Prisnivå brukte klokker

Her kan man undre så mye man vil, men marked er marked.
Vil noen betale 3/4 av nypris på en brukt Helson så er det markedspris.
En brukt klokke trenger ikke på noen måte være redusert i kvalitet mot en ny hvis den er pent brukt og hvis alternativet er å bestille fra det store utland og vente opp mot en måned på å få den så kan det også tale for at heller kjøpe brukt i .no til høy pris

Jeg skulle til å skrive et langt innlegg, men mye dekkes med en +1 til dette og runes sitt innlegg.

Et problem er selvfølgelig at man i denne prisklassen har større sjanse for å møte en uerfaren kjøper som ikke nødvendigvis gjør sin hjemmelekse med tanke på prisnivå. Og spekulasjon i så måte møter liten forståelse her inne, for eksempel å oppgi "villedende pris" i annonsen sin. Tilsvarende er det ikke populært å plukke opp en klokke på K&S billig (gjerne etter heftig pruting) for så å legge den ut dyrere rett etterpå.

Men det er ikke selgers ansvar å gjenspeile og underby med 25% den prisen som til enhver tid er lavest på det store internett, og ta høyde for at klokken _kan_ fås tak i uten moms når han selv faktisk har momset inn.

Mine to kroner.

Men det er ikke selgers ansvar å gjenspeile og underby med 25% den prisen som til enhver tid er lavest på det store internett, og ta høyde for at klokken _kan_ fås tak i uten moms når han selv faktisk har momset inn.

Mine to kroner.

Dette. Jeg gidder ikke å ta et tap på 50% fordi jeg ikke har smuglet inn en klokke. Det blir liksom litt vel tullete.

De fleste klokkene jeg har kjøpt på nettet f.eks fra creationwatches er sendt som gave (uten at jeg har bedt om det) og jeg har dermed sluppet unna moms. Jeg tenker at det i slike tilfeller er selger som gjør noe straffbart og ikke jeg. Hva tenker andre her inne om dette? Er det noen som vet hvordan jeg skulle gått frem om jeg skulle betalt moms for disse?
Du sjør selvfølgelig ikke noe straffbart så lenge du ikke har bedt selger skrive ned verdien. Jeg tror faktisk heller ikke det er stilt noen krav til at kjøper ved feil skal melde fra i ettertid. Forøvrig er min erfaring at pakker har svært stor sjanse for å bli stoppet om de er merket med gave, men sendt fra en bedrift. Jeg har gjort det til en vane å be selger om å IKKE merke som gave om jeg bestiller gjenstander som er såpass store at de sendes i esker, fordi tollen hiver seg over dem. Og om det ikke er sporing så jeg kan se hva som skjer på nett, må jeg vente til jeg får brev i posten før jeg kan sende inn dokumentasjon på verdien. Sånt tar for lang tid.

Jeg synes ihvertfall det er helt kurant å spørre selger om han faktisk har betalt moms eller ikke, og om han fortsatt har kvitteringen for dette.

Utover det så synes jeg stort sett de rimeligste klokkene - Orient Mako, SKX007/9 etc selges til forbuftige priser her inne, mtp stand. For meg er dette klokker det er uaktuelt å kjøpe i noe annet enn tilnærmet ny stand, men det sparte jeg f.eks. 300kr på å gjøre når det gjaldt skx007 - uten at momsen er regnet med en gang. Den var brukt to ganger.

Det kan hende det er mer av overprising i mellomklassen - Seikoen noen kom med som eksempel var jo helt klart ikke riktig priset. Men i utgangspunktet er jeg ikke så interessert i klokker som ligger mellom 1500kr og 10 000kr, og kan ikke si jeg har lagt merke til noe særlig overprising hvekren ove reller under den prisgrensen. Det har vært noen som etter min mening er lagt ut til en i overkant optimistisk pris (f.eks. en nylig fra Bernhardt watches), men ikke noen grov overprising. Men hadde selvfølgelig gjort noen kjappe nettsøk før jeg sendte PM og sa jeg ville ha en konkret klokke. Jeg prissjekker jo ikke alle annonsene jeg leser. :p

Du sjør selvfølgelig ikke noe straffbart så lenge du ikke har bedt selger skrive ned verdien. Jeg tror faktisk heller ikke det er stilt noen krav til at kjøper ved feil skal melde fra i ettertid. Forøvrig er min erfaring at pakker har svært stor sjanse for å bli stoppet om de er merket med gave, men sendt fra en bedrift. Jeg har gjort det til en vane å be selger om å IKKE merke som gave om jeg bestiller gjenstander som er såpass store at de sendes i esker, fordi tollen hiver seg over dem. Og om det ikke er sporing så jeg kan se hva som skjer på nett, må jeg vente til jeg får brev i posten før jeg kan sende inn dokumentasjon på verdien. Sånt tar for lang tid.

Jeg synes ihvertfall det er helt kurant å spørre selger om han faktisk har betalt moms eller ikke, og om han fortsatt har kvitteringen for dette.

Utover det så synes jeg stort sett de rimeligste klokkene - Orient Mako, SKX007/9 etc selges til forbuftige priser her inne, mtp stand. For meg er dette klokker det er uaktuelt å kjøpe i noe annet enn tilnærmet ny stand, men det sparte jeg f.eks. 300kr på å gjøre når det gjaldt skx007 - uten at momsen er regnet med en gang. Den var brukt to ganger.

Det kan hende det er mer av overprising i mellomklassen - Seikoen noen kom med som eksempel var jo helt klart ikke riktig priset. Men i utgangspunktet er jeg ikke så interessert i klokker som ligger mellom 1500kr og 10 000kr, og kan ikke si jeg har lagt merke til noe særlig overprising hvekren ove reller under den prisgrensen. Det har vært noen som etter min mening er lagt ut til en i overkant optimistisk pris (f.eks. en nylig fra Bernhardt watches), men ikke noen grov overprising. Men hadde selvfølgelig gjort noen kjappe nettsøk før jeg sendte PM og sa jeg ville ha en konkret klokke. Jeg prissjekker jo ikke alle annonsene jeg leser. :p

Jeg må nok korrigere deg. Kjøper er selv ansvarlig for å betale mva/toll uansett om selger har merket pakken som gave. Om man blir tatt er en helt annen sak.

Jeg må nok korrigere deg. Kjøper er selv ansvarlig for å betale mva/toll uansett om selger har merket pakken som gave. Om man blir tatt er en helt annen sak.

Jeg har av div årsaker prøvd å betale mva på pakker som har sklidd gjennom før, ikke klokker men uansett, og har da blitt avvist av tollen med beskjed om at denne pakken allerede er ferdig behandlet i tollen.

Sikkert ikke slik det skal være men... Kanskje rutinene er skjerpet. Er noen år siden dette nå.

Siden du korrigerer meg og dermed tydeligvis mener du er sikker, synes jeg du burde vise til den relevante rettskilden som slår fast dette ansvaret.

Siden du korrigerer meg og dermed tydeligvis mener du er sikker, synes jeg du burde vise til den relevante rettskilden som slår fast dette ansvaret.

Sitat toll.no; "..du er selv ansvarlig for å følge reglene" ( når det gjelder fortolling )

Aha, så du aner ikke, med andre ord, siden du ikke finner noe relevant i disse reglene?

Sitat fra tolloven:

"§ 16-2.Ulovlig vareførsel
(1) Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler straffes den som i strid med bestemmelser gitt i eller med hjemmel i denne lov, innfører eller utfører en vare utenom tollmyndighetenes kontroll, eller som disponerer over en vare i strid med noen bestemmelse gitt i eller med hjemmel i denne lov."

Aha, så du aner ikke, med andre ord, siden du ikke finner noe relevant i disse reglene?

Fra toll.no (Gaver - Tollvesenet)
"Gavesendinger du må betale for
Tollvesenet krever merverdiavgift for gaven hvis den:

har en verdi på 1000 kroner eller høyere
sendes fra en person bosatt i Norge, som oppholder seg midlertidig i utlandet
er kjøpt av en privatperson i utlandet, men sendes fra for eksempel forretningen der varen er kjøpt
er gitt til bruk i næringsvirksomhet, for eksempel for gratisutdeling til bedriftens kunder
er betalt helt eller delvis. Eksempel på dette kan være vervepremier du mottar fra firma i utlandet."

Så jeg tror som noen av de andre her at du nok er ansvarlig for betaling av moms, selv om den er merket som en vare fra nettsiden du har handlet på.

Sitat fra tolloven:
(1) Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler straffes den som i strid med bestemmelser gitt i eller med hjemmel i denne lov, innfører eller utfører en vare utenom tollmyndighetenes kontroll, eller som disponerer over en vare i strid med noen bestemmelse gitt i eller med hjemmel i denne lov."
Ja, og hvordan kommer den til anvendelse på mottaker? Det er ingen tvil om mottaker er tollskyldner, men det er klart at mottakker ikke er ansvarlig for feil ved innførsel av vare som avsender på eget initiativ har merket med feil verdi, og det er ikke umiddelbart klart for meg at mottak av feil deklarert vare er disponering i strid med tolloven. Sistnevnte ser ut til å sikte til de forholdene der en ufortollet vare håndteres i strid med betemmelsene i loven når de gjelder transit, kontroll, lossing, tollager mv. Jeg utelukker ikke at tolloven pålegger motaker en plikt til å melde inn feildeklarert vare, det er ikke akkurat mitt fagfelt, men det er ingen som har kommet med noe som tilsier at det eksisterer et slikt ansvar så langt.

@Pippen: Det du har sitert er en forklaring av hvor grensene for fortolling/merverdiavgift går, og finnes hverken interessante eller relevante. :p I tillegg er den ikke i nærheten av å plassere ansvar for innrapportering hos noen., den nevner faktisk ikke ansvar over hodet...

Redigert av en moderator:
Ja, og hvordan kommer den til anvendelse på mottaker? Det er ingen tvil om mottaker er tollskyldner, men det er klart at mottakker ikke er ansvarlig for feil ved innførsel av vare som avsender på eget initiativ har merket med feil verdi, og det er ikke umiddelbart klart for meg at mottak av feil deklarert vare er disponering i strid med tolloven. Sistnevnte ser ut til å sikte til de forholdene der en ufortollet vare håndteres i strid med betemmelsene i loven når de gjelder transit, kontroll, lossing, tollager mv. Jeg utelukker ikke at tolloven pålegger motaker en plikt til å melde inn feildeklarert vare, det er ikke akkurat mitt fagfelt, men det er ingen som har kommet med noe som tilsier at det eksisterer et slikt ansvar så langt.

@Pippen: Det du har sitert er en forklaring av hvor grensene for fortolling/merverdiavgift går, og finnes hverken interessante eller relevante. :p I tillegg er den ikke i nærheten av å plassere ansvar for innrapportering hos noen., den nevner faktisk ikke ansvar over hodet...

@gert Da er jeg litt usikker på hva du er ute etter her? Er du ute etter å vite om man gjør noe straffbart om man mottar en vare som er deklarert som gave, men som egentlig er momspliktig? Dvs, om man kan straffes for noe avsender gjør? Eller er du ute etter om man har et ansvar om å melde inn dette til tollmyndighetene?
Jeg regner vel med at det som med så mye annet at man har plikt å melde det inn hvis man oppdager feil, men man straffes da ikke for at avsender har deklarert feil. Men melder man det ikke inn har man unndratt moms, ettersom det er mottakers ansvar å betale dette.

Redigert av en moderator:
Sitat fra tolloven:

Loven er relevant når staten kan følge den opp fullstendig: Eller, står det på papiret og blir aldri tatt i praksis.
Alle vet at i dagens dag i lille Norge fins det ikke nok fengselplasser for folk som har voldtatt og plyndret.
For en vits!
Mange av disse venter hjem for gjennomførelse av "sin straff": Og ett avsnitt sånn skulle bli relevant på en stakkars klokke? Jeg ler...
Ett eksempel:
Der jeg har vokst opp(Paris/Frankrike) er det ikke starfbart å bli i bessitelse av 2 gram hasj siden det er beskrevet som "personlig forbruk" og ikke antatt som "videre salgings virksomhet".
Da blir det ingen rettsak eller arrestasjon.
Hvorfor? Fordi hasjen kommer i så stor mengder i landet at myndighetene har ikke tid eller ressurser å bruke på en små bruker.
Det er de stor traffikanter eller selger, mydigheter er etter: Hvem bryr seg om fyren som røyker sitt en gang om dagen???
Men ikke i Norge: Siden dette virksomhet er ikke så stor.
Men bare vent.... Da blir det som i USA og noen stater som gjør det lovlig...Mer og mer...Fordi da er det lettere å kontrolere.
Hva skjer hvis ALLE røyker hasj i gatene? Ja, vel, blir det plutselig lovlig fordi helle populasjon kan ikke sitte inn ikke sant?
Resumert som: Staten kan bare forby det som er kontrolbart eller straffbart på enn eller annen vis måte.
Mange lover tilhører fortiden: De står der på lovboken, skrevet ned. Men egentlig, ingen dommer skal sette dem i tråd.
Akkurat som disse tvangsmulter gjennomførbart av kongen i Norge hvis man nekter å svare til spørundersøkelser: En andre gammel vits for å skremme små barn...
Det bare handler om å leve i virkelighet og slutter å tror på alt som er skrevet ned for å fore statens skattekassen.
Man kan motta en litten billig Seiko som kostet 300kr men ble deklaret 100kr av selgeren uten å frykte fengselstraff hvis naboen tyster det...
Er det i praksis ulovlig? Ja, egentlig. Er det i praksis straffbart med rettsak og fengsel? Dere finner sikkert svaren nå.

Jeg har av div årsaker prøvd å betale mva på pakker som har sklidd gjennom før, ikke klokker men uansett, og har da blitt avvist av tollen med beskjed om at denne pakken allerede er ferdig behandlet i tollen.

Sikkert ikke slik det skal være men... Kanskje rutinene er skjerpet. Er noen år siden dette nå.

Jeg har gått igjennom den prosessen. Og hverken du eller saksbehandleren hos speditøren er spesielt interessert i det :)