Sea-Dweller-tråden

Min Sea-Dweller:




Den er fra 2007. Hverken tritium eller lug-holes. Men det er slik jeg liker det:) Liker tanken på at det er en av de siste produserte årgangene. For meg er det også en verdi at den opprinnelig er norskkjøpt (Lervik). Den er komplett, og SD er jo en av Rolexene med masse "ekstrautstyr", så ekstra viktig at dette er på plass. Jeg servet den nå i vinter (2015) hos Bjerke. Uten polering!

Ift min 14060m og 116610LV legger den seg pent midt imellom. Dato og SEL ift 14060m-en (himmel og hav og skranglete sistnevntes lenke er!). Gammel og deilig kasse, timemarkører, visere og bezel ift 116610LV-en (ikke superfan av alt det nye maxi).

Jeg har et frustrerende ambivalent forhold til klokka. SD har det lille ekstra med sin ekstra vanntetthet i en normal kassestørrelse. Og dato! En Rolex for kjennere. 14060/116610 ser jeg i hopetall, men veldig sjeldent jeg ser SD. Den bærer aldeles nydelig, god tilstedeværelse uten at den er tung og iveien (som moderne Rolexer ofte er, inkludert 116610). Skulle jeg hatt en klokke ville det vært denne eller en spiltter ny svart 216570. Hva er så det ambivalente? Jo, dette er faktisk den første jeg ville solgt fra samlingen om en skal ut... fordi den faller mellom 14060m og Hulken.

Konklusjon: ei flott klokke med masse grunner til å eie og bruke - digger den! :cool:
 
Redigert:
For meg er det motsatt. Hvis jeg skulle solgt min Panerai PAm 312 er Sea-Dweller det første jeg hadde kjøpt. Jeg var helt på nippet, men gikk for Panerai i denne omgang. Jeg hadde Submariner, Sea-Dweller og PAM 312 på bordet foran meg hos Bjerke, og jeg må si at Sea-Dwelleren var en klar favoritt. Men det ble PAM denne gangen.

Hvorfor ville du solgt din?



Den er fra 2007. Hverken tritium eller lug-holes. Men det er slik jeg liker det:) Liker tanken på at det er en av de siste produserte årgangene. For meg er det også en verdi at den opprinnelig er norskkjøpt (Lervik). Den er komplett, og SD er jo en av Rolexene med masse "ekstrautstyr", så ekstra viktig at dette er på plass. Jeg servet den nå i vinter (2015) hos Bjerke. Uten polering!

Ift min 14060m og 116610LV legger den seg pent midt imellom. Dato og SEL ift 14060m-en (himmel og hav og skranglete sistnevntes lenke er!). Gammel og deilig kasse, timemarkører, visere og bezel ift 116610LV-en (ikke superfan av alt det nye maxi).

Jeg har et frustrerende ambivalent forhold til klokka. SD har det lille ekstra med sin ekstra vanntetthet i en normal kassestørrelse. Og dato! En Rolex for kjennere. 14060/116610 ser jeg i hopetall, men veldig sjeldent jeg ser SD. Den bærer aldeles nydelig, god tilstedeværelse uten at den er tung og iveien (som moderne Rolexer ofte er, inkludert 116610). Skulle jeg hatt en klokke ville det vært denne eller en spiltter ny svart 216570. Hva er så det ambivalente? Jo, dette er faktisk den første jeg ville solgt fra samlingen om en skal ut...

Konklusjon: ei flott klokke med masse grunner til å eie og bruke - digger den! :cool:[/QUOTE]
 
Hadde min sd4000 i alt for kort tid. Burde blitt en keeper.

Har for øvrig også svært god erfaring med Lervik Ur.
 
Kjøpte min SD4C hos Lervik Ur og er, som nevnt i en annen tråd, helt strålende fornøyd med både service og uret! Livsfarlig å si, men denne kan fort bli en livslang keeper..

6.jpg
 
Hei!

Selv om 5513 med sitt plexiglass og 14060 med sin enkelhet og rene uttrykk ofte gjør meg litt usikker, fremstår Sea Dweller som det opplagte valget når jeg i løpet av et år eller to skal kjøpe en Rolex. (Hvem skulle trodd...)

Jeg har vært i butikken og sett på 116600, den sitter som et skudd og dette må jo være en av verdens beste klokker uansett kategori, og eneste ankepunktet er at den koster det den koster (og ikke har plexiglass). Noen prinsipper jeg ønsker å følge nå som jeg har havnet på dette kjøret er at jeg skal kjøpe den riktige klokken første gangen. For å ikke tape penger på dette så jeg sparer til jeg har mer enn nok penger og lover meg selv at jeg ikke skal flippe (sikkert en nybegynnerfeil å si dette)

Så hva med disse forgjengerne!? Jeg kan søke på nett, så det første spørsmålet mitt er hva er et riktig prisintervall i Norge for en 16600 eller en 16660 nu for tiden ettersom de sjelden omsettes? Disse starter på litt over 5000 € i min nåvernde del av verden og kan gi meg en SD for mindre!

Spørsmål nummer to er hvordan jeg skal overtale meg selv til å kline til med en 1665 for mer enn hva en ny SD4k koster???
Ikke et konkret kjøpemål, men et eksempel:
https://www.chrono24.be/rolex/sea-dweller-1665-with-service-papers-full-steel--id3672403.htm

Plexi er den første store kjærligheten i klokkeverden, noe min Speedmaster, vintage Seamaster og Vostok(!) forteller meg daglig... Går det an å bruke en 1665 som en daily beater i 2015 hvis man frykter at taket skal begynne å lekke eller er dette kun et samlerprosjekt? Økonomisk sett er jeg inne i en midlertidig oppsving, men vil være ganske gjennomsnittlig om ikke lenge, så økonomi er en viktig faktor!

Vanskelig dette, all slags innspill mottas med takk! Spesielt hvis du er flink til å lese mellom linjene og skjønner hva jeg egentlig lurer på??

Målet er at sønnene mine skal slåss om klokkene mine!