Omega Seamaster

Medlem
20. juli 2013
Innlegg
71
Sted
Oslo
Tenkte å dele bilder av en annen klokke jeg har anskaffet i sommer. Jeg kom over den hos en brukthandler i Tønsberg. Godt brukt med pent patinert skive. På baksiden står det waterproof og det er inngravert 4028 NF 659. Den holder tiden godt. Kan noen på forum si noe om alder og evt verdi?
http://m1283.photobucket.com/albumview/albums/knutos/null_zps79f2375d.jpg.html?newest=1

http://emob1283.photobucket.com/albums/a549/knutos/null_zps50105aa9.jpg?t=1375010372

http://emob1283.photobucket.com/albums/a549/knutos/null_zps3edf8498.jpg?t=1375010365
 
Redigert:
Fikset bildelinkene!

Stilig klokke. Liker den svarte skiven!

null_zps79f2375d.jpg


null_zps50105aa9.jpg


null_zps3edf8498.jpg
 
Takk for hjelpen med bilder. Klokka er fin med sort skive, han som solgte den mente den var slitt og det er den kanskje, men i såfall er den veldig pent slitt, ser nesten ut som en stjernhimmel.
 
Jeg vet, men jeg har ikke utstyr til å åpne med. Så en som anbefalte en slags klebende gummimatte ment for nøkle kunne være noe, hvor får man kjøpt de?

Fant det ikke da jeg brukte søkemotoren på clasohlson.no, men kan tenkte meg at de har det. Nille, Europris og andre "jalla-tilbehør"-butikker burde ha det. :)
 
Nå har jeg fått åpnet dette uret også og bilder følger her. Dette uret går litt for fort synes jeg, verdiene er pr døgn: -22, +2, +17





Hvilket år er uret produsert og hva slags urverk er dette?
 
Der ja kaliber 267 fra ca. 1959. Disse manuelle 30mm verkene er noe av det beste Omega laget. Introdusert på 40 tallet, og det finnes utgaver som ble Chronometer sertifisert. Ser ut til å være i fin stand, men trenger nok en rens for å gå nøyaktig :)
 
Flott verk det der. God og gammel arbeidshest er cal 267. En rens på verk og kasse samt et nytt glass så har du en meget flott Omega.
 
Rens av urverk

Hei jeg ser dere anbefaler rens, jeg kune godt tenke meg å lære meg å gjøre dette selv, men vet lite eller ingen ting om urmakeri. Kan man gjøre dette selv uten forkunnskap? Hva består en rens i?
 
Hmmmm.. Uten forkunnskap nei :)

Klokken må plukkes helt fra hverandre, delene må renses i en maskin, alt må settes sammen og smøres korrekt og klokken må justeres. Det holdes forøvrig kurs med jevne mellomrom her på sonen
 
Hei jeg ser dere anbefaler rens, jeg kune godt tenke meg å lære meg å gjøre dette selv, men vet lite eller ingen ting om urmakeri. Kan man gjøre dette selv uten forkunnskap? Hva består en rens i?

Det krever både forkunnskap (evt lær underveis) og utstyr. Har selv jobbet meg gjennom kurs 1 og 2 av dette kurset i sommer TimeZone Watch School Home . Best å øve på noen urverk man kan tillate seg å ødelegge i første omgang. Urverket må demonteres, renses og oljes, og det blir som sagt noen kroner i diverse utstyr (men absolutt verdt det med mindre dette er den eneste klokken du noen gang har tenkt å rense ;) )
 
Hva bør prisen på en slik rens ligge på? Jeg ønsker ikke å bytte glass, jeg liker at klokken ser brukt ut, dessuten har jeg gitt glasset en tannkrembehandling, og det gjorde susen for meg.
 
Hva bør prisen på en slik rens ligge på? Jeg ønsker ikke å bytte glass, jeg liker at klokken ser brukt ut, dessuten har jeg gitt glasset en tannkrembehandling, og det gjorde susen for meg.

Med mindre deler må byttes ut osv har jeg stort sett hørt rundt 3000-3500 for en rens av en slik klokke hos urmaker.
 
Hei jeg ser dere anbefaler rens, jeg kune godt tenke meg å lære meg å gjøre dette selv, men vet lite eller ingen ting om urmakeri. Kan man gjøre dette selv uten forkunnskap? Hva består en rens i?

Kursene som arrangeres med jevne mellomrom er hyggelige og lærerike. Anbefales på det sterkeste. Jeg var på det som ble holdt i juni, og fikk mitt første prosjekt til å gå i går! :cool:

Som det antydes her, så vil jeg ikke anbefale din fine Omega som første prosjekt! Slike små deler går lett i stykker, men bli med på neste kurs! Så kan du ta en service på en annen klokke!

:cool: