Æ har fire fine lænestola

Selvsagt; alltid hyggelig å treffe @Entropy. Men ... ehhh ... du må gi noen dagers varsel så vi får ryddet opp. Smågutta er eksperter i å fylle hele stuegulvet med leker 3 minutter etter at man endelig har ryddet opp og støvsugd :(

(Får man forresten tak i Paulistano i Oslo disse dager? Jeg kjøpte den på Bislett, men den butikken finnes ikke lenger.)
Null problem. Tar noen dager før jeg har plass i kalender uansett. Pick a date neste uke så tar vi det på pm. Tirsdag/onsdag?

Ryktene sier det er mulig i både Fredrikstad og på aker Brygge
 
Null problem. Tar noen dager før jeg har plass i kalender uansett. Pick a date neste uke så tar vi det på pm. Tirsdag/onsdag?

Ryktene sier det er mulig i både Fredrikstad og på aker Brygge

Glimrende @Entropy. Gir snart beskjed om hvilke dager jeg passer barna neste uke. Nå er det nyryddet/støvsugd her; denne idyllen varer nok ikke lenge. Ser frem til å treffe deg og halvdelen (den bedre?).
 
Ser ut til å finnes på Aker Brygge.

Jeg ante ikke at man kunne få kjøpt noe fornuftig på Aker Brygge. Dette må ha skjedd etter ombygningen; kanskje på tide med en tur dit. (Nesten litt synd at denne lille "hemmeligheten" er oppdaget og blir tilgjengelig i de tusen hjem ...)
 
Enig i at mauren/myran/myren (?) er veldig god å sitte på lenge. Bare synd at alle har den. Men en kvalitetssak er den absolutt. (Skulle strengt tatt vært i nabotråden.)

Å alle har Rolex Submariner. Derfor synes jeg det er litt ekstra all right å kjøpe brukte stoler med brukspatina. De eldste Syvern (Serie 7 - 3107)) er fra 1962. Å eldste Mauern (Myren 3101) er fra 1971. Alle i orginalstand mtp lakk, understell og knotter :cool:
image.jpeg
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Hvalrossen
Jeg ante ikke at man kunne få kjøpt noe fornuftig på Aker Brygge. Dette må ha skjedd etter ombygningen; kanskje på tide med en tur dit. (Nesten litt synd at denne lille "hemmeligheten" er oppdaget og blir tilgjengelig i de tusen hjem ...)
Ser ut til å finnes på Aker Brygge.

Jeg ante ikke at man kunne få kjøpt noe fornuftig på Aker Brygge. Dette må ha skjedd etter ombygningen; kanskje på tide med en tur dit. (Nesten litt synd at denne lille "hemmeligheten" er oppdaget og blir tilgjengelig i de tusen hjem ...)
Ser ut til å være en snål butikk som har lite møbler, så jeg vil tro hemmeligheten er trygg enn så lenge ... Jeg er såpass nysgjerrig på Paulistano at jeg tenker å dra med damen, eller om det er omvendt, for å se på den om ikke lenge. For meg er det et ubegripelig mysterium at stolen ikke knekker her:
Paulistanoknekk.jpg

Så jeg må teste den, og forventer da å knekke den ganske fort, ved hjelp av litt forsiktig gynging ...
 
Stålet er carbonforsterket og det er kun et sveispunkt på hele stolen.
Tro det eller ei, men metall som er bøyd har jeg blitt fortalt at er sterkere enn metall som er rett.

Hvis den holder @Hvalrossen holder den hvertfall meg. Jeg har hverken tantalum eller hvitt gull i mine klokker, så sånn sett er belastningen mindre.

@aek Det er forøvrig fiffig at man kan trekke stoffet opp og ned langs rammen for å manilulere sittestillingen.
 
Stålet er carbonforsterket og det er kun et sveispunkt på hele stolen.
Tro det eller ei, men metall som er bøyd har jeg blitt fortalt at er sterkere enn metall som er rett.

Hvis den holder @Hvalrossen holder den hvertfall meg. Jeg har hverken tantalum eller hvitt gull i mine klokker, så sånn sett er belastningen mindre.

@aek Det er forøvrig fiffig at man kan trekke stoffet opp og ned langs rammen for å manilulere sittestillingen.
Ja, har lagt merke til det, enda jeg ikke bedriver mye manilulering. Hehe.
Dette er ikke bare metall som er bøyd, men (ganske tynt) metall som hele tiden strekkbelastes ved bruk. Materialtretthet er vel det jeg er redd for, selv om utslagene er små.
 
  • Liker
Reaksjoner: Entropy
@aek
Uten et angrepspunkt for sprekkvekst tåler den nok noen milioner sykler.

Men hiver du deg ned i stolen så spenningen overstiger flytgrensen sitter du nok brått på gulvet. Eventuelt får du lokal knekking på innsiden av radien.

Uansett, den ser skummel ut!
 
  • Liker
Reaksjoner: Entropy og aek
Oops, nå ble jeg litt nervøs, men som @Entropy antyder, holder den for meg holder den for de fleste. Jeg har brukt den flere timer hver dag i 7/8 år uten at den har brukket. I tillegg til alle kiloene av WG og tantal som @Entropy sikter til ;) krabber det også opp en 20 kg unge på stolen ganske ofte ... Jeg nyter svikten, men gynger ikke med vilje. Også riktig som @Entropy skriver at stolen kan "forandres" ved å skyve skinnet frem og tilbake. Et lite (og som jeg håpet obskurt) mesterverk.
 
@aek
Uten et angrepspunkt for sprekkvekst tåler den nok noen milioner sykler.

Men hiver du deg ned i stolen så spenningen overstiger flytgrensen sitter du nok brått på gulvet. Eventuelt får du lokal knekking på innsiden av radien.

Uansett, den ser skummel ut!
...angrepspunkt for sprekkvekst... ...spenningen overstiger flytgrensen...
Noe sier meg at du vet hva du snakker om, @Mathfjeld.

Så da er jeg faktisk litt beroliget. Tidligere var jeg overbevist om at stolen vil knekke, nå er jeg bare overbevist om at den ikke egner seg for folk som ikke liker gynging.

Mistenker det blir en Aker Brygge-tur på meg i morgen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Entropy
En stol som er representert i mange designmuseer er Maarten van Severen's Chaise Longue:

maarten-van-severen-lcp-lounge-chair-sessel-kartell-a.jpg


Designikon hit og dit, denne er ikke spesielt behagelig å sitte i. (Ta kontakt hvis noen ønsker å kjøpe en slik for en rimelig penge; min godgjør seg i kjelleren.)

Takk for handelen. Gled rett inn i stua denne :cool:
image.jpeg
 
Takk selv @Edzilla, alltid hyggelig å treffes. Fint at stolen fant en bedre plass enn min kjeller. Fantastisk nydelig skulptur; et rent kunstverk. Håper bare den er god å sitte i for dere!
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla og Entropy
Takk selv @Edzilla, alltid hyggelig å treffes. Fint at stolen fant en bedre plass enn min kjeller. Fantastisk nydelig skulptur; et rent kunstverk. Håper bare den er god å sitte i for dere!

Madamen elsket den. Så den blir nok værende stuen. Så da må jeg lete etter enda en lenestol som skal på rommet til junior.
 
Sofia har tatt beslag i den nye stolen. Forstår henne godt. For den er jo helt perfekt!
Dog litt kald de første minuttene når man setter seg ned for å lese avisa om morgen.
image.jpeg
 
Redigert: