Objektivt sett.

Jeg syntes det er verdt pengene for et ur, når jeg ser etter hva klokka er, uavhengig hvilken tid den viser - og blir oppriktig glad og oppmuntret av å se på den. Nærmest en mekanisk lykkepille!:D:D:D
Liker også godt å sovne med den behagelig tikkingen i øret :)

Markedsføringen til urprodusentene skaper hos meg en identitets lengsel, som gjør hele denne interessen uslitelig. Dermed leser jeg på nettsider og kjøper det meste av ur magasiner.

Jeg vil så gjerne være "super pappaen" som kjøper en Patek for å gi den videre til sønnen. Denne reklame filmen gir meg stor glede å se om og om igjen, men har jo ikke råd:(:
[video=youtube;OvlgwXX8wE8]http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=OvlgwXX8wE8[/video]

Her treffer du spikern rett på hodet @Entrophy!

Jeg etterlengter en god forklaring på hvordan jeg kan bruke svimlende summer på ur nesten ingen har hørt om en gang.

"det handler om følelser" holder ikke mål føler jeg :p hehe

Jeg tror nok det er vanskelig å komme utenom følelser med hobbyer hvis man kan kalle det for en hobby. Jeg sier alltid i "forsvar" når jeg blir konfrontert med summen denne hobbyen kan nå at "Det finnes mye annet her i verden man kunne kastet bort pengene på enn klokker. Det som er fint med ur er at det som regel alltid er en relativt god annenhåndsverdi selvom den er godt brukt. I motsetning til veldig mye annet." Har man råd til dyre klokker så hvorfor ikke. Jeg støtter @Crownguard med "whatever makes you happy." innenfor "rimelighetens" grenser så klart hvis man kan si det. :D

Men jeg skal innrømme at det har vært et øyeblikk eller to med litt mild kaldsvetting og dårlig søvn fordi man tenker på summene man betaler for denne flotte hobbyen. Et øyeblikk av "fornuft" om man vil, men den forsvinner som regel fort. :eek:

For meg handler det mye om følelse og investering.
Hvis jeg tar hele årsregnskapet mitt, og summerer opp alt det jeg bruker på ting som ikke er av varig verdi (forbruksvarer som klær eller andre ting man plutselig får lyst på), så er nok ikke forbruket mitt på klokker så veldig høyt sett i forhold.

Jeg er ateist og har problemer med å forstå hvorfor folk er religiøse sett i perspektiv på tidsalderen vi lever i, men jeg har ikke problem med å akseptere at folk er religiøse. Avhengig av grad av religiøsitet, kan vedkommende bruke både tid og ressurser på troen sin. Litt det samme som at jeg bruker tid og ressurser på mekaniske ur. Eller en hvilken som helst samler av ymse krimskrams. Jeg kan ikke alltid skjønne hvorfor enkelte bruker tid på ting som for meg er totalt uinteressant, og i den sammenheng skjønner jeg at folk ikke skjønner hvorfor jeg bruker så mye tid og penger på ur.

Men jeg aksepterer at folk er forskjellige og har forskjellige behov, og med det forventer jeg at folk har aksept for at jeg også har mine behov.

Jeg blir derimot ofte overrasket av at personer uten tilknytning til mekaniske ur, viser stor fascinasjon over mine ur! Og når de så neste gang treffer meg, ønsker de mer informasjon om hvor jeg kjøpte det og hva det kostet. De har med andre ord lyst på et selv! Mekaniske ur er med andre ord ganske lett å bli fascinert og interessert i.

My 2 cents

Jeg liker mekanikk klokker ofte for følelsen dem gir meg.
For eksempel kan jeg ikke bruke en klokke som jeg syns ser bra ut men som gir meg dårlig følelse eller mangler karakter/sjel etter min mening.
Mellom 2 modeller jeg vil like på utseenden: En som er lagt i zillionvis mengder i Sveits, en andre som var bare produsert til 100 stk. i Tyskland… Ville jeg velge den Tysk fordi den har mer sjel etter min mening: Uansett at den er av ukjent merke.
Ukjent eller kjent merke er ikke noe standspunkt for meg i et valg av klokke siden jeg kjøper ikke klokker for min nabo eller for at andre ser at jeg har den eller denn model: Erkjennelse eller status er noe jeg oppsøker ikke fra andre.
Spesielt ikke med en klokke.
Erkjennelse er en ting som gjør seg av seg selv: Ikke fordi mann oppsøker den, etter min mening.
Resumert: Det er ikke klokken som gjør mannen og jeg var mann før jeg brukt noen "tøffe" klokker.
Siden jeg kler meg ikke for å se rik eller "presentabelt" ut fordi min jobb krever det ikke, klokkens pris betyr ingenting in min etikett.
Men som klokke elsker, kan jeg ikke bruke en billig 80´talls kvarts Casio: Det går i mot min lidenskap.
Jeg har stor lidenskap for god microingeniøring og fin urverk: Det gjør at det som sitte inn i klokken er også viktig for meg.
Men mange modeller i min samling har den 2824-2 ETA, fordi jeg har prøvd det selv til sitt ytterst og vet at urverket er blant de sterkest som fins hvis "inkassering" er riktig gjort: Tett stål ring, støtdemping skive etc…
Den lange arving fra Eterna viser seg der. Lav pris gjort det enkelt for meg også…
Prisen for en 2824-2 og sin forgjenger ble avgjort lenge siden med stor produksjon: Da prisen og exklusivitet falt kraftig…
Jeg liker solide saker: Ikke fordi jeg skal utsette dem til dårlig behandlig men fordi jeg foretrekker ting som jeg kan stole på, uansett situasjonen som viser seg opp: Over tiden.
Speedmaster´n Pro. har min total respekt for det der: Historiemessig.
Om exklusivitets følelse: Faktum at min Sea-Hawk2Pro versjon er produsert siden 2005 og er bare i serienummeret #800 betyr mye for meg: Det er det jeg kaller "spesielt" og exklusivt.
Det også at G.Perregaux startet i 1791 og produsere fortsatt bare rundt 12000 klokker per år er noe jeg liker og setter stor pris på. Siden den S.H2Pro er stor og litt "machoman" , det passer meg også perfekt:eek:
Da har jeg "kondensert min visjon...

Du treffer følelsene og har rett med dit utsagn, @Entrophy!

Mekaniske klokker gir en fasinasjon og følelse av liv. Det å kunne se at det beveger seg og vite om virkemåte gjør dette til et verdifult kunstverk.

Prisen du betaler går, som du skriver, til å dekke en produksjonskostnad og utvikling som overstiger kostnaddene til billige quartz klokker. Jeg velger og mine penger!

Digresjonen mot malerier er helt reell! Maleriet henger på veggen og pryder den for øyet, når du er i stuen. Klokken derimot! Den har jeg alltid med meg.

Et lite spørsmål i den sammenheng! Jeg må ofte se på klokken tre ganger for å få med meg tiden. De andre gangene ser jeg PÅ klokken, og får ikke med meg tiden! Hvordan er det for dere?
Dette blir også en del av den objektive vurdering av hva vi driver med!?

8-D

For meg handler det mye om følelser, en del om verdier og et innslag av genuin interesse som kan gi utslag andre ikke uten videre kan sette seg inn i.

Jeg kan for eksempel ikke på noen måte overtales til å kjøpe en rasekatt, uansett hvor imponerende stamtavle den har. For meg ville en katt være en katt.

Når jeg ser klokka på mobilen, eller nede i venstre hjørne på jobb-pcn kan jeg bli stressa eller irritert over at jeg mangler tid, når jeg derimot ser på klokka på håndleddet får jeg først et kick, så kjenner jeg roen senke seg. Kan da sitte og stirre en stund ;)

fe.jpg

Fra jeg kastet meg hodestups inn i den herlige klokkeverden har jeg lest side opp og side ned med stor iver. Jeg rett og slett elsker å lære om nye ting, og alt rundt mekaniske urene finner jeg meget spennende og interessant.

På under år har jeg vært gjennom x antall rolex og panerais...samt en hel haug andre fantastiske ur. Sjeftsflipper har blitt nevnt, men det er nok ikke uten grunn.

Jeg fylte i løpet av kort tid opp klokkeboksen med det ene uret etter det andre, ur gikk også ut og inn i et forrykende tempo. De siste klokkene jeg hadde rakk ikke være i boksen en uke engang før de var på vei ut. Andre var på vei ut før de kom inn. Etter en tid var det selve dealinga som holdt meg gående, jeg mistet litt fokuset på klokkene.

Det tok litt tid før jeg forstod det, men jeg har nok forsøkt å fylle et slags tomrom i livet mitt. Under det siste året har min livsutkårede sloss mot kreften, en kamp som dessverre fremdeles pågår. Til slutt var jeg bare av den oppfatning om at det ble veldig "feil" med dyre klokker i situasjonen jeg var i.

Jeg har vært på søken etter en kort følelse av lykke, en følelse som ble kortere og kortere med hver ny klokke.

Pr. dags dato er klokkeboksen min tilnærmet tom, alle godbitene og "drømmeklokkene" er borte. Jeg er likevel like lykkelig, eller ulykkelig, det kommer nok an på hvordan man ser det.

Dette ble muligens mye vås, men det er de tankene jeg sitter igjen med i hodet akkurat nå. :)

Jeg er egentlig ganske idéløs når det gjelder en ny klokke. Én "ordentlig" klokke må jeg jo ha. :)

Ulempen med dette forumet, ihvertfall for min del, er at man blir rimelig kresen når det gjelder klokker. Kan liksom ikke dra på Europris og kjøpe en Q&Q klokke. ;)

Klokkenerden i meg lever fremdeles i beste velgående, jeg har bare litt bedre kontroll på den.

Redigert:
Jeg har også opplevd at man drar damer med en fet klokke, og det er jo ofte et godt argument for menn flest.

Jøss, det hadde jeg ikke trodd. Min erfaring er at de færreste legger merke til hvilken klokke man har.

:confused:

Men, selv en gift mann må ha lov til å spørre: Noen merker som utmerker seg...? ;)

Jøss, det hadde jeg ikke trodd. Min erfaring er at de færreste legger merke til hvilken klokke man har.

Men, selv en gift mann må ha lov til å spørre: Noen merker som utmerker seg...? ;)

Hvis jeg fikk meg en dame pga en klokke, hadde jeg brukt 3 kondomer...

Fra jeg kastet meg hodestups inn i den herlige klokkeverden har jeg lest side opp og side ned med stor iver. Jeg rett og slett elsker å lære om nye ting, og alt rundt mekaniske urene finner jeg meget spennende og interessant.

På under år har jeg vært gjennom x antall rolex og panerais...samt en hel haug andre fantastiske ur. Sjeftsflipper har blitt nevnt, men det er nok ikke uten grunn.

Jeg fylte i løpet av kort tid opp klokkeboksen med det ene uret etter det andre, ur gikk også ut og inn i et forrykende tempo. De siste klokkene jeg hadde rakk ikke være i boksen en uke engang før de var på vei ut. Andre var på vei ut før de kom inn. Etter en tid var det selve dealinga som holdt meg gående, jeg mistet litt fokuset på klokkene.

Det tok litt tid før jeg forstod det, men jeg har nok forsøkt å fylle et slags tomrom i livet mitt. Under det siste året har min livsutkårede sloss mot kreften, en kamp som dessverre fremdeles pågår. Til slutt var jeg bare av den oppfatning om at det ble veldig "feil" med dyre klokker i situasjonen jeg var i.

Jeg har vært på søken etter en kort følelse av lykke, en følelse som ble kortere og kortere med hver ny klokke.

Pr. dags dato er klokkeboksen min tilnærmet tom, alle godbitene og "drømmeklokkene" er borte. Jeg er likevel like lykkelig, eller ulykkelig, det kommer nok an på hvordan man ser det.

Dette ble muligens mye vås, men det er de tankene jeg sitter igjen med i hodet akkurat nå. :)

Jeg er egentlig ganske idéløs når det gjelder en ny klokke. Én "ordentlig" klokke må jeg jo ha. :)

Ulempen med dette forumet, ihvertfall for min del, er at man blir rimelig kresen når det gjelder klokker. Kan liksom ikke dra på Europris og kjøpe en Q&Q klokke. ;)

Klokkenerden i meg lever fremdeles i beste velgående, jeg har bare litt bedre kontroll på den.

Trist å høre om din hjertets utkårede. Jeg håper det beste. Selvfølgelig kan ikke den den fineste klokke bidra med noe der, men en form for terapi og vennskap har vi her på Forumet.

Klokker har sin verdi og interesse. Dette forumet bringer alt så veldig mye lenger. Ikke minst kurset til @Greg og @Entropy som jeg var på i sommer. Lærdom etc.

Jeg håper på det beste @Yallaboy!

:cool:

Redigert av en moderator:
Trist å høre om din hjertets utkårede. Jeg håper det beste. Selvfølgelig kan ikke den den fineste klokke bidra med noe der, men en form for terapi og vennskap har vi her på Forumet.

Klokker har sin verdi og interesse. Dette forumet bringer alt så veldig mye lenger. Ikke minst kurset til @Greg og @Entropy som jeg var på i sommer. Lærdom etc.

Jeg håper på det beste @Yallaboy!

Takker så mye for omtanken @petterhg

Jeg setter utrolig stor pris på den gode tonen og kameratskapet her på forumet. Kun positive erfaringer med alle jeg har hatt med å gjøre, de jeg har truffet på urmakerkurset, F2F handel og GTG-møter. Det er en herlig gjeng her inne! :)

Det er godt å glemme hverdagen for en stund og drømme seg bort i flotte klokkebilder og historier på TS.

Tenkte jeg skulle la klokkenerden slippe ut i helgen og prøve ut en nesten 30 år gammel klokke på armen. :D

Må innrømme jeg ble overrasket selv, og faktisk litt satt ut, men det var forsatt hyggelig å få komplimenter på klokken fra det motsatte kjønn. Noen flørtende blikk fikk jeg også;):rolleyes:

Det var Rolex Sea-Dweller som var på armen. Ikke overraskende at klokken som ble gjenkjent var av nevnte merke.

Damer med stor D legger merke til Panerai - og mange lar seg begeistre av designen. Denne type damer sjekkes ikke opp ved hjelp av klokker.

Damer med litt mindre D - da tar du på deg Rolexen.

Til trådstarter @Entropy

Det finnes uendelig mange gode og til dels akseptable (blant den gemene hop) argumenter for å kjøpe en kostbar mekanisk klokke.

Men, jeg tror det blir vanskeligere å finne tilsvarende akseptable argumenter for enkeltes klokkebokser her inne.

Damer med stor D legger merke til Panerai - og mange lar seg begeistre av designen. Denne type damer sjekkes ikke opp ved hjelp av klokker.

Damer med litt mindre D - da tar du på deg Rolexen.

Til trådstarter @Entropy

Det finnes uendelig mange gode og til dels akseptable (blant den gemene hop) argumenter for å kjøpe en kostbar mekanisk klokke.

Men, jeg tror det blir vanskeligere å finne tilsvarende akseptable argumenter for enkeltes klokkebokser her inne.

Vel.. Egentlig ikke?
Du bør jo ha "en av hver".
Display Back med ulike urverk etc. 7750, 28800 bph 18800 etc... Ulike ETA etc. Det er mye man MÅ ha i boksen..

en samling må være komplett. Og i tillegg blir man informert om hva man mangler (her).

Jeg mangler i alle fall en 36000bhp...