Høstdepresjon

Hvis du ser på den oransje streken så er det jo den som er skjev. Den ligger på oversiden av den blå markøren på høyre side.
 
Klokka er tiltet bakover. Se lys / skygger / refleksjonene der lenka starter oppe og nede.

Har i noen uker nå fundert på om jeg skulle kjøpe den nye Rolex Oyster Perpetual 39 114300.
Har sjekket pris, å planlagt testing til uka. Men etter å ha sett nærmere på bildene av den. Så ser jeg nå at det er noe som skurrer. Ser du??

au9ks9.png
 
5cinvq.jpg

Tirsdag var det food-fest for meg og madamen. Startet med en sen kundelunsj. Hyggelig kunde, men forferdelig dårlig mat. Sted nevnes ikke da jeg prøver å glemme det hele.

Så for å komme meg videre stoppet jeg innom Freddy Fuego. Gikk for det kokken anbefalte. Snakker slow cooked svinekjøtt, meksikansk ris, bønner ost, habanerosalsa, guacamole og litt rømme. Det hele slukkes ned med Sierra Nevada øl.
2m46dxl.jpg

For de av dere som liker meksikansk mat, er dette stedet. Enkel og skikkelig burrito med masse smaker. Skal garantert tilbake hitt.

Hadde avtalt å møte madamen på pintox baren: Barramon inne på mathallen rett over fem.
Har blitt litt forelsket i dette enkle stedet. De serverer Pintxos (eller Pinchos) som er en baskiskinspirert tapas som hovedsakelig serveres på et stykke brød. Vi valgte heller å få ett par hekto med Bellota skinke, manchego og Cabarales ost. Å et par små San Miguel. Skulle jo uansett spise og drikke på ORO om noen timer.
8w9j81.jpg

34qli88.jpg

15k08x.jpg
 
Madamen hadde invitert meg på Winemakers Dinner med Marchesi Antinori på ORO Restaurant.
Dette hadde jeg sett frem til i flere uker. Antinori er en av mine absolutt favoritt vinprodusenter. Spesielt har jeg sansen for Tignanello. Så dette er er nesten en slik: once in a lifetime mulighet!
xc4nzb.jpg


Vi ankommer ORO en halvtime før "showet" begynner. Så vi tar en tur innom Bar & Grill by ORO for en Apéritif. Vi ble hyggelig tatt i mot, jakkene ble hengt opp, å vi ble så vist til baren. Madamen bestilte en frisk lavdendel Gin and Tonic og jeg tok en Pale Ale fra Haandbryggeriet: Humlesus. Vi så litt rart på hverandre da drinkene ble sjenket.. De sjenket gin and tonic og min Pale Ale i rødvinsglass. Tekte for at hun kanskje var nyansatt å manglet rett opplæring. Men snodig var det uansett. Har aldri sett noen har fått servert Gin and Tonic ei heller Pale ale i et stort Bordeaux-vinglass.
Samme det. Skal ikke la slike detaljer ødelegge denne kvelden.
 
Ganske så "sharp" kl 19:00 ble vi hentet i baren å ønsket velkommen til Winemaker Dinner. Vi hadde vært så heldig å fått et rundt bordt ganske så midt i lokalet. Sa da hadde vi god oversikt mot kjøkkenet, og resten av rommet.
684u8x.jpg

ixfewy.jpg

2lcph5t.jpg

2pocu9u.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann
Madamen hadde invitert meg på Winemakers Dinner med Marchesi Antinori på ORO Restaurant.
Dette hadde jeg sett frem til i flere uker. Antinori er en av mine absolutt favoritt vinprodusenter. Spesielt har jeg sansen for Tignanello. Så dette er er nesten en slik: once in a lifetime mulighet!
xc4nzb.jpg


Vi ankommer ORO en halvtime før "showet" begynner. Så vi tar en tur innom Bar & Grill by ORO for en Apéritif. Vi ble hyggelig tatt i mot, jakkene ble hengt opp, å vi ble så vist til baren. Madamen bestilte en frisk lavdendel Gin and Tonic og jeg tok en Pale Ale fra Haandbryggeriet: Humlesus. Vi så litt rart på hverandre da drinkene ble sjenket.. De sjenket gin and tonic og min Pale Ale i rødvinsglass. Tekte for at hun kanskje var nyansatt å manglet rett opplæring. Men snodig var det uansett. Har aldri sett noen har fått servert Gin and Tonic ei heller Pale ale i et stort Bordeaux-vinglass.
Samme det. Skal ikke la slike detaljer ødelegge denne kvelden.
Utrolig flott plass. Har kun vert der 1 gang, men ølet vart da servert i "riktig" glass.
Tror eg hadde gitt en "heads up" slik at de kan endre på det. Merkelig å gå på en så "fin" plass å få servert i rødvinsglass.

Var showet bra?
 
Vi skulle denne kvelden drikke oss igjennom tre hvite, seks røde og en grappa.
Dette skulle nytes til Terje Ness sin femretters.
24w9c9l.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann
Først ute er smør og brød :cool:
Godt smør. Faktisk ett av de bedre jeg har spist ute (nå "kødder" jeg heller ikke). For ofte så er det alt for salt. Eller uten salt. Å da blir det for meg for salt, eller ikke salt. Forstår du hva jeg mener. Nå kan det jo hende at de har juksa litt. Men det håper jeg ikke.
sy4axe.jpg

316u634.jpg

Brødet var godt. Ikke noe mer å si om det.

Første rett fra havet var Pasta med norsk hummer
2m6of39.jpg

Pastaen "Tagliatelle" hadde kokt for lenge. Så den var dessverre blitt balut som overkote nudler.
Det var godt med hummer. Både biter av klo og hale. God på smak. Sausen manglet dessverre salt og noe syre.
 
Jeg hadde vel kommet meg gjennom to viner til nå under første rett.
Å her stemmer det meste. Den første vi fikk: Villa Antinori Bianco 2014 er for meg alt for søt. Som en apéritif på en solfylt dag vil den fungere fint for de fleste. Men til dette selskapet er den for søt, for fruktig og for lite syre.

Neste vin Bramìto del Cervo 2014 var også veldig frisk, med stor duft av søte bær. En mere kompleks smak og langt mer behaglig å drikke. Men noe for søt til forretten med hummer. Her trengt det mer syre til. Å dette pga den fete sausen. NB!: Er skrivefeil i vinmenyen.

Cervaro della Sala 2013 var den siste av de tre hvite. Dette var noe annet. Her duftet det våt ull (lukten av eikefat :cool:), og gir straks et hint om her snakker vi kvalitetsvin. Den er fyldig men samtidig frisk/crisp, mineraler og den har en lang og deilig "hale". Denne passer perfekt til pasta med norsk hummer.

eimd55.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Horgen og Oddemann
Rett nummer to er: Skatevinge med beurre noisette* og hvitløk (*beurre noisette= smeltet/lettbrunt smør, smørsaus)
6h3lh0.jpg

Skatevingen var temmelig perfekt stekt. Lekker på smak, og passer selvfølgelig perfekt til beurre noisette.
Den ligger på en purré av erter, å på topp finner vi granatepler, dill og grønne pepperkorn. Dessverre så fant to steinharde pepperkorn veien til min tallerken, og inn i min munn for å nesten knuse én komposittfylling.

Til denne retten ble det drukket en rød Villa Antinori Rosso 2010: Lettkrydret smak med fatkarakter. Med innslag av mørke bær, svartbær, kirsebær. Ettersmaken er balansert og fin med hint av sjokolade. Denne er en rimlig og god vin som passer til det meste.
 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann
Den tredje retten er: Torsk med grønne linser og rødvinssaus.
2hy9ms2.jpg

Torken var rimlig perfekt stekt. Skinnet er vert tatt av for å få det sprøstekt. Bravo! Dette liker enhver foodie!
Sausen var helt ok. Ikke den mest spennede, å de grønne linsene er blitt røde og gjennomsyret av rødvin. Men det smakte godt. Å så til de to små prematurgulerøttene. De er renset, og trimmet. Men de er rå. Helt steinharde slik at de nesten hopper ut av tallerken ved forsøk på å spidde de. Her har noen på kjøkkenet sovnet :confused: Bare ved å se på de ser man at de er rå. En slik detalje kan ødelegge en hel kveld. I alle fall en hel rett.
 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann
Tilbake til vinen(e). Til torsken fikk vi to røde. Pèppoli Chianti Classico 2012 og Marchese Antinori Chianti Classico Riserva 2012.
Pèppoli er en fruktig vin. Noe lett, men den har en bra balanse og fin syrestruktur. Denne kan jeg lære å like.
Marchese Antinori er en gjenganger hos meg. Den er krydrete, med fatkarakter og god innslag av kirsebær, sorte bær, og lakris. Hint av sjokolade og kaffe i ettersmaken. Denne passer fint til torsken.
1z330ol.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann
Siste rett før dessert: Villand med kardinalpurè, foie gras og peppersaus.
Dette ble helt krise: Anden er tørr og trå. Sausen smaker det heller ikke stort av. Orker egentlig ikke å skrive om dette siden jeg hadde så store forventninger til en av norges nasjonalhelter. Å jeg satt også lenge i går å tenkte at jeg skulle sende kokken en mail der jeg forteller om min opplevelse..... Men jeg vet ikke om det er min plikt til å gjøre det. Ei heller om jeg ønsker det.

9fthmq.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann
Tilbake til det som gjør oss gla´!
15gbi9k.jpg

Badia A Passignano Chianti Classico Riserva Grand Selezione 2010
Mørk og intens rubinrød farge. Stor duft av fruktige aromaer på nesen med hint av lakris, modne bjørnebær og kirsebær. Er fyldig med god syre som passer den fruktige smaken godt. Flott ettersmak.
 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann
Så til osten. Det ble servert to italienske oster på en hvit tallerken. Pecorino og La Tur. En hard og en bløt. Mere spennende var ikke det. Men desto de to vinene som vi hadde ventet på.

Tignanello 2012. De fleste som drikker vin vet hva dette er. Å den er så lekker!
Den andre er en ny vin for oss begge. Guado Al Tasso Bolgheri Superior 2012.

Tignanello er en av mine absolutt favoritter. Fungerer like fint til et avansert måltid, som et måltid med pizza eller bare nytes alene i et stort riedel-glass.
Den har kraftig eikeduft og smak, men er nyansert. Den har duft med innslag av mørke kirsebær, plomme, urter og lær. Den har en fin og konsentrert smak med tydlig preg av mørke bær, lakris og eik. Lang tørr ettersmak.

Guado er en ny vin for oss. Så det var spennende å sammenligne denne med en kjent vin som Tignanello. De er begge veldig aromatiske og kraftige på nesen. Men det som skiller denne ut fra Tignanello er at den er søtere krydret. Guado er også rikere på fruktighet og har en lettere/eller mer balansert mellom frukt, syre og fat. Ettersmaken er lang. Men ikke så tørr som Tignanello. Denne må prøves igjen når man ikke har vært igjennom 8 andre viner i forkant :cool:

eiqnt.jpg
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann
Helt til slutt ble det servert Espresso og Tignanello Grappa.
Espressoen var også en stor nedtur. Snakker kapselnespresso, i et egnet Ridel for Nespresso-glass.
2rqdb9d.jpg


Grappaen kan jeg ikke si noe på. Jeg er ikke noen grappakjenner, eller grappaliker. Så den duftet som grappa, og smakte som grappa. Beklager. Men her kommer min kunnskap om grappa til kort.
 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann