En tråd om parfyme

Jeg kan desverre ikke lukte Terre d'hermes så godt. Mulig det er noe med iso super eller noe. Har samme problemet med Creed Aventus.

Ja sånn er det for noen med iso super :).
Aventus er en absolutt favoritt, hadde vært trist om jeg ikke kunne lukte den...

Bruker Boss Bottled Night både som parfyme og deo. Er en fix ide jeg har at det skaper en slags harmoni med samme type aroma fra deo og parfyme.

Det er jeg enig i, pleier å bruke en parfymefri deo fra apoteket om jeg ikke har stick fra den aktuelle parfymen (som jeg veldig ofte ikke har).

Denne står i kjøleskapet hjemme hos meg.
Hva synes connoisseurs om oppbevaring i kjøleskap?

ARMANI-CODE-ULTIMATE_Packshot.jpeg


Jeg synes det er behagelig å ha "min egen" duft som ikke alt for mange bruker.

Kjøleskap er helt topp for oppbevaring det, er bare litt upraktisk om volumene blir store ;).

Veldig enig. ang noe litt unikt som også er hvorfor jeg ikke er så entusiastisk om f.eks Acqua Di Gio selv om den jo åpenbart er ganske god. Det er jo en av verdens mest solgte parfymer... hvorfor lukte som alle andre? Kjedelig! :)
 
Får si som Petter Stordalen, jeg har et sydlandsk forhold til fashion og godlukt, så ja min
samling er betydelig. Som med Rolex, vil bare ha flere:)

Ser også på parfymer som en tidsmaskin tilbake i tid, tenker da på 80-tallets Armani Homme,
og 90-tallets YSL Jazz.

AW:)
 
Tja, den holdningen er vel årsaken til at de fleste godlukt entusiaster pleier å praktisere hobbyen ganske ensomt.

-1

Jeg trykte "like" på denne, men er usikker på om jeg mente det. Eller rettere sagt om du tok mitt innlegg ille opp.

Det skal sies at jeg ikke ante noe om at det fantes godluktentusiaster med dertil tilhørende forum (de andre er verre). Har noen flasker selv, men går ikke vitenskapelig til verks når det gjelder innkjøp. De aller fleste er forhåndsgodkjent av fruen. Parfyme, EDT og denslags lukter/dufter veldig forskjellig fra person til person. Derfor dette med fruen. Skulle jeg kjøpt parfyme etter hva jeg likte best i butikken, eller hva entusiastene mente om den, så er jeg redd det kunne bli en kraftig skivebom.

På bakgrunn av at samme parfyme lukter forskjellig fra person til person mener jeg at en diskusjon om hva som er den beste parfymen er mye lengre ute på jordet enn en diskusjon om hvilken klokke som er penest/best, eller hvilken motorolje som skal brukes på motorsykler. Men det er nå bare meg ...

Mulig jeg misforstår et par kommentarer her inne, men finnes det virkelig godluktentusiaster som bruker en type parfyme og en annet type deodorant? Dét må i så fall være enda verre enn å spraye seg med parfyme før en kveld med vinsmaking.
 
Har av en eller annen grunn fått helt dilla på denne :

Tabac-after-shave-150ml.jpg


Startet med barbersåpen (som er utrolig bra) ....også "ballet" det litt på seg....:eek:

Utrolig spesiell lukt - her er det nok elsk eller hat!
 
Mulig jeg misforstår et par kommentarer her inne, men finnes det virkelig godluktentusiaster som bruker en type parfyme og en annet type deodorant? Dét må i så fall være enda verre enn å spraye seg med parfyme før en kveld med vinsmaking.

Jeg er på ingen måte noen parfymeentusiast, men jeg leste det vel mer som at enten benytter man deodorant fra samme serie som godlukten, eller så benytter man en som ikke lukter.

For min del går det i Acqua di Gio gitt, åpenbart parfymeverdenens svar på Seiko quartz. Og fram til nylig ble den matchet med en luktfri antiperspirant fra Neutral, men nå tror jeg de har byttet formel for den stopper ikke lenger svettelukt. (Så kan man bare lure på hva slags kreftfremkallende, musedrepende men akk, så effektive ingrediens de har fjernet.)

Men denne tråden fikk meg til å huske at jeg hadde en flaske Boss bottled stående et sted (nederst i garderobeskapet, viste det seg), så i dag har den fått luftet seg.

@ChristianN og @Auto Winder, jeg har for øvrig stor beundring for ekte entusiasme, (nesten) uansett hvilken arena den utspiller seg på :)
 
Redigert av en moderator:
Selv bruker jeg mest denne for tiden:
acqua-di-parma-blu-mediterraneo-mirto-di-panarea.jpg


Jeg skjønner at det er flere her som benytter seg av parfyme som hevder seg over det man får kjøpt på danskebåten.
For en tid tilbake siden ble jeg anbefalt et tysk merke som heter Humiecki & Graef, som jeg ennå ikke har kommet over noe sted. Er det noen av dere som har erfaringer med dette merket?

Start | Humiecki & Graef
 
Jeg er vel kanskje litt skap-entusiast når det gjelder parfyme. Jeg liker å prøve forskjellige ting når jeg skaffer ny parfyme. Det meste av det jeg har er vel å oppfatte som "quartz"-lukter av connoisseurene, men hva så? Lukt er individuelt :)

Jeg veksler for tiden mellom en Chanel Egoiste, D&G Le Bateleur og D&G The one. Tidligere har jeg brukt bl.a F by Ferragamo (når jeg brukte denne ble jeg faktisk spurt av en fyr på bussholdeplassen hva det var for en parfyme.. han hadde visst bitt seg merke i den tidligere og nevnt den for sin kone, som oppfordret ham til å spørre meg - spenstig!) og Laura Biagiotti Roma Uomo (egentlig ganske god) i tillegg til masse annet ræl jeg har glemt (paco rabanne osv.. kjøpte ikke ny når den gikk tom for å si det sånn).
 
Jeg trykte "like" på denne, men er usikker på om jeg mente det. Eller rettere sagt om du tok mitt innlegg ille opp.

Det skal sies at jeg ikke ante noe om at det fantes godluktentusiaster med dertil tilhørende forum (de andre er verre). Har noen flasker selv, men går ikke vitenskapelig til verks når det gjelder innkjøp. De aller fleste er forhåndsgodkjent av fruen. Parfyme, EDT og denslags lukter/dufter veldig forskjellig fra person til person. Derfor dette med fruen. Skulle jeg kjøpt parfyme etter hva jeg likte best i butikken, eller hva entusiastene mente om den, så er jeg redd det kunne bli en kraftig skivebom.

På bakgrunn av at samme parfyme lukter forskjellig fra person til person mener jeg at en diskusjon om hva som er den beste parfymen er mye lengre ute på jordet enn en diskusjon om hvilken klokke som er penest/best, eller hvilken motorolje som skal brukes på motorsykler. Men det er nå bare meg ...

Mulig jeg misforstår et par kommentarer her inne, men finnes det virkelig godluktentusiaster som bruker en type parfyme og en annet type deodorant? Dét må i så fall være enda verre enn å spraye seg med parfyme før en kveld med vinsmaking.

Årsaken til at jeg ikke er spesielt glad for slike kommentarer er rett og slett at om man har denne interessen er det vanligste svaret man får, om man er dum nok til å si det til noen, "åhh hva faen erru homo eller?". Selvsagt plager ikke dette meg stort, men det er en interesse som alltid må forklares for noen før man da "får fred" igjen.

Det var da utelukkende slike kommentarer jeg er smått lei av og derav responsen på din strengt tatt humorfylte post. (Er forøvrig litt i overkant hektisk på jobb om dagen og jeg har en mye lavere terskel for hva som irriterer meg enn hva sunt er).

Uansett - forskjellene på en parfyme fra person til person er absolutt til stede, men er et mye mindre fenomen enn hva de fleste nok tror. Noen ganger får man en clinch hvor en gitt parfyme mikser så dårlig med kroppskjemi at det lukter bajs, men i majoriteten av tiden er det ikke noe problem. Det er overhodet ikke noe problem å kjenne igjen parfymelukter uavhengig av hvem de er på på gaten osv.

Poenget med å lese om andres meninger om en parfyme er dermed ikke helt skivebom, det er mange aspekter - alt fra håndverket og kvaliteten på produktet til individuelle betraktninger om komposisjon og ingredienser.

Og uansett tilfelle, parfymen på en testlapp er identisk uansett hvordan den skulle reagere med ens egen kjemi, så produktene kan fint diskuteres isolert fra eventuelle individuelle, kjemiske problemer :).
Nesen er også noe man kan trene opp, lære seg å plukke ut ingredienser, sammensetninger osv. En diskusjon rundt parfyme er altså overhodet ikke kun interessant på individuelt nivå siden parfymen isolert sett eksisterer fint, så er det opp til en hver å selv finne ut av om komposisjonen virker på ens egen hud.

Litt som at en gitt klokke kan være pen, men ikke kler alle... :)

Når det gjelder deodorant vs parfyme er det som reim er inne på under her et poeng i å unngå å skape en uheldig blanding. Selv bruker jeg da ofte parfymefri deodorant.

Men når det er sagt...

Den vanligste lukten jeg kjenner på folk er tøymykner. Folk kan spraye seg så mye de vil med hva de vil, men overdose tøymykner overkjører det meste annet. Det er greit nok det, men tror ikke folk flest tenker over dette overhodet.

Så har du jo hårgele, sjampo og evt. balsam. Kanskje en dusjsåpe også?

Resultatet er at folk som ikke er beviste på dette ofte lukter veldig ... mye rart.

Jeg er på ingen måte noen parfymeentusiast, men jeg leste det vel mer som at enten benytter man deodorant fra samme serie som godlukten, eller så benytter man en som ikke lukter.

For min del går det i Acqua di Gio gitt, åpenbart parfymeverdenens svar på Seiko quartz. Og fram til nylig ble den matchet med en luktfri antiperspirant fra Neutral, men nå tror jeg de har byttet formel for den stopper ikke lenger svettelukt. (Så kan man bare lure på hva slags kreftfremkallende, musedrepende men akk, så effektive ingrediens de har fjernet.)

Men denne tråden fikk meg til å huske at jeg hadde en flaske Boss bottled stående et sted (nederst i garderobeskapet, viste det seg), så i dag har den fått luftet seg.

@ChristianN og @Auto Winder, jeg har for øvrig stor beundring for ekte entusiasme, (nesten) uansett hvilken arena den utspiller seg på :)

Korrekt på første der, men jeg har et par deoer jeg bruker for å forsøke å bli helt imun mot en type deo. Bruker da også av og til noen som har lukt, selv om jeg synes det hadde vært fint om de ikke hadde det.

Prøv en av de parfymefrie fra Vichy, du får dem på apoteket. I min erfaring er det viktig å bytte rundt litt for plutselig er kroppen min helt imun mot whatever kjemikalier de putter i en gitt deo.

Acqua Di Gio er jo god, men den er veldig veldig generisk. Dels fordi "alle bruker den" og har gjort det i 10+ år og dels fordi den er designet for å være en salgssuksess. Den er 100% harmløs og var en av de som gjorde "marine" parfymer stort. Den har en ingrediens som heter Calone - denne, når du først har plukket den opp, lukter veldig sterkt og stikker seg ut fra komposisjonen og man kjenner den igjen i alle "marine" dufter. Ta en tur på parfymeriet og let etter noten neste gang du er i byen, det er morsomt å plutselig kjenne igjen Calone.

Faren er at du kan få akutt avsmak for Acqua Di Gio, men den sjangsen tar jeg :). Jeg er forøvrig ikke helt i mot Calone selv om den er veldig veldig generisk. Du finner den i utrolig mange Boss dufter f.eks. Men i noen settinger synes jeg det virker.

Selv bruker jeg mest denne for tiden:
acqua-di-parma-blu-mediterraneo-mirto-di-panarea.jpg


Jeg skjønner at det er flere her som benytter seg av parfyme som hevder seg over det man får kjøpt på danskebåten.
For en tid tilbake siden ble jeg anbefalt et tysk merke som heter Humiecki & Graef, som jeg ennå ikke har kommet over noe sted. Er det noen av dere som har erfaringer med dette merket?

Start | Humiecki & Graef

Den der så jeg i taxfree her om dagen, men rakk ikke å teste. Skal forsøke neste gang jeg ser den.

Har ikke hørt om det merket, men det er viktig å huske på at det bokstavlig talt finnes tusenvis av nisjeprodusenter som lager utrolig gode ting :).

Jeg er vel kanskje litt skap-entusiast når det gjelder parfyme. Jeg liker å prøve forskjellige ting når jeg skaffer ny parfyme. Det meste av det jeg har er vel å oppfatte som "quartz"-lukter av connoisseurene, men hva så? Lukt er individuelt :)

Jeg veksler for tiden mellom en Chanel Egoiste, D&G Le Bateleur og D&G The one. Tidligere har jeg brukt bl.a F by Ferragamo (når jeg brukte denne ble jeg faktisk spurt av en fyr på bussholdeplassen hva det var for en parfyme.. han hadde visst bitt seg merke i den tidligere og nevnt den for sin kone, som oppfordret ham til å spørre meg - spenstig!) og Laura Biagiotti Roma Uomo (egentlig ganske god) i tillegg til masse annet ræl jeg har glemt (paco rabanne osv.. kjøpte ikke ny når den gikk tom for å si det sånn).

Det er jo ikke noe problem med hverken "quartz" parfyme eller klokke - man har funnet noe som virker og er fornøyd med det. Helt i orden det mener jeg.

Men man kan ende opp med en stor mengde flasker man ikke vil bruke om man blir interessert og vil ha noe som man selv opplever som mer spennende. Alle du nevner der er jo veldig gode, Paco Rabanne har også mye gode parfymer, selv om 1 million er usedvanlig "bråkete" av seg :p.

Min favorit:



Snart tom.:eek:

Den er veldig god ja, har dog ikke brukt min mer en toppen et par ganger.
 
Redigert av en moderator:
Jeg hadde aldri trodd at den dagen skulle komme at jeg skulle være enig med @ChristianN om noe, men jeg synes det er for dumt å komme med usakligheter i en ellers saklig og god tråd. Jeg hadde jo heller ikke trodd at jeg skulle lese gjennom hele denne tråden, men her er jeg.....

Jeg kommer nok i kategorien "helt ubevisst forhold" til disse tingene, og det er faktisk flere år siden jeg har hatt på meg noe særlig lukt i det hele tatt. Interessen har vel aldri helt vært der, og da mitt første barn kom til fikk jeg beskjed om babyer uansett ikke var noe fan av så mye godlukt, så de 2-3 siste årene har det vært mer eller mindre nil.

Jeg er okke som dypt fascinert av folk med sære interesser, og digger at slike verdener foldes ut i alle sine pussigheter og aspekter.

Så, i tilfelle, bare sånn rent hypotetisk og teoretisk og kanskje, at noen skulle begynne å eksperimentere litt, hva er innstegsmodellen? SKX007-en? Bang-for-the-buck uten at det koster skjorta? Interessant, men ikke fryktelig dyrt?
 
Redigert av en moderator:
Jeg hadde aldri trodd at den dagen skulle komme at jeg skulle være enig med @ChristianN om noe, men jeg synes det er for dumt å komme med usakligheter i en ellers saklig og god tråd. Jeg hadde jo heller ikke trodd at jeg skulle lese gjennom hele denne tråden, men her er jeg.....

Jeg kommer nok i kategorien "helt ubevisst forhold" til disse tingene, og det er faktisk flere år siden jeg har hatt på meg noe særlig lukt i det hele tatt. Interessen har vel aldri helt vært der, og da mitt første barn kom til fikk jeg beskjed om babyer uansett ikke var noe fan av så mye godlukt, så de 2-3 siste årene har det vært mer eller mindre nil.

Jeg er okke som dypt fascinert av folk med sære interesser, og digger at slike verdener foldes ut i alle sine pussigheter og aspekter.

Så, i tilfelle, bare sånn rent hypotetisk og teoretisk og kanskje, at noen skulle begynne å eksperimentere litt, hva er innstegsmodellen? SKX007-en? Bang-for-the-buck uten at det koster skjorta? Interessant, men ikke fryktelig dyrt?

Baby og situasjoner hvor man plager andre med allergier osv er vel typisk ekstremt gode grunner til å slutte med lukter ja :).

Om jeg skulle begynt på nytt ville jeg nok gjort litt research før jeg brukte så mye penger initielt; LuckyScent er en forhandler i USA som har prøver av omtrent hele sortimentet sitt og de er meget overkommelig priset.

10 Corso Como, A Lab on Fire, Acqua di Biella, Aesop, Agonist, Alexa Lixfeld, Amouage, Anat Fritz, Andrea Maack Parfums, Andree Putman, Ann Gerard, Annick Goutal, Aroma M, Atelier Cologne, biehl parfumkunstwerke, Blind Barber, BLOOD Concept, Boadicea

Duftpreferanser er såpass individuelle at jeg synes det er brortimot umulig å si noe spesifikt om hvor man bør begynne uten å risikere å skuffe noen, men jeg tror at om jeg skulle ha mistet interessen fullstendig i morgen og bare hatt én parfyme fremover hadde det nok blitt Hermés sin Terre d'Hermes (TDH). Den er sofistikert uten å være vanskelig, frisk uten å være lett og tung uten å være overvelmende. Kan relativt lett styre hvor kraftig den oppleves for andre med mengden man bruker (noen parfymer er såpass sterke at det er vanskelig å ikke gi folk en "nestestyver" uansett - ikke så heldig).

Han som har laget den, Jean Claude Ellena, har en veldig minimalistisk stil og står bak veldig mange usedvanlig gode parfymer.

Dette er forresten litt av moroa, "nesene" (som de kalles) har sine absolutte kjennetegn og man kan ofte oppleve å finne ut at mye av det man liker på tvers av merker er laget av én og samme person.

En annen godlukt som er meget god og ekstremt rimelig priset (ref. Seiko analogien) er L'Occitane sin Eau de Baux:

Baux Eau de Toilette 100ml | Baux | L'OCCITANE en Provence | Norge

L'occitane har generelt sett mye bedre kvalitet på duftene sine enn prisen tilsier og står seg fint mot det meste du finner i "moteparfymerier".

Igjen vil jeg også slå et slag for å stikke innom jentene på Heaven Scent på Eger i Oslo, de har mye godt som du ikke får tak i noe annet sted i Norge og de er flinke. Om du drar dit vil jeg anbefale å ta en titt på Fredric Malle sin serie - den er for spesielt interesserte, men poenget med den serien er å fremheve "nesene".

Malle gir nesene priominent plass og setter nesens navn på flasken. Mer info og bakgrunn kan man finne her: EDITIONS DE PARFUMS FREDERIC MALLE - OFFICIAL WEBSITE - ON-LINE SHOP

(Disse er rimeligere å kjøpe hos Heaven Scent enn å importere direkte fra Malle + moms forøvrig).
 
Redigert av en moderator:
Jeg var svært nære på å kjøpe en av de L'Occitane-parfymene ved en anledning, men av en årsak jeg ikke husker lot jeg vær. Nå har jeg vært på jakt etter dem siden, men butikken jeg har vært innom har ikke hatt dem! Må nesten sjekke igjen i morgen - det er jo interessant med noe annet enn den parfymen man vanligvis bruker!
 
Jeg var svært nære på å kjøpe en av de L'Occitane-parfymene ved en anledning, men av en årsak jeg ikke husker lot jeg vær. Nå har jeg vært på jakt etter dem siden, men butikken jeg har vært innom har ikke hatt dem! Må nesten sjekke igjen i morgen - det er jo interessant med noe annet enn den parfymen man vanligvis bruker!

Nå vet jeg ikke hvor du var sist å sjekket, men L'Occitane på CC Vest hadde ok utvalg sist jeg var innom i hvert fall :).
 
Fin tråd! I likhet med flere andre her, var jeg ikke klar over at det fantes en hel verden med luktentusiaster - men jeg kan like det!

Har selv en liten samling på 9-10 stk, men disse faller vel fort inn i kategorien "motemerker". Synes det alltid er spennende å lære nye ting og prøve noe nytt – særlig hvis det bidrar til å utvide arsenalet mitt litt på stilfronten :D – så nå har jeg notert ned flere av tipsene som er gitt i tråden her. Må prøve å ta turen innom et parfymeri i løpet av nærmeste fremtid for å sjekke ut hva jeg liker. Bortsett fra Heaven Scent på Eger, finnes det andre gode alternativer i Oslo sentrum (evt i nærheten)?
 
Fin tråd! I likhet med flere andre her, var jeg ikke klar over at det fantes en hel verden med luktentusiaster - men jeg kan like det!

Har selv en liten samling på 9-10 stk, men disse faller vel fort inn i kategorien "motemerker". Synes det alltid er spennende å lære nye ting og prøve noe nytt – særlig hvis det bidrar til å utvide arsenalet mitt litt på stilfronten :D – så nå har jeg notert ned flere av tipsene som er gitt i tråden her. Må prøve å ta turen innom et parfymeri i løpet av nærmeste fremtid for å sjekke ut hva jeg liker. Bortsett fra Heaven Scent på Eger, finnes det andre gode alternativer i Oslo sentrum (evt i nærheten)?

Gimle Parfymeri på gimle i bygdø allé :).