Vinterjakke

Hei!

Slenger meg på denne tråden og håper på noen tips!

Ruslet litt rundt på det lokale kjøpesenteret og så at Intersport hadde 25% på alt i dag og i morgen, så tenkte å se om jeg fant noe bra vinterjakke. Har ikke det fra før siden jeg oftest er såpass varmblodig at en vanlig høstjakke duger mesteparten av vinterhalvåret, men tenkte jeg kunne jo ha en til de aller kaldeste dagene også :)

Fant et par stykker som var aktuelle kandidater; først ut er Peak Performance Klondyke Parka:
Peak Performance Klondyke Parka Herre

Denne var diiiiger! Jeg er relativt kraftig bygget og har alltid måtte kjøpe large eller xl. Nå prøvde jeg først medium, men den var "posete" i mageregionen, men passe over kassa....var såvidt jeg kunne se ingen mulighet til å stramme inn i livet heller. Prøvde så SMALL - har ALDRI kjøpt noe i small før, så dette var en ny opplevelse :) Denne var mye tightere og finere på synes jeg. Noe stram over skuldrene når jeg løftet armene opp og frem - omtrent som alle dressjakker jeg har prøvd, og endel skjorter. Skal det være slik??

Fant også en boblejakke fra Berghaus som jeg likte;
https://www.google.no/url?sa=i&rct=...1LX2L0aa2OAVHA0RNi467png&ust=1382819981278298

Denne var myyyye lettere, veide omtrent ingenting og var utrolig behagelig å ha på. Den var også ikke så tykk at jeg følte meg som en diger boble med den :) Størrelse medium satt greit.

Så nå lurer jeg på hva dere moteløver mener om disse to...skal jeg velge den behagelige men kanskje noe mindre kule, eller den litt mer klassiske parkasen fra Peak? Prisen på de to er 2800 vs 4000 hvor Peak er dyrest. Men med 25% rabatt blir ikke forskjellen mer enn 900 kr i alle fall og det bryr meg fint lite :)

Eller bør jeg se på noe helt annet i stedet? Likte f eks den Patagonia som Entropy linket til tidligere her....finnes den i noen fysiske butikker slik at jeg kan prøve den?


Takker for alle innspill!
 
Kjøp Nobis. Ja, den koster en del kroner, men det er ingen jakker på markedet som er i nærheten.
 
@ChristianE Hvis Berghaus passer til dine formål er kvaliteten på denne langt høyere enn "Walkabout Karl Johan" på flere nevnte andre dyre produkter. Skal du ofre klokkekonto og sette pengene i vinterbekledning kommer Berghaus høyt opp på listen.
Tom
 
Redigert av en moderator:
Skal ikke si noe om hvilken som er finest. Men, pass på at den er stor nok. Er en vinterjakke det minste trang, så blir det kaldt. Det må være et luftlag innvendig. Husk at du kanskje skal ha genser innenfor. Har en M. works fat boy som er hakket for liten, kan ikke ha annet enn skjorte innenfor. Veldig upraktisk når hele poenget er å være varm.
 
@ChristianE Hvis Berghaus passer til dine formål er kvaliteten på denne langt høyere enn "Walkabout Karl Johan" på flere nevnte andre dyre produkter. Skal du ofre klokkekonto og sette pengene i vinterbekledning kommer Berghaus høyt opp på listen.
Tom


@Tom Henriksen; takk for bra innspill! Jeg har ikke mye peiling på vinterjakker nettopp fordi jeg aldri har hatt så mye behov for slikt - kjenner best til Forsvarets vinterbekledning egentlig :)

Jeg kjente en gang en kar som sverget til friluftsliv og syke overnattinger midt på vinteren under åpen himmel og greier, og mener han også sverget til Berghaus så det var derfor jeg tenkte den kanskje var et bra alternativ...men jeg vet egentlig ikke noe om den.

Da jeg prøvde dem på var som nevnt Berghaus'en mest behagelig på, og om den i tillegg (objektivt sett selvsagt) er bedre kvalitet så ligger jo den godt an i vurderingen.

Likvel må jeg vel innrømme at forfengeligheten kanskje spiller en rolle, og sånn sett er kanskje "Walkabout Karl Johan" et bedre valg på det området?
 
Redigert av en moderator:
Skal ikke si noe om hvilken som er finest. Men, pass på at den er stor nok. Er en vinterjakke det minste trang, så blir det kaldt. Det må være et luftlag innvendig. Husk at du kanskje skal ha genser innenfor. Har en M. works fat boy som er hakket for liten, kan ikke ha annet enn skjorte innenfor. Veldig upraktisk når hele poenget er å være varm.

@MaKi;
godt poeng det med luftlag - det visste jeg jo egentlig fra før men greit å bli minnet på det. Den jakka jeg prøvde var jo forsåvidt romslig over det hele foruten skuldrene, men som du sier er det jo greit å ha plass til noe annet enn T-skjorte under - selv om det er stort sett det jeg går i året rundt...

Det betyr at jeg nok bør rykke opp til medium igjen om jeg skal ha denne jakka, til tross for at jeg følte den ble noe baggy i maveregionen.
 
Redigert av en moderator:
Jeg har hatt noen jakker opp igjenom årene som er ekstremt varme, men som ikke ser ut i måneskinn - de har ikke blitt så mye brukt dessverre.

Kjøpte denne for perioden nå og når det ikke er iskaldt i vinter:

MWX0553OL51L | Waxed Jackets | Mens | All Collections | EU Barbour

MWX0553OL51-Front-446Wx422H
 
@Tom Henriksen; takk for bra innspill! Jeg har ikke mye peiling på vinterjakker nettopp fordi jeg aldri har hatt så mye behov for slikt - kjenner best til Forsvarets vinterbekledning egentlig :)

Jeg kjente en gang en kar som sverget til friluftsliv og syke overnattinger midt på vinteren under åpen himmel og greier, og mener han også sverget til Berghaus så det var derfor jeg tenkte den kanskje var et bra alternativ...men jeg vet egentlig ikke noe om den.

Da jeg prøvde dem på var som nevnt Berghaus'en mest behagelig på, og om den i tillegg (objektivt sett selvsagt) er bedre kvalitet så ligger jo den godt an i vurderingen.

Likvel må jeg vel innrømme at forfengeligheten kanskje spiller en rolle, og sånn sett er kanskje "Walkabout Karl Johan" et bedre valg på det området?

Valget er ditt, du finner mange produkter som fungerer. Hvis du tenker hva som er "Best for bucks" vil jeg si Berghaus, Norrøna, Bergans, Rab, Arcterycx og noen egenproduserte produkter hos NFM, uansett hva du velger fra disse produsenter vil du nok ikke være "top notch på Karl Johan" valget er uansett ditt...mote eller funksjon.
Tom
 
Redigert av en moderator:
@ChristianE om du sjeldent har hatt behov for skikkelig vinterjakke vil jeg vel tenke litt annerledes.
Kjøp en god teknisk skalljakke, som også innfrir utseendemessig. Kjøp en tynn down jakke til å ha under skalljakken. Skalljakken må nødvendigvis være stor nok, men du får vel ingen bedre løsning totalt sett. En god skalljakke funker hele året, på havet og i fjellet. En god tynn boblejakke "liner" veier ingen ting, og er også fin å bruke alene når det ikke er for vårt.
 
Redigert av en moderator:
@Entropy;

ja det var litt pga dette jeg syntes den løsningen du linket til tidligere her i tråden virket som et smart konsept.

Snakket også med min kjære i går, og hun poengterte jo også det jeg kanskje lett glemmer - jeg fryser ekstremt sjeldent og har stort sett klart meg med tynne jakker og en genser under, så om jakken er supervarm og 10 av 10 poeng eller bare varm og 7 av 10 poeng, så er de sikkert bra nok sånn sett for meg i alle fall og man sånn sett kanskje heller vektlegge utseende slik at den faktisk blir brukt?
 
Redigert av en moderator:
Skal man ha en jakke som er varm, og som ser grei ut. Vil jeg absolutt anbefale Canada goose. Brukt den 1 vinter (på Lillehammer), og er veldig fornøyd;)
 
Fant endelig en ny vinterfrakk i går, tidsnok til julebord og jul og nyttår og hele suppa :D På Skabo, deres egen kolleksjon, italienske stoffer (denne i cashmere), sydd opp i Kina regner jeg med. Håper kvaliteten er som lovet :)

1425670_766791170004716_1657072183_n.jpg
 
Fikk til jul en Barbour vest til å feste på innsiden av min Barbour oil-skin jakke. Vips ble det fullverdig vinterjakke av den og!
 
Pen frakk @Anders. What's the damage? Er på utkikk etter en ny frakk selv!

6500,- Foreløpig godt fornøyd. Når jeg ser på bildet lurer jeg på om slagene er litt annerledes på min, men orker ikke gå ut i gangen og sjekke :mrgreen:
 
Redigert av en moderator: