Hvor er det billigst å handle oem IWC remmer online?![]()
(kaller @Chronodiver inn her også, tror han vil like å lese igjennom denne, han har jo hatt til tider kraftige tilfeller av explorerfeber han også).![]()
........................
Over til noe helt annet; nettopp pløyd gjennom katalogen Nomos var så hyggelig å sende meg. Ingen dressklokkemann som sagt men for et produkt de leverer!!! Mektig imponert, rett og slett. Klassiske, enkle linjer tilsynelatende veldig bra kvalitet til priser ingen kan klage på. Jeg likte spesiellt godt Zurich og Tangomat GMT.
![]()
Her Tangomat. Flott løsning på GMTen!
Glasshütte står på besøksplanen i uke 41
Frode.
I starten gikk det hovedsakelig i ETA verk, men etter hvert ble det også utviklet egne in-house verk. Idag går det visstnok i en blanding av modisfiserte ETA verk og in-house verk og de er rundt 100 ansatte.
Som journalisten i det tyske Armband Uhren skriver: "Man trenger ikke være en av de store gutta med flere hundre ansatte for å lage in-house kvalitets ur".
Frode.
Inhouse er ikke et juridisk begrep, men en normal tolkning er et urverk som både er utviklet og produsert av fabrikken som også setter navnet sitt på urskiven.
Normal iflg hvem?
Tror nomos sine urverk er like mye "inhouse" som veldig mye annet.
Hvilke andre klokkemerker med klonede ETA urverk vil du si er "inhouse"?
Nomos bruker konsekvent ordet "manufaktur" fordi de lager urverkene selv, men bruker ikke ordet "inhouse" fordi urverkene teknisk sett er basert på ETA.
Jeg mener hele begrepet er utvannet og relativt sett en "motegreie" all den tid PP, AP, VC og kompani har brukt ebaucer siden tidenes morgen.
Hva med Breitlings B1 urverk?
Poenget mitt er at "inhouse" definisjonen vil variere og er ikke en fult så sort/hvitt sak i dagens klokkeverden.
Det handler også om hvem du spør. En urmaker vil si en klokkefabrikk som både utvikler og produserer egne urverk.
Spør du på et klokkeforum blir svaret alt fra klokkemerker som kjøper inn urverk fra ETA, gir verket nytt navn og kaller det «inhouse», til en produsent som utvikler og lager alt selv; urverk, kasse, skive, visere, glass, lenke, rem, olje…
Breitling calibre 01 er utviklet og produseres av Breitling Chronometrie SA i La Chaux-de-fonds. Breitling Chronometrie het tidligere Kelek og ble kjøpt av Breitling i 1996.
Da er vi jo strengt tatt enige da... "Normalt" er jo et definisjonsspørsmål.
Er ikke B01 designet de kjøpte av Seiko da?
Breitling har utviklet cal 01 selv. Tag Heuer calibre 1887 er basert på et Seiko urverk.