Ulykker/skader med deres klokker?

Har en gang opplevd at en hovedfjær bare ryker, dette var uten at klokken var trukket for mye opp eller noen form for slag/fall. Den særeste ulykken jeg har blitt utsatt for i alle fall :p

Du mener den "balance spring"... Ja den kan ryke.
Omega og en del andre har "free balance spring" nå. De tåler mer enn disse som er knyttet på begge ender...Så de sier.

"The Co-Axial escapement and the free sprung-balance
The OMEGA Co-Axial escapement is used in conjunction with a free sprung-balance. The timepiece’s rate can be adjusted by modifying the moment of inertia of the balance wheel instead of changing the active length of the hairspring via the index. This adjustment is made with gold micro screws embedded in the circular balance wheel. This construction with the Co-Axial escapement and the free sprung-balance improves shock resistance and avoids disturbances."

http://www.omegawatches.com/press/press-kit-text/1678

Nei, her mener jeg faktisk hovedfjær (mainspring) @Hammerfjord . Kan se hvordan en balanse raskere kan gå i stykker, men i dette tilfelle var det nok hovedfjæren som røk. Fikk desverre ikke en god forklaring på hvorfor under servicen, men som urmakeren sa kunne også slikt forekomme :)

Du mener den "balance spring"... Ja den kan ryke.
Omega og en del andre har "free balance spring" nå. De tåler mer enn disse som er knyttet på begge ender...Så de sier.

"The Co-Axial escapement and the free sprung-balance
The OMEGA Co-Axial escapement is used in conjunction with a free sprung-balance. The timepiece’s rate can be adjusted by modifying the moment of inertia of the balance wheel instead of changing the active length of the hairspring via the index. This adjustment is made with gold micro screws embedded in the circular balance wheel. This construction with the Co-Axial escapement and the free sprung-balance improves shock resistance and avoids disturbances."

http://www.omegawatches.com/press/press-kit-text/1678

Redigert av en moderator:
Han snakket om hovedfjær... Fjær eller spiral? Ja, fjær og spiral kan ryke.
De er nok de svakeste deler i et urverk ikke sant? Men spiraler er vanligvis mer utsatt fordi de er tynnere.

Sorry, dårlig formulert. Tenkte selvfølgelig på hovedfjæren ja. Er ikke utypisk at en slik kan ryke og klokken fremdeles gå en stund faktisk(med redusert gangreserve selvfølgelig). Derfor kan skaden ha forekommet ved en tidligere anledning og derfor være vanskelig å påpeke når skaden skjedde nøyaktig.

Nei, her mener jeg faktisk hovedfjær (mainspring) @Hammerfjord . Kan se hvordan en balanse raskere kan gå i stykker, men i dette tilfelle var det nok hovedfjæren som røk. Fikk desverre ikke en god forklaring på hvorfor under servicen, men som urmakeren sa kunne også slikt forekomme :)

Mainspring...Ok: "Opptrekkings fjær"... Ja ok: Fikk den ikke gjennom der...
De er trekt ut og sammen hver gang klokken opptrekkes...Mye stress der egentlig.
Det er klokken sin gang-reserve.

Redigert av en moderator:
Fikk nettopp en tlf fra Protid nå ang min Inox som er inne for reparasjon av bezelen.
De kunne dessverre ikke gjøre noe med skaden. Jaja, da "sparte" jeg de pengene... Så da får jeg bare tolerere skaden, og bli vant med det. Slenger ut et bilde når jeg har hentet den i morgen.

Fikk nettopp en tlf fra Protid nå ang min Inox som er inne for reparasjon av bezelen.
De kunne dessverre ikke gjøre noe med skaden. Jaja, da "sparte" jeg de pengene... Så da får jeg bare tolerere skaden, og bli vant med det. Slenger ut et bilde når jeg har hentet den i morgen.

Det burde gå ann å bytte bezelen siden det er en adskilt del av kassen:confused:

Det burde gå ann å bytte bezelen siden det er en adskilt del av kassen:confused:

Joda, det går nok an. Men vet ikke om jeg vil bruke flere tusen på en klokke som i utgangspunktet koster 5000,- og er ment for røff bruk. Jeg slipper nå å være "redd" for flere skader om jeg skulle dulte borti noe. Den blir uansett en keeper som vil få et røft liv (som den absolutt bør tåle).

Joda, det går nok an. Men vet ikke om jeg vil bruke flere tusen på en klokke som i utgangspunktet koster 5000,- og er ment for røff bruk. Jeg slipper nå å være "redd" for flere skader om jeg skulle dulte borti noe. Den blir uansett en keeper som vil få et røft liv (som den absolutt bør tåle).

Ja...De kunne undersøke om kostnadene på bezelbytting... Hadde vært godt å vite uansett.
Kan ikke bli så dyrt med en så "enkelte" bezel.

Kom over denne på nett tidligere i dag. Det er ikke min klokke, men jeg tar sjansen på å legge den inn her likevel:

attachment.php

Redigert:
Det er jo desverre kjent at carbon / keramikk er knallhardt men det tåler ikke mye hard påvirkning for å knekke, riper er en ting- slag er noe helt annet.
Tom