- Medlem
- 10. sep. 2009
Til gode er riktig, @Rød.
Det minner meg om en annen feil som «alle» gjør, ironisk nok også særskrivingssynderne: De skriver idag, igår, imorgen. Men det riktige er i dag, i går, i morgen.
For ikke å glemme iTelefon
Skille
Jeg er nok over snittet interessert i språk og har en lei uvane av å rette alle språklige feil i en samtale. Foreløpig heldigvis mest inni eget hode. Jeg innbiller vel meg selv at denne stumme korrigeringen gjør meg immun mot å gjøre samme feilen selv. Så langt tror jeg strategien fungerer, men den gjør det utfordrende å være gift inn i en familie fra Østfold. Jeg synes generelt godt om Østfoldinger og min svigerfamilie spesielt, men det er ganske treffende som en venn en gang sa: "Østfoldsk er ikke en dialekt. Det er vanlig østlandsk med feil grammatikk". (Nå skylder riktignok alle ivrige brukere av feil språk på dialekt, men f.eks. ikke å skille mellom "da" og "når" kan neppe være noe fellestrekk for alle landets dialekter)
I mengden av morsomme språkopplevelser man kan ha i Østfold bidrar spesielt det at de ikke skiller mellom "bør ikke" og "behøver ikke" til stor underholdning. Min teori er at begge uttrykkene (behøver ikke og bør ikke) ofte uttales "bøkke", men når de skal fine seg for en framandkar som meg, går de tilbake til "bør ikke" uten å tenke på om de mener bør eller behøver.
En velrennomert urmaker i Sarpsborg klarte en gang å gi meg følgende anbefaling: "Du bør gi klokken din service, men du bør ikke!" Det forfjamsede ansiktsuttrykket hans røpte at han nok mistenkte at noe var feil med den setningen.
Redigert av en moderator: