Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

• On the rocks

Stemmer: 88 22,9%
  • Neat

Stemmer: 297 77,1%

• Antall stemmer
    385
3 dager i Edinburgh, så på både tumblere og ikke minst flasker med innhold, utvalget syntes uendelig.
Men klarte ikke å overbevise meg selv om at whiskymannen i meg finnes, så ble ingen handel... - patetisk :(

@westmouth - "trikset" er å kjøpe 1-2 (gjerne i smaksprøver; 3cl - eller hva med 20cl eller sogar 50cl) typer i ulike ender av enkelte skalar, for å få et referansepunkt - og navigere seg utifra det. Først når man vet hvor man er - og vet om man liker der man er, så vet man i hvilken retning man skal gå for å finne hva man liker bedre.

Min begrensede erfaring med denne hobbyen, er at whisky er såpass variert mtp. lukt og smak og kompleksitet - at man kommer til å finne sin(e) foretukne whisky til slutt.

Variasjonen innen single malt er såpass stor, at problemet er ikke at det ikke finnes noe man liker - men å finne veien dit. Ulike reviews er nesten bare forvirrende, for det finnes så mange omtaler av god whisky - men ikke alle er i din gate.

Skaff deg et referansepunkt - eller to - og ta reisen derfra. :)

• Liker
Reaksjoner: Thore og westmouth
Ikke patetisk westmouth. Alle må ikke like whisky, takk og lov, prisutviklingen har vært ille nok grunnet høy etterspørsel i en del år nå.

Flott med flere bidragsytere i denne tråden Loevhagen, ser du har gjort hjemmeleksen din i wave 1.
Er det den nye 10 år fatstyrke fra Benromach du har kjøpt?
Ser den ordinære 10 år på 43% er utsolgt fra polet sin leverandør for tiden. En ung whisky av svært høy kvalitet, som bare blir bedre jo lengre ned i flasken du kommer, og da mener jeg ikke på samme kvelden; )

Selv nyter jeg Ballantines 17, Bunnahabain 12 og Glenlivet 18 år i kveld.

• Liker
Reaksjoner: Thore og Loevhagen
Er det den nye 10 år fatstyrke fra Benromach du har kjøpt? ... Ser den ordinære 10 år på 43% er utsolgt fra polet sin leverandør for tiden. En ung whisky av svært høy kvalitet, som bare blir bedre jo lengre ned i flasken du kommer, og da mener jeg ikke på samme kvelden; )

Selv nyter jeg Ballantines 17, Bunnahabain 12 og Glenlivet 18 år i kveld.

Det er 43%. Har nøyet meg med 1 glass av den i kveld - og jeg er forundret over torvrøyk-gehalten i denne ut ifra beskrivelser på nettet. Springbanks Hazelburn 12 har hakket mer torvrøyk (eller peat smoke som det heter på nynorsk anter jeg). Initielt var jeg ikke så pro-røyk, men når man er på denne reisen for primært å lære så legger man merke til mer enn "bare røyk" - og opplevelsen blir positiv.

Det "skumle" blir å gå direkte fra den enen enden av skalaen til den andre uten å gå via det jeg prøver nå; gå ulike inkrementelle (teoretiske) skritt fra en ende av skalaen til den andre enden.

Jeg innser imidlertid at denne såkalte skalaen har mer enn én dimensjon. :)

Hva synes du om Bunnahabhain 12, da?

Redigert:
Selv forbinder jeg ikke røykpreg med Benromach sin 10 åring, men det spiller ingen rolle, det er din egen opplevelse av whiskyen som er fasiten. Men...ikke sikkert du kjenner samme røykpreg etter wave 2.

Bunnahabain 12 synes jeg er en svært god standardtapning, med klart sherrypreg og en anelse røyk.

@Loevhagen - takk for tips. Langt inne i et skap har jeg et par flasker stående og støve ned.
Noen formening om hva slag referansepunkt, om noe, disse vil kunne skape, hva bør jeg smake?

IMG_20151204_233109_zpsssaq7s1a.jpg

IMG_20151204_233158_zpsvievuiav.jpg

Selv forbinder jeg ikke røykpreg med Benromach sin 10 åring, men det spiller ingen rolle, det er din egen opplevelse av whiskyen som er fasiten. Men...ikke sikkert du kjenner samme røykpreg etter wave 2.

Nettopp - så etter å ha lest litt før kjøp av denne, var det nettopp røykpreget som overrasket meg. Mange nevner ikke røyk - mens 1 gjør det. Mindre enn Hazelburn 12, som igjen sikkert er "bare barnematen" i forhold til e.g. Ardbeg - eller wave 2, som du sier. :) In for a surprise I guess.

@Loevhagen - takk for tips. Langt inne i et skap har jeg et par flasker stående og støve ned.
Noen formening om hva slag referansepunkt, om noe, disse vil kunne skape, hva bør jeg smake?

Notér hva du liker - og ikke liker med disse - med / uten litt vann og de har stått 15-30 min. Ta det derfra. Ikke mer komplisert enn det. Dvs. jakt på de smaker du vil ha mer av - og styr unna de smaksdeler du ikke vil ha.

Nå har du to punkter. Ved å kvalifisere disse to, vil du peke ut det tredje punktet - og samtidig få en retning du bør gå i hvis du vil finne noe du liker spesielt.

Generelt råd: Ikke hør for mye på andre, fordi de kan ha andre smaks- og luktpreferanser enn deg. Det finnes egentlig ikke dårlig whisky på Polet - bare ulike typer. Leser man utelukkende reviews og leter etter 4 og 5 av 5 stjerner - eller 90+ av 100 poeng - så blir det hele bare tull, for alle bedømmer ting ulikt. Ta det steg for steg selv.

Selv så begynte jeg i den enden av skalaen som er ansett som "éndimensjonal, lite kompleks, smooth og innsmigrende". Jeg trives der. Om jeg klarer å utvikle smaken i en annen retning? Helt sikkert - men må ta det stegvis og samtidig forstå de ulike stegene.

Redigert:
Oi, to gamle whiskyer du har der westmouth, jeg ville åpnet Gorden Macphail 15. Synd det ikke er mer info på flasken. Gordon Macphail er en uavhengig tapper, dessverre står det ikke fra hvilket destilleri whiskyen er fra.
Den gamle Glenfiddich uten alder ville jeg ikke åpnet hvis du ønsker å ha en god whiskyopplevelse. Men det er bare min mening : )

Loevhagen, kjøper du Ardbeg må du gå for Uigeadail, og har du mulighet, fantastiske 1990 Nam Beist.

@HerrUr - sjekket kartongen, ikke noe mer info der heller. Vel, flasken er brakt opp fra kjelleren for å tempereres, antar slikt skal serveres med romteperatur? Isåfall, med/uten vann, i tilfelle med ca. Hvor meget? Antar is er helligbrøde?

@HerrUr - sjekket kartongen, ikke noe mer info der heller. Vel, flasken er brakt opp fra kjelleren for å tempereres, antar slikt skal serveres med romteperatur? Isåfall, med/uten vann, i tilfelle med ca. Hvor meget? Antar is er helligbrøde?

Jeg ville nok prøvd uten vann først og hvis du vil prøve med vann bør du være veldig forsiktig så det ikke blir for mye.
Personlig synes jeg en whisky med alkoholstyrke på 40% er best uten vann så lenge det ikke er snakk om de mest røykfylte Islay-whiskyene.

Redigert:
Ah, må få åpnet Talisker Dark Storm i dag. Blir å kjøpe noe annet på Tax Free'n i helgen. Får vel tatt to forskjellige :D