Vært innom en del merker opp gjennom årene, og selv på store annerkjente merker som Rolex, Omega, Panerai, JLC, IWC, Zenith osv, så har jeg både selv opplevd og sett og hørt om andre, som har hatt klare kvalitetskontroll issues med nye klokker rett fra fabrikk/butikk.
I disse tilfellene er det jo kjøpslov etc osv osv, men tanken min her var mer å lufte disse utfordringene/se andre erfaringer for å se om det er mulige tendenser hos enkelte merker.
Saken er jo og at selv om man er sikret av kjøpslov, så tar i beste fall slikt latterlig lang tid, og på ingen måte smertefritt for kunden. Produsentene (og til dels og industrien i sin helhet, inklusive forhandlere) kan mildt sagt sies å ha forbedringspotensiale når det kommer til hvordan problemer løses, og ikke minst hvordan kunder behandles. Det er vel få andre områder innen handelsstanden hvor man hører om fler skrekkeksempler enn her (muligens innen bruktbil bransjen, men de to burde strengt tatt ikke være sammenlignbare ...)
Så, etter hvert som jeg har jobbet meg gjennom en del high end merker, sitter jeg igjen med følelsen av at QC`en hos de store, ikke er nevneverdig bedre enn hos andre mindre og langt billigere merker. Ting er montert for hånd, og det selges inn med bla særlig "høyeste grad av kvalitetskontroll" før noe som helts forlater fabrikken.
Ja, selvsagt vil det alltid kunne skje menneskelige feil, det er jo akkurat derfor man skal ha en slik QC så ikke kunden skal måtte sitte å irritere seg over deler av panneluggen til en eller annen urmaker i Jura fjellene i sveits som ligger å smiler til en på skiven.
Sitter feks med en Daytona på armen her, hvor sub sec viseren kl 6 ikke er polert helt ut til tuppen. Ikke noe annet enn irriterende, og heller ikke noe jeg la merke til før det var gått litt tid. Men ikke noe man burde kunne forvente på en såppas kostbar klokke.
På ingen måte et ønske å "oute" noen som helst merker her, men når de har slike utfordringer både rundt QC og ikke minst kundebehandling i flere ledd, ja da ser jeg det heller ikke som SÅ problematisk å mene noe om det.
Min erfaringer så langt er (selvsagt høyst subjektive og ikke akkurat statistisk signifikans eller høy validitet her
) at merker som Jaeger LeCoultre, Glashutte Original og Zenith kan virke som tar kvalitetskontrollen sin mer seriøst enn feks Rolex og Omega (har sikkert noe med produksjonsvolumet å gjøre og selvsagt)
Nå er jo dette forumet overtungt med særlig Rolex, så derfor vil det selvsagt oppdages mer utfordringer med QC rent ut fra volum på klokker enn andre mer "sjeldne" merker som JLC, Glashutte, Zenith osv.
Selv tror jeg at jeg skal en nærmere titt på div modeller fra Glashutte Original mtp neste kjøpt (dvs post restskatt) Da jeg synes man rett og slett får MYE for pengene der.
I disse tilfellene er det jo kjøpslov etc osv osv, men tanken min her var mer å lufte disse utfordringene/se andre erfaringer for å se om det er mulige tendenser hos enkelte merker.
Saken er jo og at selv om man er sikret av kjøpslov, så tar i beste fall slikt latterlig lang tid, og på ingen måte smertefritt for kunden. Produsentene (og til dels og industrien i sin helhet, inklusive forhandlere) kan mildt sagt sies å ha forbedringspotensiale når det kommer til hvordan problemer løses, og ikke minst hvordan kunder behandles. Det er vel få andre områder innen handelsstanden hvor man hører om fler skrekkeksempler enn her (muligens innen bruktbil bransjen, men de to burde strengt tatt ikke være sammenlignbare ...)
Så, etter hvert som jeg har jobbet meg gjennom en del high end merker, sitter jeg igjen med følelsen av at QC`en hos de store, ikke er nevneverdig bedre enn hos andre mindre og langt billigere merker. Ting er montert for hånd, og det selges inn med bla særlig "høyeste grad av kvalitetskontroll" før noe som helts forlater fabrikken.
Ja, selvsagt vil det alltid kunne skje menneskelige feil, det er jo akkurat derfor man skal ha en slik QC så ikke kunden skal måtte sitte å irritere seg over deler av panneluggen til en eller annen urmaker i Jura fjellene i sveits som ligger å smiler til en på skiven.
Sitter feks med en Daytona på armen her, hvor sub sec viseren kl 6 ikke er polert helt ut til tuppen. Ikke noe annet enn irriterende, og heller ikke noe jeg la merke til før det var gått litt tid. Men ikke noe man burde kunne forvente på en såppas kostbar klokke.
På ingen måte et ønske å "oute" noen som helst merker her, men når de har slike utfordringer både rundt QC og ikke minst kundebehandling i flere ledd, ja da ser jeg det heller ikke som SÅ problematisk å mene noe om det.
Min erfaringer så langt er (selvsagt høyst subjektive og ikke akkurat statistisk signifikans eller høy validitet her
Nå er jo dette forumet overtungt med særlig Rolex, så derfor vil det selvsagt oppdages mer utfordringer med QC rent ut fra volum på klokker enn andre mer "sjeldne" merker som JLC, Glashutte, Zenith osv.
Selv tror jeg at jeg skal en nærmere titt på div modeller fra Glashutte Original mtp neste kjøpt (dvs post restskatt) Da jeg synes man rett og slett får MYE for pengene der.
Redigert: