Prisantydning SM300

TO lagt inn et bud på den klokken som startet tråden; lagt meg på linjen fra diskusjonen her, så får vi se hva som skjer.
 
Også på MWR: En tilsvarende SM 300 som den som startet denne tråden : 2450 USD fra Jack v/IWW som jo må kalles en trusted seller :)

The Military Watch Resource - Community Fora

Jack v/IWW er så absolutt en trusted seller. Flink til å fortelle om hva som er gjort med klokkene, han er jo en ekspert til å pusse opp selv. Gode priser også, noe som har gjort at 2 av de 4 allerede er solgt! :cool:
 
Ser på klokke 2. Ny crystal, urskive, visere og bezel. Dette gjør jo at den ser nesten splitter ny ut. Syntes det er en absolutt nydelig klokke, men litt usikker på hva dette gjør med verdien ved et eventuelt videresalg seinere?

Kjenner jeg kommer til å gå på en smell med en av disse Omega Seamaster 120 eller 300 før eller senere.

Hvordan er størrelsen på 120 vs 300?
 
Ser på klokke 2. Ny crystal, urskive, visere og bezel. Dette gjør jo at den ser nesten splitter ny ut. Syntes det er en absolutt nydelig klokke, men litt usikker på hva dette gjør med verdien ved et eventuelt videresalg seinere?

Det gjør ikke noe med verdien så lenge du ikke betaler for mye. Slike "NOS" SM300 går for en $2000-2500 avhengig av historikk og service. Hvis du f.eks. har nr. 2 i tre-fire år og vil selge den, vil jeg anta at du får rundt $2000 (eller mer) før service. Service og så salg: ca. $2500. Og det er samme pris som her... :) I tillegg får du her en garanti fra IWW på ett år. Slik jeg ser det, er det en bra pris for en "NOS" SM300.

Hvordan er størrelsen på 120 vs 300?

Regner med når du sier 120 at du tenker på en 165(6).027 eventuelt 135(6).027? Disse er 37mm i diameter inkl. krone. SM300 er 40mm inkl. krone.
 
@SpaceCowboy

Når vi først er inne på gjensalgsverdi og prising, hva er din mening om prising på en restaurert, original SM300 vs. en watchcovariant?
Har sett selgere som vil ha det samme (eller i noen tilfeller mer..) som enkelte restaurerte SM300 selges for når de selger sin watchcovariant. En restaurert versjon fortjener i mitt hode en høyere pris enn en watchco.
Er jeg på bærtur? :)
 
Redigert av en moderator:
@SpaceCowboy

Når vi først er inne på gjensalgsverdi og prising, hva er din mening om prising på en restaurert, original SM300 vs. en watchcovariant?
Har sett selgere som vil ha det samme (eller i noen tilfeller mer..) som enkelte restaurerte SM300 selges for når de selger sin watchcovariant. En restaurert versjon fortjener i mitt hode en høyere pris enn en watchco.
Er jeg på bærtur? :)

Det enkle svaret er tilbud og etterspørsel. :)

Men noen vurderer kanskje watchco som et kvalitetsstempel, det er jo flinke folk som har satt disse sammen. Det som er viktig er å ha papirer på at det er en watchco, ellers kan klokka være satt sammen av hvem som helst. Alle delene som byttes ut i en watchco er reproduserte/NOS og disse kan være ganske dyre, og prisen reflekteres vel deretter. Og målet er å få ei klokke som har en kvalitet lik ei ny klokke. Tror også at watchco ikke har lov lenger til å "produsere" disse SM300-variantene, så kanskje det begynner å bli færre på markedet også? Dette kan være noe av grunnen til at en watcho er dyrere enn en restaurert utgave.

En restaurert utgave kan fort være gjort av litt uerfarne "urmakere". Den kan fort ha et slitt urverk, selv om skiva er restaurert f.eks. Ellers har noen re-lumineringer som ser helt forj... ut. Selv om de er restaurert, er det fort små detaljer som gjør at samlere og andre ikke er så tiltrukket disse. Men fine restaurerte utgaver kan fort gå for mer enn en watcho.

Litt synsing fra min side, men jeg tror det ligger noe der.
 
Redigert av en moderator:

Dette er en veldig bra guide! Brukte mye her som utgangspunkt for min egen artikkel (på norsk): Arnes Nerdorama: Kjøpeguide: Omega Seamaster 300

Det er et par ting jeg har funnet ut i etterkant, som man må være obs på:

  • Bezelene og årstall må tas med en klype salt. Det viser seg fra kataloger at alle sammen ble brukt om en annen i hele perioden. Det stemmer med hvordan man antar at Omega satt sammen klokkene sine på den tiden.
  • Den tar ikke opp fake dials, og den viser til en del OEM og re-luminerte dials. Ikke noe stort problem i seg selv, dette kan man finne ut av andre steder. Men ikke alle er originale dials.
  • Det antas at man tidlig brukte candle stick visere (eller baton) og at man seinere i produksjonsperioden brukte utelukkende sverd-visere. Kataloger fra 1966-69 viser også SM300 med baton-visere. Det er derfor vanskelig å "bevise" at baton-visere kun ble produsert i perioden 1962-1965-66 og ikke ut hele perioden. Men slik jeg oppfatter det ser jeg flere tidlige SM300 med baton-visere og flere seine produksjonsvarianter med sverd-visere. Min konklusjon er derfor at man VANLIGVIS så disse viserne på de respektive klokkene.

Ja, jeg vet. Takk for forvirringen... :) Er det ikke gøy? Vintage, et sjansespill for deg som ønsker spenning i klokkehverdagen. ;)

Den militære delen er ekstremt bra, og jeg har ikke sett en bedre guide til militære SM300s.
 
Det ligger en NOS SM300 på finn.no som ser fin ut, men slik jeg ser det er den priset for høyt.
21,5 med mesh er nesten "ny"pris fra Watchco ferdig tollet inn ca 25').

Omega Seamaster 300m - FINN Torget
et annet uromoment er at selger ikke kan dokumentere at det er en Watchco...
What to do...
 
Det ligger en NOS SM300 på finn.no som ser fin ut, men slik jeg ser det er den priset for høyt.
21,5 med mesh er nesten "ny"pris fra Watchco ferdig tollet inn ca 25').

Omega Seamaster 300m - FINN Torget
et annet uromoment er at selger ikke kan dokumentere at det er en Watchco...
What to do...

Han sier at den har vært inne til full overhaling hos Omega. Har han papirer på dette som beskriver hva som er gjort er det i mine øyne bedre enn en Watchco. Fordi det er Omega som selv har gjort det. Essensielt dog at selger har papirer fra Omega i Bienne at det er de som har gjort arbeidet.
 
@SpaceCowboy

Noen tanker om denne?

omega-seamaster-300.gif


I annonsen bedyrer de at den orange sekundviseren er orginal til klokken.

Omega Seamaster 300 For Sale | Vintage Watches
 
Redigert av en moderator:
@SpaceCowboy

Noen tanker om denne?

omega-seamaster-300.gif


I annonsen bedyrer de at den orange sekundviseren er orginal til klokken.

Omega Seamaster 300 For Sale | Vintage Watches

Den der ja. Fra Vintage-Watches-Collection.com? Vel, jeg har prøvd å søke meg frem til andre eksemplarer med en slik sekundviser uten hell. Mulig det er der ute, men da må et mer grundigere søk til. Det jeg finner er enten denne, eller folk på diverse fora som spør uten å få svar.

Nettstedet som selger denne har også noen andre tvilsomme eksemplarer så vidt jeg kan huske? Det lover jo heller ikke bra.

Sjekket ut noen av bildene mine fra Omega-museet også. Der tok jeg bilder av diverse varianter inkl. prototyper. Finner ikke viseren der heller, ikke en gang på andre Semastere så det gjør det enda mer mystisk...

Så da hadde jeg latt tvilen komme klokka "til gode" og latt den gå.
 
Redigert av en moderator:
Kjøpte visst en av de iww klokkene. Første manual wind klokka jeg har, kan jeg overtrekke? Noen triks for å ta vare på den?
 
Kjøpte visst en av de iww klokkene. Første manual wind klokka jeg har, kan jeg overtrekke? Noen triks for å ta vare på den?

Gratulerer!

SM300 har automatiske verk. :) Overtrekk ikke en issue.

Bruk den hver dag, ta den av når du skal gjøre kroppsarbeid. Ikke dusj eller bad med den. Det er vel de beste rådene som kan gis. Det verste du kan gjøre er å IKKE bruke den i mine øyne.
 
Gratulerer!

SM300 har automatiske verk. :) Overtrekk ikke en issue.

Bruk den hver dag, ta den av når du skal gjøre kroppsarbeid. Ikke dusj eller bad med den. Det er vel de beste rådene som kan gis. Det verste du kan gjøre er å IKKE bruke den i mine øyne.
Hehe. Automatic...gode nyheter. Flott å sende diverse tusenlapper til kontoen til en fyr i USA jeg aldri har møtt og ikke engang vite hva slags urverk som sitter i kassa. :cool: