


Denne går vel ikke under noen "designkategori" men er glad i denne store lysekronen..


Panthella bord - gamle "store" modellen med bryter i foten
 
Herlig lampesamling du har @HenrikTA
Du vinner lett denne tråden med dine kobber PH´er, samt Arco´n!
Er det Ludwig Mies van der Rohe sin Barcelona day bed vi kan se på bilde?
Den Chanelvesken. Hvilket ref.nummer har den. Hilsen Line 39 år ;)
 
Takk for det @Edzilla! Det er nok konglene som er favorittene, etter mørkets frembrudd er disse helt magiske. Så tror jeg Skygarden med sin flotte detaljrikdom inni skjermen kommer på en god andreplass.



Ang. vesken så er jeg usikker. Den er kjøpt i vintagebutikk i Oslo for noen år siden, men mener å ha sett dem til salgs som 2.55 mini på Finn og andre nettsteder. Kona er iallefall veldig fornøyd med den, og jeg er vedlikeholdsansvarlig med rens og smøring. Må jo passe på investeringen min :)
 
Takk for det @Edzilla! Det er nok konglene som er favorittene, etter mørkets frembrudd er disse helt magiske. Så tror jeg Skygarden med sin flotte detaljrikdom inni skjermen kommer på en god andreplass.

Ang. vesken så er jeg usikker. Den er kjøpt i vintagebutikk i Oslo for noen år siden, men mener å ha sett dem til salgs som 2.55 mini på Finn og andre nettsteder. Kona er iallefall veldig fornøyd med den, og jeg er vedlikeholdsansvarlig med rens og smøring. Må jo passe på investeringen min :)

Helt nydelig er den. Perfekt på alle måter. Det eneste er at man skulle selvfølgelig hatt den største i Ø84.
Er spent på hvordan lyset er i de nye med 96w led 3000k lyskilde.

Godt du tar vare på vesken hennes. Har også ansvar vedlikehold av madamens sko og veskesamling. Skulle bare mangle ikke sant ;)
 
Konglen er fantastisk i alle størrelser og utførelser. Poul Henningsen var et geni og generelt en vis mann. Dessverre passer ikke konglen helt inn her i huset (egentlig en dårlig unnskyldning for at den er for dyr...), men jeg går rundt med en hel hytte i hodet som skal bygges en gang, der er det en kongle og takhøyde til det. Vi får se... Får ta med den halvmeterstore såpeboblen som henger rett over meg også. Vintage selvsagt ;) Verner Panton gikk i lære hos PH, noe som er lett å se på fargetoner og lysgeometri. Var visst gift med datteren en stund også. Dagens lampetrivia.

 
Ser at mine gamle bilder er borte/slettet fra tråden. Så da poster jeg dette bilde med PH80 bordlampe (nå utgått modell) samt AJ gulvlampe/leselampe.
image.jpeg
 
Ser at mine gamle bilder er borte/slettet fra tråden. Så da poster jeg dette bilde med PH80 bordlampe (nå utgått modell) samt AJ gulvlampe/leselampe.

Lekker Svane også!
AJ leselampe i svart blir min neste investering. Ila. Måneden blir kjellerstua møblert med nye møbler, og da skal jeg ha den der nede..
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Lekker Svane også!
AJ leselampe i svart blir min neste investering. Ila. Måneden blir kjellerstua møblert med nye møbler, og da skal jeg ha den der nede..

AJ leselampen gir veldig godt leselys uten å blende noe annet enn boka. Veldig fornøyd med den.
 
Lampegave fra Senior til meg i 2006.
Kartell Bourgie designet av Ferruccio Laviani 2004.
image.jpeg

image.jpeg
 
Har noen flere lamper som jeg elsker. Husker ikke produsentene på de alle. Men pendelen er fra Bestlite.
"Har maks hangover fra nattens sosiale aktiviteter".
image.jpeg
 
Flyttet inn i nytt (for oss) rekkehus i desember, og kjøpte Superellipsebord. Skal snart få til innkjøp av to stk Louis Poulsen Toldbod-pendler i størrelse 155 mm, som skal henge over bordet. Syns disse er de soleklart peneste pendellampene. De gir et nydelig, varmt lys gjennom det hvite glasset, og det er noe med proporsjonene som appellerer intenst til meg.

louis-poulsen-toldbod-155-pendant-light--155-cm-opal-glass-white--lp-5741094150_3.jpg
 
Og når jeg først har henledet oppmerksomheten her inne på Ingo Maurer, her er hans utrolige pendel «Porca Miseria!»

Porca miseria er et alminnelig italiensk uttrykk som direkte oversatt pussig nok betyr noe sånt som purke-elendighet, men i dagligtale brukes det når noe ikke gikk etter planen, som «Svarte!», «For pokker!», eller noe i den retning. Lampen er å få kjøpt, men jeg tror man må reise til Maurers showroom i München for å få tak i den, og prisen får nok kongleprisen til å blekne. Men morsom er den; zoom inn og studér detaljene.
09-Ingo-Maurer-Porca-Miseria-1994.jpg
 
Og når jeg først har henledet oppmerksomheten her inne på Ingo Maurer, her er hans utrolige pendel «Porca Miseria!»

Porca miseria er et alminnelig italiensk uttrykk som direkte oversatt pussig nok betyr noe sånt som purke-elendighet, men i dagligtale brukes det når noe ikke gikk etter planen, som «Svarte!», «For pokker!», eller noe i den retning. Lampen er å få kjøpt, men jeg tror man må reise til Maurers showroom i München for å få tak i den, og prisen får nok kongleprisen til å blekne. Men morsom er den; zoom inn og studér detaljene.
09-Ingo-Maurer-Porca-Miseria-1994.jpg

Denne fortjener å bli studert i detalje. Takk som deler @aek