Løping/løpesko-tråden

Hei !

Løper også regelmessig, dog ikke så ofte jeg ønsker. Blir som regel 2 ganger i uken, 3 dager på en god uke. Prøver å variere treningen litt. Følger ingen fast treningsplan, men kjenner på dagsformen. Prøver å kjøre lang intervall i uken, også en lang rolig tur i helgen.

Bytter mellom Asics Kayano og GT-2170. Synes 2170 er best å løpe med, men Kayano demper mer, gir mer "komfor"

Lurer på hva dere bruker av ben-klær. Selv bruker jeg mye lange tights. Har en trenings shorts som jeg bruker litt nå i varmen, den er litt lang, men mykt stoff og "innebygget" tights. Så den funker forsåvidt greit. Føler at jeg ikke er sprek nok til å gå for den klassiske korte løpe shortsen. Lurer litt på de kne-korte (Capri) "thights".

Her løpes det med det som er rent. har funnet ut at unnskyldninger kommer lett år man skal trene mye, og derfor må man ikke finne på noe å unnskylde. Løper derfor i alt fra løpetights, løpeshorts type vid og lett stoff (litt lengre enn de som brukes på bislett games.. ok, ikke litt lengre, mye lengre.) Vanlig boardshorts (surfeshorts) og joggebukse i bomull.

Når det gjelder sko, så er det ikke snakk om så mye sko, men sokker med hippe-aktig sprikende tær. Synes det er fenomenalt. Stål som fy selv etter korte turer.

Har lest "Born to Run" så kjenner på inspirasjonen mot barfotløping ;) Har faktisk litt true på at føttene har gått av å få kontakt med bakken. Dvs på egnet underlag, jord, grus,terreng, mer skeptisk til å male avgårde på ensidig asfalt. Uansett blir nok først lavdropp sko for meg.

Av terrengsko type ikke barfot fins det bare en sko;) Salomon speedcross 3, punktum:)
null_zps917abe9d.jpg

Løper/jogger 3-5 ganger pr. uke. Løper med Asics Gel Kayano på langturer (10-15km) og Nike Free 5.0 på kortere turer (6-8km). Har nå nettopp kjøpt meg disse luringene:eek:

Help, I´m A Frog by VidarFoto, on Flickr

Ikke tatt sjansen på å prøve å løpe i de ennå. Leser at tilvenning absolutt anbefales. Men de er superbehagelige å ha på seg. Har tuslet litt rundt med de i sommervarmen og får en del rare blikk fra forbipasserende ;)

Helt klart lurt å ta det med ro i starten. Se litt YouTube filmer om forfot-løping for å se litt teknikk osv. Prøv 1-2 km første turen, så forstår du nok hvorfor du skal la musklene bygge seg opp:)

Første årntli turen på alltfor lenge ble foretatt på lunsjen idag.
Hadde med to "harer" i vanlige sko så klarte å hanke meg rundt på Fornebulandet i mine Vibram 6.22km,
på den ikke helt spreke tiden 34min.

Disse er størrelse 43 og masse dilldall og tykk hard såle på, bestilte et par strl 42 i enkleste model nå siden X-life har 15% på Vibram. Spent på om det blir bedre.

Løping her i Sandefjord tirsdag, onsdag og i går. Intervaller alle dagene. Tirsdagen ble det 10x400m intervaller med 1min pause mellom. Onsdag ble det 15x45sek med 1:15 pause, og i går ble det 18x45sek med 1:15 pause. Alle tre turene ble løpt over 8.5km på Vesterøya, med ca 1km oppvarming først. Formen begynner å komme seg nå.

Kjøpte Five Fingers Bikila i går og prøvde en kort tur på 4km med 1km gange i hver ende. Førsteinntrykket er veldig veldig bra! Tidligere når jeg har løpt mye har jeg vært plaget med beinhinnebetennelse i leggene, og har kjent antydninger i det siste ved korte løpeturer. Men med Five Fingers i går kjente jeg ikke én antydning til smerte i beina :) Sett bort fra ufattelig støle legger etterhvert da.. Men det kommer seg jo.

9A9E8CF5-CDE4-4B49-AB81-51289784ADC4-6179-0000045E04FDD8CF_zps6d662e78.jpg

Er temmelig fornøyd med mine asics gel-excel 33 2.
På en normal uke løper jeg gjerne mellom 2 og 2,5 mil på asfalt med disse. Kanskje jeg burde ha ett ekstra par til slik at føttene får litt variasjon. Min faste runde er på litt over 6 km.

Fikk testet skoa på Sa Coma/Mallorca. Her løp jeg på alt fra fliser, grus, sand og lavastein. Selv i 35 grader pustet skoa så bra at jeg ikke ble noe mer svett i sokka enn vanlig ;)

02_14.jpg

01_57.jpg

Hvor har dere kjøpt Five Fingers?
Kunne godt tenke meg å prøve selv. Har løpt noen turer med Nike Free 3.0 og merker det er godt for bena.